Er werd door een vage communicatiefout even gedacht dat dat streamingdienst SkyShowtime half september al naar Nederland zou komen, maar we mogen niet mee met de eerste lichting. De streamingdienst verschijnt volgens Variety pas in het vierde kwartaal in ons land.
Het is de zoveelste streamingdienst die ons land betreedt, al is het er wel een waar rijkhalzend naar wordt uitgekeken. Dat komt vooral omdat het de content van verschillende grote merken verenigt in één app. Het is een initiatief van ViacomCBS en Comcast, maar wat mensen waarschijnlijk meer zegt is dat het een samenvoeging is van de Amerikaanse streamingdiensten Paramount+ en Peacock.
We schreven eerder al wat de komst van SkyShowtime ongeveer inhoudt, namelijk dat je er onder andere content kunt vinden als The Godfather, Jaws, Jurassic Park en Top Gun. Grote, bekende films dus, waardoor de basis in ieder geval goed is. Daarbovenop heeft de streamingdienst ook allerlei originele content, zoals The Man Who Fell to Earth en Departure. Er is genoeg te zien: de streamingdienst belooft meer dan 10.000 uur aan content toe te voegen. Overigens is het nog niet precies duidelijk wat er allemaal wel en niet tot het aanbod van de streamingdienst behoort.
Wat de streamingdienst kost is nog steeds een grote vraag, zelfs nu is aangekondigd dat de dienst op 20 september al verschijnt in Denemarken, Finland, Zweden en Noorwegen. We kunnen ons als Nederland hierin wat overgeslagen voelen: het is ten eerste duidelijk dat SkyShowtime voor Scandinavië als lanceergebied heeft gekozen. Ten tweede zijn we niet helemaal de laatsten: bij ons komt de streamingdienst het vierde kwartaal uit van dit jaar, terwijl andere Europese landen nog een kwartaal moeten wachten tot Q1 van 2023.
Er gebeurt eind dit jaar veel op het gebied van streamingdiensten. Netflix gaat geld vragen aan mensen die hun account delen buiten hun eigen huishouden, naast dat het in november zou komen met een Netflix-variant met reclame die een paar euro goedkoper moet zijn dan het standaard abonnement. Disney+ komt ook met een eigen reclame-abonnement, al is dat dezelfde prijs als het huidige normale abonnement. Die laatste gaat echter binnenkort omhoog in prijs. Dan is er ook nog HBO Max: dat gaat eind dit jaar nog niets veranderen, maar door Warner Bros en Discovery die samengaan worden HBO Max en streamingdienst Discovery+ samengevoegd. Dat gebeurt waarschijnlijk zomer 2023.