De coronacrisis heeft bioscopen geen goed gedaan. Niet alleen waren wereldwijd de meeste zalen gesloten, ook nu ze veelal weer geopend zijn loopt het nog geen storm. Met z’n allen in een zaal zitten om naar een film te kijken heeft natuurlijk een bepaalde charme, maar het gemak van kijken wat en wanneer je wilt vanaf je eigen bank is ook fijn. Al jaren streamen we steeds meer en de keuze uit streamingdiensten wordt steeds groter. Naast Netflix kijken we nu ook naar Videoland, Amazon Prime Video en Disney+.
De populairste streamingdiensten maken dit jaar meer omzet dan bioscopen wereldwijd. Dat berekende accounts-en adviesbureau PWC. Zij verwachten zelfs dat bioscopen 66% zullen dalen in omzet, terwijl de streamingdiensten een groei mogen verwachten van ongeveer 26%. Daar heeft de uitbraak van het coronavirus zeker mee te maken. Bovendien zijn veel nieuwe films dit jaar niet eens in de bioscoop verschenen, maar beleefden ze hun premiere meteen op een van de streamingdiensten.
Het afgelopen halfjaar zijn de meeste evenementen gecanceld of veranderd in een online meeting. We brachten meer tijd dan ooit in huis door en hebben behoorlijk wat films en series gebinged. Het marktaandeel van streamingdiensten gaat al jaren ten koste van bioscoopbezoek, maar dit jaar heeft het wel in een stroomversnelling gebracht. Je kunt je zelfs afvragen of de bioscoop over 5 jaar nog wel bestaansrecht heeft. Natuurlijk is zo’n ervaring op groot scherm uniek, maar er komen ook steeds meer fantastische producten op de markt om thuis een bioscoopervaring te creëren. De popcorn gooi je gewoon thuis in de magnetron en je hebt geen last van luidruchtige bezoekers.
Sommige bioscoopfilms trokken zelfs in ons land miljoenen bezoekers. Bioscopen profiteerden dan ook flink van successen. Die films bleven ze lekker lang draaien, want bezoekers kwamen toch wel. We waren benieuwd naar de meest succesvolle bioscoopfilms aller tijden in Nederland. De meeste bezoekers ooit trok The Sound of Music in 1965, maar liefst 4 miljoen mensen hebben die klassieker op groot scherm bekeken. Op nummer 2 vinden we Irma la Douce uit 1963 (3,4 miljoen bezoekers) en Titanic uit 1998 staat op de derde plek (3,4 miljoen bezoekers). De succesvolste Nederlandse film is Turks Fruit uit 1972. Maar liefst 3,3 miljoen mensen zagen die film in de bioscoop. De meest recente film in de top 10 is de remake van The Lion King met iets meer dan 3 miljoen bezoekers. Nu uiteraard nog steeds te zien op Disney+.
PWC verwacht trouwens niet dat de bioscopen weer snel meer bezoekers trekken. De crisis heeft een grote invloed en het is maar de vraag of het nog helemaal herstelt. Misschien gaan we straks juist vaker kleine films bekijken in de bioscoop en streamen we massaal de grote producties?