Waar we dit jaar april nog schreven dat Quibi net was gelanceerd en lekker ging, is het nu helaas alweer voorbij voor de streamingdienst. Quibi moest een grote concurrent worden van Netflix en Hulu, maar dat is nu voorbij. Komt het door de pandemie? Volgens GlobalData niet.
GlobalData zegt dat de ondergang van Quibi geheel is te wijten aan arrogantie en incompetentie. Dat is een heel ander geluid dan de CEO van Quibi laat horen, want die schuift het af op het coronavirus. GlobalData zegt dat het komt omdat het businessmodel van de streamingdienst naïef was en er simpelweg onvoldoende content was om mensen te trekken en te houden.
Analist Danyaal Rashid zegt erover: “Vanaf het begin af aan was Quibi al veel te groot van vertrouwen in het eigen product. Het was nagenoeg niet bezig met wat de klant wilde. Korte video’s zijn heel populair, dat weten we van TikTok. Mensen zijn bereid geld neer te leggen voor goede content, dat weten we van Netflix en Disney+. Toch blijkt een huwelijk tussen die twee niet te werken.”
Volgens GlobalData willen mensen helemaal niet even onderweg kijken naar betaalde, kwalitatief goede content. Ook al duurt het maar 10 minuten: ze willen zich er helemaal indompelen op de bank thuis, in plaats van even snel on-the-go. Het feit dat Quibi geen desktop of tv-app had heeft niet geholpen: je was echt verplicht om te kijken op je smartphone en voor 8 dollar per maand (aanzienlijk meer dan Disney+ en Amazon Prime Video) is dat niet voldoende voor klanten om te blijven. Zeker op een moment dat mensen inderdaad toch thuis kwamen te zitten.
Het is enorm tragisch om Quibi te zien verdwijnen, zeker nadat het maar liefst 1,8 miljard dollar ophaalde aan investeringen. Het is slechts een half jaar in de lucht geweest en dat is waarschijnlijk een -triest- record. De topmensen van Quibi zeggen er alles aan te hebben gedaan om er een succes van te maken, maar ze zien geen andere opties meer dan de stekker eruit te trekken. Aan de andere kant kunnen we weinig content noemen die alleen op Quibi te zien was en we niet hadden willen missen. Op die leuke Anna Kendrick en haar sekspop na natuurlijk. Bovendien wordt de content waarschijnlijk aan andere streamingdiensten verkocht, dus wie weet kun je binnenkort alsnog op Netflix of HBO Max kijken wat je anders zou hebben gemist op Quibi.