Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Streamingdienst Spotify doet het goed. Het heeft maandelijks gemiddeld 433 miljoen actieve gebruikers. Dat is een groei van 19 procent vergeleken bij een jaar geleden. Het gaat hierbij om algemene gebruikers.
188 miljoen betalende abonnees
Qua betaalde gebruikers heeft de muziekdienst nu 188 miljoen appgebruikers, maar de rest luistert gratis. Dat laatste wordt je ook vrij makkelijk gemaakt: je kunt gewoon luisteren, alleen hoor je af en toe een reclame tussendoor. Nu zijn die reclames natuurlijk niet geweldig en willen ze wel eens in herhaling vallen, je hebt wel toegang tot miljoenen nummers van de grootste en kleinste artiesten.
Daarnaast heb je met een gratis account minder keuze in wat er wordt geluisterd en in het aanmaken van playlists. Hierdoor is een betaald account een populaire keuze: zo kun je je perfecte sportplaylist maken en luisteren zonder daarbij te worden gestoord door commerciële boodschappen.
Veel gebruikers voor Spotify
In de kwartaalcijfers over het tweede kwartaal geeft Spotify aan dat het nog nooit zoveel gebruikers nieuw kon verwelkomen in het tweede kwartaal. Vooral in Europa is Spotify een populaire keuze gebleken: 32 procent komt uit dat werelddeel. Gevolgd door Noord-Amerika en Latijns-Amerika, die beiden 22 procent zijn. De overige 24 procent is de vertegenwoordiging van de rest van de wereld.
Het is logisch dat Spotify in Europa zo populair is: het vindt er zijn oorsprong. Het bedrijf begon ooit als een kleine startup in Zweden en wist al gauw te zorgen voor een gigantische verandering in de muziekwereld. Sowieso heeft het internet hierin veel veranderd, zoals we laatst al schreven over nummers die viral gaan op TikTok en vervolgens artiesten groot maken op Spotify.
Luisterboeken en podcasts
Spotify wil meer gaan doen met luisterboeken en focust daarom nu op die tak van sport. Ondertussen breidt het ook nog steeds zijn podcastaanbod uit. Zo heeft het 4,4 miljoen podcasts in zijn aanbod en dat is een goudmijntje voor de Zweden. Hierin zitten namelijk wel advertenties, ook als je een premium-account hebt. Hoeveel mensen er dan toch naar die podcasts luisteren, daarover doet het wat geheimzinnig. Wel zegt het dat het percentage dubbele cijfers heeft, wat eigenlijk vrijwel niets zegt.
In ieder geval harkte het bedrijf in totaal 360 miljoen euro binnen met advertenties in slechts één kwartaal tijd. Ook dat is een fikse groei: 31 procent meer dan het tweede kwartaal van 2021. Dit alles had een goede invloed op de omzet: die steeg tot 2,9 miljard euro (een kwart meer op jaarbasis). Toch gaat niet alles over rozen: het verlies van Spotify was 194 miljoen euro, wat vooral te wijten is aan hoge personeelskosten en flinke advertentiekosten. Dat laatste is vooral bedoeld om de familieabonnementen aan te prijzen en de duo-abonnementen voor koppels (soms tot irritatie aan toe).
Publiciteit
Een verlies, maar ook flinke winst en groei en dat moet uiteindelijk goed voelen voor het bedrijf, dat de afgelopen tijd toch veel onder vuur lag om onder andere de Joe Rogan-podcast. Het is echter de vraag of dat ze wel zo negatief heeft beïnvloed. Het lijkt een kwestie van: even bad publicity is good publicity te zijn.
Car Thing is niet meer
Even los van de abonneecijfers heeft Spotify nog iets anders bekendgemaakt, namelijk dat zijn apparaatje om in de auto een betere Spotify-luisterervaring te krijgen zal verdwijnen. In ieder geval stopt de productie omdat er simpelweg niet genoeg vraag naar was. Niet heel verbazingwekkend: veel mensen gebruiken bijvoorbeeld Android Auto of Carplay om naar muziekvan de app te luisteren in de auto.
Verder lezen over Music
Gaming15.10.2024
PlayStation: The Concert volgend jaar in Ziggo Dome
Artificial Intelligence03.10.2024
Snoop Doggs nieuwe videoclip is volledig AI: oordeel zelf
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment12.09.2024
8 momenten van de MTV VMA’s 2024 die je niet wil missen
Gadgets05.09.2024
Dit zijn de Bowers & Wilkins Pi6 en Pi8 True Wireless in-ear hoofdtelefoons
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Entertainment03.09.2024
Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel
Eindshow met drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zangOnline23.08.2024
Spotify Shuffle is bij sommige mensen stuk
Verder lezen over Spotify
Entertainment14.10.2024
Je kunt nu audioboeken luisteren op Spotify met Audiobooks
Online03.10.2024
Zo kun je muziek luisteren op Spotify als je niets hebt gedownload
Online18.09.2024
5 tips om je podcast populairder te maken
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Online30.08.2024
Spotify Connect werkt niet meer goed op de iPhone
Online23.08.2024
Spotify Shuffle is bij sommige mensen stuk
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Verder lezen over Streaming
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment28.10.2024
Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten
Entertainment25.10.2024
Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix
Entertainment18.10.2024
Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix
Entertainment17.10.2024
Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland
Entertainment04.10.2024
Je account delen mag straks ook niet meer op Videoland
Online03.10.2024
Zo kun je muziek luisteren op Spotify als je niets hebt gedownload
Video20.09.2024