03.09.2019
Entertainment

Spotify heeft bijna 3 miljoen betalende gebruikers in Nederland

By: Irene Boskma

BlogEntertainment

Het gaat goed met Spotify in Nederland, de muziekdienst heeft bijna 3 miljoen betalende gebruikers in ons land en dat is 33% meer dan in 2017. Dit blijkt uit de Smart Media Monitor, een onderzoek dat Multiscope voor de tweede keer uitvoerde onder 3600 Nederlanders. De omzet van Spotify in ons land is gegroeid naar 350 miljoen per jaar. Wereldwijd heeft de muziekstreamingsdienst meer dan 100 miljoen abonnees.

Spotify en YouTube worden meest gebruikt voor streamen muziek

De meest populaire muziekdiensten in Nederland zijn Spotify en YouTube. Ongeveer 5,2 miljoen consumenten van 18 jaar en ouder gebruiken deze twee diensten om muziek mee af te spelen, goed voor 78%. Verder wordt iTunes nog gebruikt (7%), Soundcloud (4%) en Google Play Music (3%). Als we de keuze krijgen voor één muziekdienst dan kiezen consumenten het vaakst voor Spotify.

Multiscope deed ook onderzoek naar de totale luistertijd. Ook hier wint Spotify het van de concurrentie. 56% van alle tijd die wij in Nederland besteden aan muziekdiensten wordt doorgebracht op Spotify. De nummer twee is YouTube, goed voor 27%.

Markt is verzadigd

Het lijkt erop dat de markt voor muziekdiensten verzadigd is. Er zijn nog een aantal grote aanbieders die het grootste marktaandeel hebben en er komen minder nieuwe gebruikers bij. Kortom: de meeste consumenten die interesse hebben in een abonnement op een muziekdienst, hebben die inmiddels. Er is nog zo’n 7% van de Nederlanders die nu geen Spotify heeft en wellicht interesse heeft dit in de toekomst wel te gaan gebruiken.

We zijn benieuwd welke muziekdiensten er in ons land overblijven, nu de kleintjes wel een heel beperkt marktaandeel hebben. Sinds kort is het ook mogelijk om muziek uit Spotify op te nemen in Facebook Stories. En wist je al dat ‘Duurt Te Lang’ het meest gestreamde nummer is van Spotify in Nederland?

Share this post