11.08.2022
Entertainment

Reclame-abonnement van Disney+ helemaal niet veel goedkoper

By: Laura Jenny

BlogEntertainment

Het leven wordt steeds duurder, dus wachten veel mensen naarstig op de dag dat streamingdiensten goedkopere abonnementen gaan aanbieden. De reclames, pop-ups en verdere commerciële uitingen die daarbij komen kijken, die nemen we voor lief. Echter blijkt dat het goedkopere abonnement op Disney+ helemaal niet echt goedkoper wordt. Het normale abonnement wordt simpelweg duurder.

Streamingabonnement met reclame

Disney+ heeft vandaag aangekondigd wat het abonnement gaat kosten waarbij je reclames te zien krijgt. Het belooft dat er nooit meer dan 4 minuten voorkomt per uur kijken (en dat is vrij mild), maar tegelijkertijd is de prijs daar wat veel mensen betreft ook naar. Het ‘goedkopere’ abonnement van Disney+ wordt namelijk net zo duur als het huidige normale abonnement nu. Voor de Verenigde Staten is het al aangekondigd: daar kost een normaal abonnement 8 dollar per maand. Het reclame-abonnement? Ook 8 dollar per maand.

Dat klinkt onlogisch, maar dat is het niet per se: de abonnementsprijzen gaan namelijk flink omhoog, waardoor Amerikanen vanaf de herfst 11 dollar per maand kwijt zijn aan hun abonnement op de films en series van Marvel, Star Wars, Disney en Pixar. Dat is nogal een domper. Je betaalt hetzelfde, maar je krijgt er ineens reclame bij. In Nederland hoeven we er gelukkig nog niet aan, maar dat zal waarschijnlijk wel gaan veranderen in het nieuwe jaar. Dan rolt het reclame-abonnement namelijk uit in de rest van de wereld.

Prijsverhoging Disney+

Het normale abonnement kost in Nederland 9 euro per maand, dus het zou ons niets verbazen als we kijken naar een prijsverhoging naar 13 tot 15 euro per maand voor Disney+. Waarschijnlijk zullen veel mensen het abonnement dan ook gaan omzetten naar een reclame-abonnement. Nu is het niet ongebruikelijk dat streamingdiensten hun prijzen verhogen, maar het is natuurlijk wel een vreemde volgorde waarin Disney+ het nu aanpakt. Netflix schijnt eind dit jaar ook met een reclame-abonnement te komen, dus dat kan goed leren van de aanpak van zijn geduchte concurrent.

Zijn grote concurrent zelfs, want hoewel Netflix nog steeds groter is, ziet die streamingdienst de abonnee-aantallen juist naar beneden zakken, waar die van Disney+ alsnog groeien. Hoewel Disney’s jonge streamingdienst nog steeds verliesgevend is, kreeg de streamingdienst er in het tweede kwartaal van 2022 maar liefst 14,4 miljoen nieuwe abonnees bij. Disney+ komt daarmee op een totaal aantal abonnees van 152 miljoen. Netflix heeft er 221 miljoen. Toch heeft Disney+ er ook nog een aantal achter de hand, want het bezit ook de streamingdiensten ESPN en Hulu: tel je die drie bij elkaar op, dan kom je ook op 221 miljoen abonnees.

Wat het goedkopere Netflix-abonnement gaat kosten is nog onbekend, wel weten we dat er minder films en series opstaan dan in de gewone Netflix-bieb.

Share this post