Entertainment11.09.2014

​Technologie verandert de TV-sector radicaal


Technologie is geen barrière meer voor hoe we content toegankelijk maken, TV kijken en reclame maken. De gemiddelde Nederlander heeft verschillende mobiele apparaten tot zijn beschikking, maar ook de mogelijkheden van de cloud, een betere connectiviteit en de grootste keuze uit content ooit. Dit verandert de waardeketen binnen de TV-sector radicaal. Zo blijkt uit een onderzoek van Deloitte in samenwerking met GfK en SPOT over de impact van nieuwe technologieën op het kijkgedrag van Nederlanders.

Televisie kijken
Televisie kijken

Nieuwe business modellen

Door nieuwe technologieën en digitalisering verandert de waardeketen van de TV-sector. Enerzijds innoveren bestaande spelers, anderzijds wordt de sector betreden door nieuwkomers zoals ‘Over the Top’ (OTT) -spelers zoals Netflix en Amazon. Zij bedreigen de status quo door zich op te werpen als producenten. Daarnaast stomen kabelmaatschappijen op door te investeren in content en het nemen van participaties in omroepen. 

Dit alles vergroot de keuzemogelijkheden van de consument. Mogelijk ontstaat er daardoor een aggregator die beschikbare OTT-diensten combineert. Het spel om de beste marktposities is nog lang niet uitgespeeld, maar technologie groeit exponentieel en lange termijn strategieën van zowel producenten, omroepen als distributeurs moeten daarom nu al aangescherpt worden. Alleen dan zijn zij voorbereid op de radicale veranderingen die gaan komen,” aldus Marieke van der Donk, director en media-expert bij Deloitte.

Video On Demand

Een van de grootste trends binnen de TV-sector is Video On Demand (VOD), wat uitgesteld kijken mogelijk heeft gemaakt. Van de ondervraagde consumenten heeft 56% de afgelopen maanden gebruik gemaakt van een VOD-service. Daarbij gaat het niet alleen om gratis diensten zoals Uitzending Gemist, maar ook om betaalde diensten zoals HBO en Netflix. Van de Nederlandse huishoudens heeft 9%, naast hun reguliere TV-betaalpakket, al een abonnement op een betaalde VOD-dienst. “Wij verwachten dat het gebruik van VOD in Nederland zeer snel toeneemt, doordat steeds meer spelers VOD zullen aanbieden. Deze groei zal echter vooral complementair aan het lineaire TV-kijken plaatsvinden,” zo vervolgt van der Donk.

Netflix
Netflix

Betaal-TV

In Nederland heeft 43% van de consumenten enkel een basis TV-pakket, in 2012 was dat nog 58%. Daarbij is nu 24% abonnee van een betaal-TV dienst, 6% maakt gebruik van pay-per-view TV. Long-tail kanalen, gericht op een specifieke kijkersdoelgroep, winnen ook aan marktaandeel. Hier maakt 9% gebruik van en 12% heeft een premium TV- of VOD abonnement. 

Ook zegt de helft van de Nederlandse consumenten bereid te zijn om 10 euro voor een extra TV-kanaal te betalen dat hun interesse heeft, daarbij gaat het vooral om films, misdaadseries en sport. Van der Donk: “Dit laat zien dat consumenten steeds meer bereid zijn om voor het juiste TV-pakket te betalen. Mede daardoor zijn nieuwe business modellen in opkomst, zoals betaalmodellen voor online livestreams en pay-per-view.

De sociale factor van TV

TV kijken heeft een belangrijke sociale factor. De helft van de Nederlanders kan zich geen leven zonder TV voorstellen en een ruime meerderheid (61%) kijkt ter ontspanning. In 2012 lagen deze percentages nog op respectievelijk 45% en 59%. Ook kijken Nederlanders graag samen met anderen TV. Mede daardoor zijn social media een grote rol gaan spelen in deze sector. Ruim een derde van de Nederlanders stuurt wel eens een bericht naar anderen die naar hetzelfde programma kijken. Onder jongeren van 13-17 jaar is deze groep dubbel zo groot, namelijk 69%. “De waarde van TV is onder meer door social media toegenomen. Door social media kunnen TV-zenders draagvlak voor programma’s versterken, maar dit is zeker ook interessant voor multi-screen adverteerders. Door het toenemend aantal apparaten en nieuwe technologieën worden consumenten en adverteerders nog beter bediend dan voorheen en zijn zij ook beter in staat om rechtstreeks met elkaar te communiceren,” besluit Van der Donk.

Infographic-vod
Infographic-vod

[Afbeelding via Fotolia]

...

Verder lezen over Televisie

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

Wie is de Mol? seizoen 25 gaat bijna van start en de kandidaten zijn vandaag bekend gemaakt. Wie doen er mee, en vooral: wie is de Mol?

Entertainment14.11.2024

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

Amazon wil nu een zelfde soort programma gaan maken als Shark Tank en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.

Startups30.09.2024

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Ziggo voegt zelf voorafgaand aan het programma een batterij aan reclames toe en je kunt er niets tegen doen.

Video29.08.2024

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Verder lezen over Video on Demand

Netflix’ aanpak van wachtwoorddelen werpt vruchten af

Netflix, de streaming videodienst van het eerste uur, heeft deze week haar meest recente kwartaalcijfers (Q3 2023) gepresenteerd (pdf). Wat daarin vooral opvalt is het feit dat de aanpak van het delen van accounts, het z...

Entertainment19.10.2023

Netflix’ aanpak van wachtwoorddelen werpt vruchten af

Grootste stijging van het aantal abonnees in meer dan drie jaar
NLZiet duurder, tenzij je een jaarabonnement neemt

NLZiet heeft vandaag bekendgemaakt dat een abonnement op de streaming dienst voor Nederlandse tv-zenders duurder wordt. Nou ja, op de site van de dienst staat nu dat een standaard maandabonnement 8,95 kost. Dat was tot v...

Entertainment14.03.2023

NLZiet duurder, tenzij je een jaarabonnement neemt

HBO gaat films en series niet meer versneld afspelen

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit bij stil gestaan heb, maar door een verschil in de uitzendstandaarden worden films en andere video content die oorspronkelijk opgenomen zijn met een framerate van 24 beelden per seo...

Entertainment10.03.2022

HBO gaat films en series niet meer versneld afspelen

CES 2022 Samsung introduceert The Freestyle portable projector

In een tijd waarin we vrijwel alles op onze smartphone bekijken of onderuit op de bank naar Netflix of Apple TV liggen te kijken komt Samsung met een slimme draagbare projector, The Freestyle, op de markt. Je denkt dan g...

Video05.01.2022

CES 2022 Samsung introduceert The Freestyle portable projector

Projector, sfeerverlichting en luidspreker in één
Dit zijn de Formule 1 plannen en abonnementen van Viaplay

Vandaag stond bij veel Formule 1 fans met rood omcirkeld in de agenda. Het is namelijk de dag dat NENT, de nieuwe eigenaar van de uitzendrechten voor de Formule 1, haar Nederlandse plannen bekend maakte. Voor de nieuwe e...

Nieuws08.12.2021

Dit zijn de Formule 1 plannen en abonnementen van Viaplay

Grand Prix van Zandvoort komende drie jaar op open net bij de NOS
Lineaire tv is eindig, maar streaming is uiteindelijk duurder

Netflix, Videoland, NLZiet, Disney+, Amazon Prime, Discovery+, Pathé Thuis, Apple TV, YouTube Premium, HBO Plus, ESPN Compleet, GCN+, HBO Max en NPO Plus. Het zijn allemaal zogenoemde streaming video on demand (sVOD) di...

Video12.10.2021

Lineaire tv is eindig, maar streaming is uiteindelijk duurder

Amerikaans model, met Amerikaanse prijzen, is alleen in Amerika voordeliger
Disney+ maakt ondanks een verdubbeling van het aantal abonnees nog geen winst

Disney heeft vandaag haar meest recente kwartaalcijfers gepubliceerd (pdf). Het meest opvallende resultaat is de verdubbeling van het aantal consumenten dat een abonnement heeft op de streamingdienst Disney+. In juli van...

Entertainment13.08.2021

Disney+ maakt ondanks een verdubbeling van het aantal abonnees nog geen winst

Sony start trial met PlayStation Plus Video Pass in Polen

Eerder deze week lekten via Playstation.com de eerste aanwijzingen over een nieuwe videodienst van Sony. Vandaag bevestigt Sony Interactive Entertainment dat het in Polen gestart is met een trial van de PlayStation Plus...

Video23.04.2021

Sony start trial met PlayStation Plus Video Pass in Polen

Wordt dit de vervanger voor de verdwijnende video content in de PlayStation Store?