Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Dit is zo’n onderzoek in de categorie “no shit, Sherlock” maar het is wel fijn dat de data bewijst wat we eigenlijk allemaal wel weten: je muzikale smaak (en trouwens wel meer) wordt bepaald en zo goed als ‘vastgelegd’ in je tienerjaren. De New York Times is door een hele berg Spotify-data gegaan en heeft berekend dat de belangrijkste tijd om je smaak te vormen in muziek rond de 14 jaar ligt.
Voor mannen is dat precies de leeftijd waarop je favoriete song is uitgekomen, zo blijkt, terwijl het voor vrouwen een jaartje eerder ligt. Ook blijkt dat de invloeden uit hun jeugd belangrijker leken voor vrouwen dan voor mannen en dat het kritieke moment om je uiteindelijk smaak te bepalen aan het einde van de puberteit zit.
De Times onderzocht ook een aantal specifieke nummers zoals ‘Creep’ van Radiohead, die in 1993 werd uitgebracht. Als je dan kijkt hoe populair dat nummer is bij 38-jarige mannen (die inderdaad 14 waren toen Creep uitkwam) zit die vrij hoog in de lijst. Kijk je bij mannen die tien jaar later of eerder geboren zijn haalt het de top 300 niet eens.
Guilty pleasures
Nogmaals, wat de NYT onderzocht heeft klopt wel met de algemeen geaccepteerde wetenschap dat mensen hun muzikale smaak vrij vroeg in hun leven bepalen en daar zelden (er zijn altijd uitzonderingen, dont @ me) van afwijken. Het is wel opvallend hoe vroeg in de puberteit die smaakbepaling zit, hoewel die vaak wel nog bijgesteld (of beter gezegd aangevuld) wordt.
Het verklaart meteen waarom je als Death Metal-adept toch stiekem wel een aantal popnummers kunt blijven waarderen of bepaalde smartlappen niet níet kunt meezingen terwijl je eigenlijk hardcore into EDM bent. Check die guilty pleasures maar en kijk hoe oud je was toen ze uitkwamen. De top 100 van 1990 heeft in elk geval duidelijk gemaakt waarom ik altijd blij word als The Power of U Can’t Touch This op de radio komt. Waar big data niet allemaal goed voor is…
[Afbeeldingen © Polina Nefidova – Adobe Stock]
Verder lezen over Big Data
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology12.09.2024
Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee
Technology04.07.2024
Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud
Informatie nog sneller beschikbaarNieuws27.06.2024
Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Technology11.05.2023
KNMI moderniseert datastrategie met AWS
Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteitOnline21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Marketing20.09.2022
8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten
Verder lezen over Muziek
Online07.10.2024
Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Gadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Lifestyle03.07.2024
Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren
Entertainment11.06.2024
Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify
Entertainment06.06.2024
Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals
Automotive15.05.2024
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen
Online03.04.2024
Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie
Verder lezen over Spotify
Media21.11.2024
Wanneer komt Spotify Wrapped 2024 uit?
Video15.11.2024
Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Entertainment14.10.2024
Je kunt nu audioboeken luisteren op Spotify met Audiobooks
Online03.10.2024
Zo kun je muziek luisteren op Spotify als je niets hebt gedownload
Online18.09.2024
5 tips om je podcast populairder te maken
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment04.09.2024