Entertainment28.08.2019

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?


Alleen nog 'on demand' kijken

Konden we ons 10 jaar geleden bijna niet voorstellen dat iemand geen tv-abonnement had, vandaag de dag neemt de populariteit van traditionele televisie steeds verder af. We kijken on demand, wanneer het ons uitkomt. Soms zijn dat tv-programma’s, maar het kunnen ook films en series op Netflix zijn. Of video’s en vlogs op YouTube bijvoorbeeld.

Kortom: de wereld rondom videocontent is behoorlijk snel veranderd en nog steeds komen er nieuwe initiatieven op de markt. De ooit zo populaire soap Goede Tijden, Slechte Tijden bijvoorbeeld trekt ook bij lange na niet het aantal gewenste kijkers. Het bedrijf Deloitte verdiepte zich in de toekomst van de traditionele televisie. Heeft deze nog wel bestaansrecht?

Tv-en videomarkt gedomineerd door platforms

In 2030 kan het zomaar gebeuren dat de Nederlandse tv- en videomarkt wordt gedomineerd door wereldwijde platforms, zo stelt Deloitte. En dat is dus al over een jaar of 10. ‘Superplatforms’ zoals Netflix krijgen een steeds groter marktaandeel en dat gaat ten koste van traditionele omroepen zoals de publieke omroep, RTL en Talpa. Tijdens het onderzoek werd gekeken naar 4 mogelijke scenario’s, waaronder het zogenaamde ‘universele supermarkt’-scenario.

Deze is gebaseerd op een analyse van een uitgebreide set van bijna 100 sociale, technologische, economische, ecologische en politieke factoren die de tv- en video-industrie vormgeven. In dit scenario wordt ervan uitgegaan dat wereldwijde spelers in toenemende mate de video- en tv-markt in landen zoals Nederland overnemen en zeer sterke relaties met consumenten opbouwen. We zien dat nu ook al gebeuren met Netflix, waar je blijft terugkeren om nieuwe seizoenen van je favoriete series te kijken. En om te scrollen door de aanbevelingen, die steeds persoonlijker worden.

Netflix, Apple TV en Disney+

Als dit scenario werkelijkheid wordt dan zal onze tv-en videomarkt gedomineerd worden door een aantal grote globale platforms. Deze moeten dan wel een groot aanbod hebben met nationale en internationale content en natuurlijk sportrechten. De vraag is voor hoeveel spelers Nederland interessant genoeg is. We zijn een relatief klein land en met toegang tot Netflix, Apple TV, Disney+, YouTube en Videoland is de markt behoorlijk verzadigd. Met RTL XL en NPO Start Plus daarbij hebben we misschien wel helemaal geen behoefte meer aan tv-zenders die continu uitzenden. Bovendien kunnen de omroepen opgeslokt worden door de grote platforms.

Het klinkt niet eens als een heel onwaarschijnlijk scenario. En met de komst van Apple TV en Disney+ krijgen we steeds meer ‘on demand abonnementen’ die weleens ten koste kunnen gaan van ons reguliere tv-abonnement. De toekomst zal het uitwijzen. Lees het hele artikel hier.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over RTL

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Het is goed dat volgende week het populaire The Masked Singer weer van start gaat, want RTL lijkt een beetje de weg kwijt. Spijtig genoeg heeft het na het tegenvallende Alles is Muziek nu weer een programma op de buis ge...

Coffee corner31.10.2023

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Inmiddels lijkt er een kijkcijferoorlog te zijn losgebarsten tussen de Publieke Omroep en RTL4. Letterlijk, naar wie kijken de meeste mensen? Is het Jinek of toch Op1? Heel even leek het erop dat Op1 kansloos was, maar d...

Entertainment09.01.2020

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1

Hoeveel mensen zappen er tussen de twee talkshows
Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Zondagavond keken 1,3 miljoen mensen naar de eerste aflevering van het tiende seizoen van Zondag met Lubach. Het is de eerste keer dat zoveel mensen naar het satirische programma van de Groningse presentator keken. Met...

Nieuws14.10.2019

Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

Slechts 665.000 kijkers keken gisteren naar het begin van het nieuwe seizoen van Goede Tijden, Slechte Tijden. Nog nooit eerder heeft GTST zo slecht gescoord bij de seizoensopener. Vorig jaar waren het nog ruim 1 miljoen...

Coffee corner27.08.2019

Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Gisterenavond werd op RTL het nieuwe programma van RTL’s nieuwe aanwinst Art Rooijakkers uitgezonden. In het programma ‘iedereen had het erover’ gaat de voormalig wie is de mol presentator in gesprek met bekende e...

Entertainment29.03.2019

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden

Afgelopen winter zijn er talloze programma’s op de buis verschenen waardoor kijkcijfer records verbroken zijn. Momenteel genieten er miljoenen Nederlanders van de Luizenmoeder en Wie is de Mol. Maar binnenkort komen e...

Entertainment20.02.2019

Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden