Entertainment04.11.2017

Sonos lanceert ‘Listen Better’ ter bescherming van de toekomst van muziek


Waar muziek wordt bedreigd, wordt vrijheid bedreigd.

Sonos heeft vandaag een primeur en lanceert het social impact-initiatief Listen Better. Met dit initiatief wil Sonos actief werken aan de bescherming van de toekomst van muziek.

Met Listen Better wil het bedrijf samen met muzikanten vooropgaan in de strijd voor een vrije cultuur en maatschappij. Veel vooral (nog) onbekende muzikanten worden gehinderd en getroffen door de misstanden die op veel plekken in de wereld plaats vinden. Waar muziek wordt bedreigd, wordt vrijheid bedreigd. Sonos heeft zich nu met dit initiatief ten doel gesteld om vrije expressie en toegang tot informatie te beschermen en te ondersteunen zodat wij allen in vrijheid kunnen genieten van iedere muzikant waar dan ook op de wereld.

In een open brief kondigde Sonos CEO Patrick Spence deze week de lancering aan van Listen Better waarvoor in de komende drie jaar 1,5 miljoen dollar zal worden uitgetrokken voor de ondersteuning van muzikanten en belangenbehartiging rond muziek.

“Teveel artiesten worden belemmerd in hun vrije expressie en in sommige delen van de wereld gevangen gezet of zelfs vermoord, enkel voor het delen van hun nummers op het internet. In het algemeen hebben veel communities een gebrek aan ruimte en middelen om te kunnen garanderen dat alle muzikanten kunnen worden gehoord. We kunnen zoveel meer doen in het klaarstomen van een nieuwe generatie muziekliefhebbers voor succes in de moderne maatschappij. Muziek krijgt, samen met film, vaak te maken met schendingen van de artistieke vrijheid. Als we tekortschieten in het beschermen van muziek dan schieten we tekort in het beschermen van de fundamentele vrijheden van iedereen”, schrijft Patrick Spence in zijn openingswoorden.

De belangrijkste doelstellingen zijn onder meer het bestrijden van muziekcensuur, het verdedigen van digitale rechten en toegang tot informatie voor artiesten. Daarnaast zullen er nieuwe middelen moeten komen zodat aankomende artiesten kunnen worden gehoord en wil Listen Better muziekeducatie gaan ondersteunen in gemeenschappen met te weinig onderwijs.

Sonos heeft al een subsidieronde toegekend aan zes organisaties, waarvan er drie zijn gewijd aan de strijd voor vrijheid van artistieke expressie in Denemarken en in het Verenigd Koninkrijk.

Listen Better werkt verder samen met Q-Tip, een artiest die zich met zijn muziek al jaren inzet voor de samenleving en die Sonos al heel lang inspireert met zijn kunst en activisme. Q-Tip gaat als adviseur van het initiatief een belangrijke rol spelen bij het ontwikkelen van o.a. de toekennings-strategie van beurzen, het onder de aandacht brengen van dringende muziekkwesties en bij het aansporen van mensen om mee te helpen.

Het programma is bedoeld voor artiesten, creatievelingen, en NGO’s op het gebied van kunst en cultuur die ondersteuning nodig hebben bij het nastreven van hun idealen. Een aanvraag voor die ondersteuning kun je hier doen: http://www.sonos.com/nl-nl/listen-better

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Muziek

Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden

De naburige rechten zijn wat minder bekende rechten binnen de creatieve industrie. Ze gaan vooral over het uitvoeren en uitzenden van creatieve werken en zijn vastgelegd in de Wet op de Naburige Rechten (WNR). Volgens artikel 7 van de WNR moeten degenen die voor commerciële doeleinden muziek spelen of uitzenden, hiervoor een billijke vergoeding betalen.

Online07.10.2024

Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden

Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland

Gedurende de dag verandert je stemming wel eens, en daarmee ook de muziek waar je op dat moment naar wilt luisteren. Misschien heb je ‘s ochtends tijdens je ontbijt of een kop koffie zin om klassiek te luisteren, terwijl je ‘s middags door de woonkamer danst op beats van Tiësto. Spotify helpt je om de perfecte muzikale dag te hebben met veel variatie.

Entertainment04.09.2024

Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.

Gadgets15.08.2024

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren

Je kunt vaak horen dat je je gehoor moet beschermen, maar wat als je het niet zozeer wil beschermen, maar juist wil verbeteren? Dat kan gewoon. Er zijn meerdere manieren om je gehoor te verbeteren, waardoor je bijvoorbeeld muziek of de stem van je geliefde kunt horen zoals het bedoeld is. We geven je 4 tips om je gehoor te verbeteren.

Lifestyle03.07.2024

Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Spotify komt met iets nieuws: My Spotify, en dat is eigenlijk een Wrapped die je elke dag kunt bekijken.

Entertainment11.06.2024

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals

Vandaag heeft Mysteryland, een van ’s werelds langstlopende dance festivals, ‘Tomorrow is a Mystery’ – een documentaire uitgebracht op Prime Video over de diepere betekenis van festivals. Vol nostalgische archiefbeelden van de afgelopen drie decennia.

Entertainment06.06.2024

Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Nissan geeft in-car entertainment een nieuwe betekenis met de nieuwe Townstar Karaok-e. Deze bestelwagen maakt het niet alleen mogelijk om onderweg je favoriete nummers luidkeels mee te zingen, maar toont ook de oneindige mogelijkheden van de Townstar-modellen.

Automotive15.05.2024

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

Billie Eilish, CAKE, J Balvin, Imagine Dragons, Jadakiss, Katy Perry, Kim Petras, Pearl Jam: allemaal staan ze op een brandbrief tegen AI. Kunstmatige intelligentie maakt veel mensen in vooral de creatieve industrie bang...

Online03.04.2024

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie