Entertainment13.07.2015

Spotify lanceert ‘Musical Map of the World’


Interactieve visuele tool om te laten zien hoe mensen in verschillende internationale steden naar muziek luisteren.

Vandaag lanceert Spotify haar Musical Map: Cities of the World – een interactieve visuele tool om te laten zien hoe mensen in verschillende internationale steden naar muziek luisteren. De kaart beschikt over playlists van meer dan duizend steden die de muzikale voorkeuren per stad weergeven.

Spotify heeft de ‘Musical Map’ ontwikkeld door in te zoomen op muziek die onderscheidend is voor elke regio. Zo is er gekeken naar nummers die vaak gedraaid worden in bepaalde steden die elders niet even populair zijn. De ‘Musical Map’ geeft automatisch een tweewekelijkse update, waardoor luisteraars de muzikale wereld ontdekken en op de hoogte blijven van de unieke muziekbeleving in verschillende steden. Elke update is gerealiseerd door het analyseren van ruim twintig miljard tracks die door Spotify-gebruikers geluisterd worden.

De top luistertrends wereldwijd die door de kaart zijn ontdekt, zijn onder andere:

– De wereld houdt van hip-hop, het genre komt het vaakst voor op playlists dan andere muziekgenres, ongeacht locatie of taal.
– Lokale muziek heerst, lokale artiesten zijn extreem populair in hun thuisstad, ongeacht het muziekgenre.

In steden wereldwijd zijn er bepaalde voorkeuren voor muziek:

· Berlijn heeft een voorkeur voor het geluid van Mia
· Rio de Janeiro houdt van Mc Nego do Borel
· Londen luistert graag naar Jamie xx
· Amsterdam geniet van Anouk
· Den Haag ‘lult Haags met’ Evenblij & Van Eijk
· Rotterdam draait de muziek van Codie Prevost iets harder
· Groningen relaxt op de hits van Causes
· Maastricht rockt op Kensington

Spotify is inmiddels beschikbaar in 58 landen met meer dan 75 miljoen actieve gebruikers en meer dan 20 miljoen abonnees. Sinds de lancering in Zweden in 2008 heeft Spotify meer dan drie miljard dollar aan de rechthebbenden uitgekeerd.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Spotify

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Wat krijg je als je een radio-presentator en een AI-expert zonder enig muzikaal talent een Kersthit willen maken? Kees Dorresteijn (BNR Nieuwsradio) en Remy Gieling (ai.nl) hebben de handen ineengeslagen om met behulp van AI een nieuwe kerstervaring te creëren.

Entertainment09.12.2024

Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’

Wrapped: dit zijn 10 jaarlijstjes zoals Spotify Wrapped

We hebben het de hele week al over Spotify Wrapped, het jaaroverzicht van de muziekstreamingdienst Spotify. Wist je dat er meer apps zijn met hun eigen Wrapped? We noemen er 10.

Entertainment07.12.2024

Wrapped: dit zijn 10 jaarlijstjes zoals Spotify Wrapped

5 redenen waarom Spotify Wrapped een teleurstelling is

We keken er zo naar uit, maar eigenlijk konden we niet zoveel met Spotify Wrapped als we zouden willen. Dit is waarom Wrapped tegenviel.

Entertainment05.12.2024

5 redenen waarom Spotify Wrapped een teleurstelling is

Spotify Wrapped 2024 is live: zo kom je er

Spotify heeft Wrapped 2024 online gezet: dit is hoe je bij je Spotify Wrapped komt en kunt ontdekken wat jij het meest luisterde in 2024.

Online04.12.2024

Spotify Wrapped 2024 is live: zo kom je er

Spotify laat je nu veel langer terugkijken wat je luisterde

Je vindt de lijst met recent afgespeelde track op de home-pagina door even naar beneden te scrollen.

Online27.11.2024

Spotify laat je nu veel langer terugkijken wat je luisterde

Wanneer komt Spotify Wrapped 2024 uit?

De aftrap van die eindejaarsperiode wordt meestal verzorgd door Spotify met zijn Spotify Wrapped. Wanneer kunnen we die verwachten?

Media21.11.2024

Wanneer komt Spotify Wrapped 2024 uit?

Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify

Spotify gaat creators betalen voor de videocontent die ze maken. Spotify richt hiermee zijn pijlen op videoplatforms als YouTube en TikTok.

Video15.11.2024

Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien