Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Konden we ons 10 jaar geleden bijna niet voorstellen dat iemand geen tv-abonnement had, vandaag de dag neemt de populariteit van traditionele televisie steeds verder af. We kijken on demand, wanneer het ons uitkomt. Soms zijn dat tv-programma’s, maar het kunnen ook films en series op Netflix zijn. Of video’s en vlogs op YouTube bijvoorbeeld.
Kortom: de wereld rondom videocontent is behoorlijk snel veranderd en nog steeds komen er nieuwe initiatieven op de markt. De ooit zo populaire soap Goede Tijden, Slechte Tijden bijvoorbeeld trekt ook bij lange na niet het aantal gewenste kijkers. Het bedrijf Deloitte verdiepte zich in de toekomst van de traditionele televisie. Heeft deze nog wel bestaansrecht?
Tv-en videomarkt gedomineerd door platforms
In 2030 kan het zomaar gebeuren dat de Nederlandse tv- en videomarkt wordt gedomineerd door wereldwijde platforms, zo stelt Deloitte. En dat is dus al over een jaar of 10. ‘Superplatforms’ zoals Netflix krijgen een steeds groter marktaandeel en dat gaat ten koste van traditionele omroepen zoals de publieke omroep, RTL en Talpa. Tijdens het onderzoek werd gekeken naar 4 mogelijke scenario’s, waaronder het zogenaamde ‘universele supermarkt’-scenario.
Deze is gebaseerd op een analyse van een uitgebreide set van bijna 100 sociale, technologische, economische, ecologische en politieke factoren die de tv- en video-industrie vormgeven. In dit scenario wordt ervan uitgegaan dat wereldwijde spelers in toenemende mate de video- en tv-markt in landen zoals Nederland overnemen en zeer sterke relaties met consumenten opbouwen. We zien dat nu ook al gebeuren met Netflix, waar je blijft terugkeren om nieuwe seizoenen van je favoriete series te kijken. En om te scrollen door de aanbevelingen, die steeds persoonlijker worden.
Netflix, Apple TV en Disney+
Als dit scenario werkelijkheid wordt dan zal onze tv-en videomarkt gedomineerd worden door een aantal grote globale platforms. Deze moeten dan wel een groot aanbod hebben met nationale en internationale content en natuurlijk sportrechten. De vraag is voor hoeveel spelers Nederland interessant genoeg is. We zijn een relatief klein land en met toegang tot Netflix, Apple TV, Disney+, YouTube en Videoland is de markt behoorlijk verzadigd. Met RTL XL en NPO Start Plus daarbij hebben we misschien wel helemaal geen behoefte meer aan tv-zenders die continu uitzenden. Bovendien kunnen de omroepen opgeslokt worden door de grote platforms.
Het klinkt niet eens als een heel onwaarschijnlijk scenario. En met de komst van Apple TV en Disney+ krijgen we steeds meer ‘on demand abonnementen’ die weleens ten koste kunnen gaan van ons reguliere tv-abonnement. De toekomst zal het uitwijzen. Lees het hele artikel hier.
Verder lezen over RTL
Entertainment11.11.2024
ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?
Binnenkort op VideolandMedia06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Coffee corner31.10.2023
The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is
Entertainment09.01.2020
Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1
Hoeveel mensen zappen er tussen de twee talkshowsNieuws14.10.2019
Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach
Coffee corner27.08.2019
Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit
Entertainment29.03.2019
JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien
Entertainment20.02.2019