Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Sonos heeft vandaag een primeur en lanceert het social impact-initiatief Listen Better. Met dit initiatief wil Sonos actief werken aan de bescherming van de toekomst van muziek.
Met Listen Better wil het bedrijf samen met muzikanten vooropgaan in de strijd voor een vrije cultuur en maatschappij. Veel vooral (nog) onbekende muzikanten worden gehinderd en getroffen door de misstanden die op veel plekken in de wereld plaats vinden. Waar muziek wordt bedreigd, wordt vrijheid bedreigd. Sonos heeft zich nu met dit initiatief ten doel gesteld om vrije expressie en toegang tot informatie te beschermen en te ondersteunen zodat wij allen in vrijheid kunnen genieten van iedere muzikant waar dan ook op de wereld.
In een open brief kondigde Sonos CEO Patrick Spence deze week de lancering aan van Listen Better waarvoor in de komende drie jaar 1,5 miljoen dollar zal worden uitgetrokken voor de ondersteuning van muzikanten en belangenbehartiging rond muziek.
“Teveel artiesten worden belemmerd in hun vrije expressie en in sommige delen van de wereld gevangen gezet of zelfs vermoord, enkel voor het delen van hun nummers op het internet. In het algemeen hebben veel communities een gebrek aan ruimte en middelen om te kunnen garanderen dat alle muzikanten kunnen worden gehoord. We kunnen zoveel meer doen in het klaarstomen van een nieuwe generatie muziekliefhebbers voor succes in de moderne maatschappij. Muziek krijgt, samen met film, vaak te maken met schendingen van de artistieke vrijheid. Als we tekortschieten in het beschermen van muziek dan schieten we tekort in het beschermen van de fundamentele vrijheden van iedereen”, schrijft Patrick Spence in zijn openingswoorden.
De belangrijkste doelstellingen zijn onder meer het bestrijden van muziekcensuur, het verdedigen van digitale rechten en toegang tot informatie voor artiesten. Daarnaast zullen er nieuwe middelen moeten komen zodat aankomende artiesten kunnen worden gehoord en wil Listen Better muziekeducatie gaan ondersteunen in gemeenschappen met te weinig onderwijs.
Sonos heeft al een subsidieronde toegekend aan zes organisaties, waarvan er drie zijn gewijd aan de strijd voor vrijheid van artistieke expressie in Denemarken en in het Verenigd Koninkrijk.
Listen Better werkt verder samen met Q-Tip, een artiest die zich met zijn muziek al jaren inzet voor de samenleving en die Sonos al heel lang inspireert met zijn kunst en activisme. Q-Tip gaat als adviseur van het initiatief een belangrijke rol spelen bij het ontwikkelen van o.a. de toekennings-strategie van beurzen, het onder de aandacht brengen van dringende muziekkwesties en bij het aansporen van mensen om mee te helpen.
Het programma is bedoeld voor artiesten, creatievelingen, en NGO’s op het gebied van kunst en cultuur die ondersteuning nodig hebben bij het nastreven van hun idealen. Een aanvraag voor die ondersteuning kun je hier doen: http://www.sonos.com/nl-nl/
Verder lezen over Muziek
Online07.10.2024
Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Gadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Lifestyle03.07.2024
Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren
Entertainment11.06.2024
Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify
Entertainment06.06.2024
Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals
Automotive15.05.2024
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen
Online03.04.2024