Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.
Afgelopen weekend ging het in Amerika bijna nergens anders over op Twitter: het nieuwe visuele album Lemonade van Beyoncé werd uitgezonden op HBO. In februari bracht ze uit het niets het nieuwe nummer Formation uit, gaf ze een spraakmakend optreden op de Super Bowl en kondigde ze een nieuwe world tour aan. Een minpunt: het album Lemonade is exclusief te zien en te beluisteren op Tidal (de streamingsite van haar man Jay-Z) en dus nergens anders te streamen. En daar is Spotify niet blij mee.
In een verklaring aan Mashable vertelt Jonathan Prince, hoofd communicatie en public policy bij Spotify, dat lange termijn exclusives voor niemand goed zijn.
Hij zegt dus dat lange termijn exclusives slecht zijn voor artiesten en voor de fans. Artiesten willen dat zoveel mogelijk fans hun muziek horen, maar dat gaat niet op deze manier. Natuurlijk is het begrijpelijk dat er korte promotie via een bepaald kanaal gedaan wordt. Spotify heeft respect voor de keuze van artiesten en wat het best voor hen is. Maar blij zijn ze er natuurlijk niet mee.
Lemonade werd al vaag aangekondigd op Instagram vorige week. Maar wat het was, wist niemand precies. Was het een speelfilm? Een documentaire? Het bleef onduidelijk tot zaterdagavond 9 uur (Amerikaanse tijd). Het werd dus een visueel album met muziek en videoclips. De verrassing was misschien wat minder groot dan het titelloze album dat ze in 2013 uitbracht, maar heel Twitter stond in ieder geval op zijn kop.
Exclusieve albums
Beyoncé is niet de enige die een album exclusief voor één platform uitbrengt. Zo bracht Prince in 2015 nog een album exclusief voor Tidal uit, is Taylor Swift’s 1989 alleen beschikbaar op Apple Music en kun je het nieuwe album van Adele nergens streamen. The Life of Pablo van Kanye West zou aanvankelijk ook nooit ergens anders beschikbaar komen dan Tidal, maar vorige week kwam het album dan toch op Spotify en op de site van Kanye. Zou dit hetzelfde gaan met Lemonade? Laten we het hopen, want dan kan iedere fan genieten van haar nieuwe ablum.
Deze geweldige stunt van Beyoncé is in ieder geval goed voor Tidal. De laatste dagen kwam de dienst namelijk behoorlijk onder vuur te liggen. Na de dood van Prince adverteerde Tidal namelijk meteen dat zijn platen alleen bij hun te beluisteren zijn. Dat schoot niet goed bij Prince-fans. Ook zijn Kanye West en Tidal aangeklaagd door een misleidende truc om je te abonneren.
Jonathan Prince zegt in ieder geval dat hij niet kan wachten tot dat ze alsnog het nieuwe album met miljoenen fans kan delen. #lemonade was in zaterdagnacht trending op Twitter. Als je het het visuele album van Beyoncé wil zien, kan dat dus alleen via Tidal. Je kunt de dienst een maand gratis uitproberen.
Verder lezen over Muziek
Online07.10.2024
Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Gadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Lifestyle03.07.2024
Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren
Entertainment11.06.2024
Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify
Entertainment06.06.2024
Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals
Automotive15.05.2024
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen
Online03.04.2024