Nigeria’s antwoord op Hollywood, Nollywood, groeit gestaag in populariteit. Mede dankzij Netflix kan Afrika’s meest bruisende filmindustrie een significant groter publiek bereiken, en zo ook kijkers aan de andere kant van de Atlantische Oceaan entertainen. Netflix werd in 2016 in Afrika gelanceerd en is sindsdien druk bezig met het investeren in Afrikaanse producties. Afgelopen september verkreeg de streamingdienst zijn eerste Nollywood original genaamd ‘Lionheart’, een dramafilm waarin de vrouwelijke hoofdpersoon zich staande probeert te houden in een door mannen gedomineerde bedrijfstak, nadat haar vader ernstig ziek wordt. De films doen het goed op het platform, een welkome ontwikkeling voor een filmindustrie die veel last ondervindt van illegale downloads en film piraten.
Volgens een onderzoek van PricewaterhouseCoopers LLP is Nollywood de op een na grootste filmproducent ter wereld, waarbij alleen India’s Bollywood nog groter is op het gebied van productievolume. De Nigeriaanse kunst, entertainment en recreatie sector (waartoe Nollywood behoort) bracht in 2016 maar liefst 239 miljard naira op, wat gelijk staat aan zo’n 593 miljoen euro – en de industrie blijft maar groeien. Nigeria’s Nationale Film en Video Censor bestuur schat daarbij dat het aantal jaarlijks uitgebrachte West-Afrikaanse films meer dan verdubbeld is tussen 2015 en 2017.
Waar vroeger Nollywood films gigantisch populair waren op het Afrikaanse continent maar nauwelijks het Westen bereikten, zijn er recentelijk verschillende films succesvol geweest die erop wijzen dat hier verandering in komt. Films als Disney’s Black Panther (de meest bezochte film ooit in West Afrika) en Beasts of No Nation (een veelgeprezen film over een kindsoldaat in West Afrika) dienen als bewijs dat tijden veranderen. Bij Amerikaanse en Europese kijkers blijkt er een groeiende fascinatie te zijn voor verhalen die geworteld zijn in de verschillende Afrikaanse culturen en die inspelen op de vele tradities en mythologieën van het continent.
Nollywood films moeten het vaak met een stuk kleinere productie budgetten doen dan de films waar de Amerikaanse en Europese kijkers aan gewend zijn. Toch zeggen filmmakers uit het gebied dat er een geleidelijke verschuiving plaatsvindt, van vooral lage kwaliteit DVD releases naar betere cinematische film producties voor zowel bioscopen als de televisie thuis. Wel moet de filmindustrie grotere en betrouwbare bronnen van inkomsten zien te vinden, wil het blijven groeien.
Nollywood filmmakers blijven worstelen met situaties in Nigeria die verre van ideaal zijn. Volgens Kunle Afolayan, een Nigeriaanse regisseur en producent, is piraterij nog steeds “een groot probleem voor de filmindustrie”. Hij heeft vier films gemaakt die nog op DVD moeten komen, maar heeft moeite om filmbedrijven te vinden die de films willen distribueren. De kans is immers zo groot dat de illegale kopieën binnen no time op het internet circuleren.
Toch zijn de Nollywood kenners hoopvol. In een tijdperk waar wereldwijde home entertainment steeds groter wordt, kan het bijna niet anders dan dat de Nigeriaanse filmindustrie de kans krijgt een steeds prominentere rol te gaan spelen.
Photo by Muhammadtaha Ibrahim on Unsplash