De streaming business wordt alleen maar groter. En dat blijkt maar weer uit een raport van de Recording Industry Association of America (RIAA). Daaruit blijkt dat voor de eerste keer streaming de grootste inkomstenbron is van de muziekindustrie.
In totaal werd er afgelopen jaar 7 miljard dollar verdiend en dat is een stijging van 0,9 procent ten opzichte van 2014. 34,4 procent van de muziekindustrie inkomsten komt uit streaming, 34 procent uit downloads en 28,8 procent uit cd’s en platen. In totaal beslaat de digitale muziekindustrie in 2015 dus bijna 70 procent. In 2014 was dit nog 67 procent. Ook al zijn de opbrengsten uit digitale downloads gedaald met 10 procent tot 2,3 miljard, de totale waarde van digitaal gedistribueerde formats steeg met 6 procent tot 4,8 miljard. Dat is 0,3 miljard meer dan in 2014.
De streaming categorie bevat inkomsten uit abonnementsdiensten, zoals Spotify, TIDAL en Apple Music, streaming radio en streaming diensten waar je niet voor hoeft te betalen, zoals YouTube, Vevo en onbetaalde Spotify.
Ook opmerkelijk: de verkoop van LP’s zorgde vorig jaar in Amerika voor meer omzet dan muziekstreams haalden uit advertenties. Denk aan bijvoorbeeld YouTube en de gratis versie van Spotify. De verkoop van vinyl leverde 416 miljoen dollar op tegenover de 385 miljoen dollar uit reclames van streams.