Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Vandaag heeft Spotify twee nieuwe functies gelanceerd met als doel, zoals de streamingdienst zelf zegt, podcastmakers en luisteraars dichter bij elkaar te brengen. Q&A en Polls zijn feitelijk, zoals de namen al verklappen, manieren om ervoor te zorgen dat podcast luisteraars hun reactie, vraag of mening kunnen delen met de maker van de podcast. Op die manier wil Spotify zowel de makers als de luisteraars meer mogelijkheden geven voor interactie.
Q&A en Polls in Spotify podcasts
Podcastmakers kunnen een vraag (Q&A) Poll toevoegen tijdens het uploaden van de podcast. Naast een vraag of poll kan ook gekozen worden voor een open tekstvak waar luisteraars hun mening of opmerkingen kunnen invoeren. Podcastmakers moeten daarbij wel rekening houden met het feit dat de nieuwe functies alleen werken wanneer de podcasts gehost worden op Anchor. Q&A en Polls kunnen ook alleen daar beheerd worden. De makers ontvangen een melding wanneer luisteraars op vragen of polls gereageerd hebben. Die reacties kunnen bekeken worden op het Anchor account van de maker.
Luisteraars zien bij afleveringen waar de podcastmaker een vraag of poll heeft geplaatst, de geplaatste vraag onderaan de pagina van de aflevering op Spotify mobile (iOS en Android). Afhankelijk van of de maker heeft gekozen voor een vraag met een open einde of een poll, kunnen luisteraars in-app reageren.
Feedback en input van luisteraars
Voordat Spotify de nieuwe functies op het grote publiek loslieten zijn diverse tests uitgevoerd. Daaruit bleek dat podcastmakers de Q&A en Polls onder andere gebruiken voor het genereren van feedback op hun podcast vanuit de luisteraars. Denk daarbij aan suggesties voor toekomstige gasten, onderwerpen of de opzet van de podcast.
De nieuwe functies werden tijdens het digitale Stream On event in februari voor het eerst aangekondigd. In de periode die daarop volgde bleek de interesse voor Q&A en Polls zo groot dat besloten is ze nog deze zomer breed uit te rollen. Tot nu toe maakten podcastmakers voor de interactie met hun luisteraars vaak gebruik van mail of social media kanalen. Omdat die niet geïntegreerd zijn in het platform van Spotify zorgde dat nogal eens voor stroeve communicatie tussen makers en luisteraars, aldus Spotify.
Verder lezen over Podcast
Online18.09.2024
5 tips om je podcast populairder te maken
Artificial Intelligence12.09.2024
Podcast maken? AI doet het vanaf je notities
Zeg maar niksAdvertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Online10.01.2024
2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?
Media13.11.2023
Deze podcast werpt nieuw licht op moordcomplot Kennedy
60 jaar na moord John. F. KennedyEntertainment07.04.2023
Spotify lanceert voor het eerst videopodcasts in Nederland
Entertainment05.04.2023
10 langlopende podcasts die nog steeds de moeite waard zijn
Verder lezen over Spotify
Media21.11.2024
Wanneer komt Spotify Wrapped 2024 uit?
Video15.11.2024
Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Entertainment14.10.2024
Je kunt nu audioboeken luisteren op Spotify met Audiobooks
Online03.10.2024
Zo kun je muziek luisteren op Spotify als je niets hebt gedownload
Online18.09.2024
5 tips om je podcast populairder te maken
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment04.09.2024