Entertainment25.04.2016

Nieuwe album Beyoncé alleen beschikbaar via Tidal


En daar is Spotify niet blij mee

Afgelopen weekend ging het in Amerika bijna nergens anders over op Twitter: het nieuwe visuele album Lemonade van Beyoncé werd uitgezonden op HBO. In februari bracht ze uit het niets het nieuwe nummer Formation uit, gaf ze een spraakmakend optreden op de Super Bowl en kondigde ze een nieuwe world tour aan. Een minpunt: het album Lemonade is exclusief te zien en te beluisteren op Tidal (de streamingsite van haar man Jay-Z) en dus nergens anders te streamen. En daar is Spotify niet blij mee.

In een verklaring aan Mashable vertelt Jonathan Prince, hoofd communicatie en public policy bij Spotify, dat lange termijn exclusives voor niemand goed zijn.

Hij zegt dus dat lange termijn exclusives slecht zijn voor artiesten en voor de fans. Artiesten willen dat zoveel mogelijk fans hun muziek horen, maar dat gaat niet op deze manier. Natuurlijk is het begrijpelijk dat er korte promotie via een bepaald kanaal gedaan wordt. Spotify heeft respect voor de keuze van artiesten en wat het best voor hen is. Maar blij zijn ze er natuurlijk niet mee.

Lemonade werd al vaag aangekondigd op Instagram vorige week. Maar wat het was, wist niemand precies. Was het een speelfilm? Een documentaire? Het bleef onduidelijk tot zaterdagavond 9 uur (Amerikaanse tijd). Het werd dus een visueel album met muziek en videoclips. De verrassing was misschien wat minder groot dan het titelloze album dat ze in 2013 uitbracht, maar heel Twitter stond in ieder geval op zijn kop.

Exclusieve albums

Beyoncé is niet de enige die een album exclusief voor één platform uitbrengt. Zo bracht Prince in 2015 nog een album exclusief voor Tidal uit, is Taylor Swift’s 1989 alleen beschikbaar op Apple Music en kun je het nieuwe album van Adele nergens streamen. The Life of Pablo van Kanye West zou aanvankelijk ook nooit ergens anders beschikbaar komen dan Tidal, maar vorige week kwam het album dan toch op Spotify en op de site van Kanye. Zou dit hetzelfde gaan met Lemonade? Laten we het hopen, want dan kan iedere fan genieten van haar nieuwe ablum.

Deze geweldige stunt van Beyoncé is in ieder geval goed voor Tidal. De laatste dagen kwam de dienst namelijk behoorlijk onder vuur te liggen. Na de dood van Prince adverteerde Tidal namelijk meteen dat zijn platen alleen bij hun te beluisteren zijn. Dat schoot niet goed bij Prince-fans. Ook zijn Kanye West en Tidal aangeklaagd door een misleidende truc om je te abonneren.

Jonathan Prince zegt in ieder geval dat hij niet kan wachten tot dat ze alsnog het nieuwe album met miljoenen fans kan delen. #lemonade was in zaterdagnacht trending op Twitter. Als je het het visuele album van Beyoncé wil zien, kan dat dus alleen via Tidal. Je kunt de dienst een maand gratis uitproberen.

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

...

Verder lezen over Muziek

Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden

De naburige rechten zijn wat minder bekende rechten binnen de creatieve industrie. Ze gaan vooral over het uitvoeren en uitzenden van creatieve werken en zijn vastgelegd in de Wet op de Naburige Rechten (WNR). Volgens artikel 7 van de WNR moeten degenen die voor commerciële doeleinden muziek spelen of uitzenden, hiervoor een billijke vergoeding betalen.

Online07.10.2024

Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden

Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland

Gedurende de dag verandert je stemming wel eens, en daarmee ook de muziek waar je op dat moment naar wilt luisteren. Misschien heb je ‘s ochtends tijdens je ontbijt of een kop koffie zin om klassiek te luisteren, terwijl je ‘s middags door de woonkamer danst op beats van Tiësto. Spotify helpt je om de perfecte muzikale dag te hebben met veel variatie.

Entertainment04.09.2024

Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

De zomer is volop bezig, en dat is natuurlijk ook het perfecte moment om jezelf en/of je geliefden te verwennen met de nieuwste gadgets. Van draagbare luidsprekers voor strandfeesten tot slimme zonnebrillen en waterdichte drones voor avontuurlijke opnames, of leuke nieuwe gadgets voor in en om huis, er is voor ieder wat wils.

Gadgets15.08.2024

Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer

Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren

Je kunt vaak horen dat je je gehoor moet beschermen, maar wat als je het niet zozeer wil beschermen, maar juist wil verbeteren? Dat kan gewoon. Er zijn meerdere manieren om je gehoor te verbeteren, waardoor je bijvoorbeeld muziek of de stem van je geliefde kunt horen zoals het bedoeld is. We geven je 4 tips om je gehoor te verbeteren.

Lifestyle03.07.2024

Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Spotify komt met iets nieuws: My Spotify, en dat is eigenlijk een Wrapped die je elke dag kunt bekijken.

Entertainment11.06.2024

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals

Vandaag heeft Mysteryland, een van ’s werelds langstlopende dance festivals, ‘Tomorrow is a Mystery’ – een documentaire uitgebracht op Prime Video over de diepere betekenis van festivals. Vol nostalgische archiefbeelden van de afgelopen drie decennia.

Entertainment06.06.2024

Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Nissan geeft in-car entertainment een nieuwe betekenis met de nieuwe Townstar Karaok-e. Deze bestelwagen maakt het niet alleen mogelijk om onderweg je favoriete nummers luidkeels mee te zingen, maar toont ook de oneindige mogelijkheden van de Townstar-modellen.

Automotive15.05.2024

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie

Billie Eilish, CAKE, J Balvin, Imagine Dragons, Jadakiss, Katy Perry, Kim Petras, Pearl Jam: allemaal staan ze op een brandbrief tegen AI. Kunstmatige intelligentie maakt veel mensen in vooral de creatieve industrie bang...

Online03.04.2024

Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie