Streaming is hot en is uitgegroeid tot het populairste distributiekanaal in de muziekindustrie. Dan zou je zeggen, dat moet echt geweldig zijn voor de artiesten. Dat is ook zo maar cijfers wijzen uit dat 90 procent van alle muziekstreams bij 1 procent van de muzikanten vandaan komt en dus ook de inkomsten op die manier worden verdeeld.
‘The winner takes it all’, gezongen door ABBA, uit een tijd dat er nog vinyl op de draaitafel lag. Was het toen anders? Nee, ook toen verdienden de meest populaire artiesten het meeste geld. Een andere tijd en moeilijk te vergelijken, maar wie populair is verdient nu eenmaal meer.
De bovenstaande cijfers komen uit een rapport van het bureau Alpha Data die een analyse hebben gemaakt van 1.6 miljoen artiesten die hun muziek beschikbaar hebben gesteld op de populaire streamingdiensten. Uitkomst 90% van alle streams komt bij 1% van alle muzikanten vandaan. Draai het om en er staat dat 99% van alle artiesten het moet doen met 10% van de inkomsten. Voor 16.000 artiesten is het goed nieuws, maar voor de 1.44 miljoen andere artiesten is het maar de vraag of zij werkelijk genoeg geld verdienen om muziek te blijven maken.
Van alle diensten is Spotify by far de populairste dienst voor het streamen van muziek. In Nederland als voorbeeld luisteren 5.4 miljoen mensen naar Spotify, op grote afstand gevolgd door Apple Music, Deezer en Google Play Music. Spotify hanteert per stream voor de meeste muzikanten een vergoeding van gemiddeld 0.4 dollarcent. En dan moet je heel wat streams hebben beluisterd voordat je over een significant inkomen kunt spreken. Bedenk ook dat het aanbod op Spotify aan met ongeveer 40.000 nieuwe streams per dag groeit. Dat betekent dat de koek steeds meer verdeeld moet gaan worden. Voor populaire artiesten maakt het niets uit, als Spotify populairder wordt groeien zij mee in inkomsten.
Een voorbeeld is Metallica dat met hun muziek op Spotify één miljard keer is gestreamd. Bij Spotify levert dat de band een bedrag van rond de vier miljoen dollar op. Het verdienmodel voor nieuwe hits is zelfs nog groter. Zestien maanden geleden bracht singer-songwriter Tones and I haar nummer ‘Dance Monkey’ op de markt. Die song alleen haalde op Spotify sindsdien meer dan 1,8 miljard streams. Dit levert een betaling van minstens 5.44 miljoen dollar op.
De cijfers liegen er niet om en de vraag of streaming ook het beloofde land voor kleine en nog onbekende artiesten is eigenlijk al beantwoord. De kloof lijkt groter te worden. Uit de cijfers blijkt dat meer dan de helft van de artiesten minder dan honderd streams heeft kunnen registreren. Is de radio dan nog steeds het heilige land? Ook dat is niet waar want 99,9 procent van alle uitgezonden muziek komt van amper 1% van alle artiesten.
In juli 2020 meldde Spotify 229 miljoen actieve maandelijkse gebruikers, waarvan 138 miljoen betalend zijn. Mede door Covid-19 groeide dit aantal met 8 miljoen nieuwe gebruikers in het tweede kwartaal van dit jaar. Spotify is de onbetwiste nummer 1 op het gebied van audio-streaming. De dienst dankt zijn succes mede door het unieke gebruik van AI, big-data en analyse van de door gebruikers gegenereerde afspeellijsten. De volgende stap is ook de nummer 1 te worden op het gebied van podcasts. De onlangs afgesloten deal van 100 miljoen dollar met ’s werelds meest gedownloade podcast: ‘The Joe Rogan Experience’, is veelzeggend.