Entertainment20.04.2022

Netflix ziet voor het eerst meer abonnees gaan dan komen


Het is vooral zaak dat ze nu niet meteen in paniek raken

Wie kent hem nog, Corporal Jones van Dad’s Army (Daar Komen de Schutters)? Op momenten dat er iets niet ging zoals verwacht zorgde hij met zijn roep om vooral niet in paniek te raken juist voor extra paniek. Ik weet ook niet waarom ik daar als eerste aan moest denken bij het lezen van het nieuws dat Netflix voor het eerst in meer dan tien jaar meer abonnees zag gaan dan komen. Je kunt wel zeggen dat dit een onverwachte ontwikkeling is. En hoewel ze zeker nog niet in paniek hoeven te raken bij de grootste en meest populaire streaming video dienst, hebben ze wel degelijk reden om zich een beetje zorgen te maken.

Daling ingezet, en gaat doorzetten

In het eerste kwartaal van dit jaar zag Netflix het aantal abonnees met 200.000 dalen naar 221,64 miljoen. Op die aantallen is dat natuurlijk ‘klein bier’. Echter het is meer dan tien jaar geleden dat Netflix haar abonneebestand zag krimpen. En, zo laat Netflix haar investeerders en aandeehouders alvast weten, daar blijft het niet bij. Voor het lopende kwartaal (Q2 2022) verwacht de sVOD aanbieder dat nog eens zo’n 2 miljoen abonnees Netflix vaarwel zeggen.

Zoals gezegd, dat is nog altijd geen reden voor paniek. Netflix schrijft de daling deels toe aan de verhoging van de abonnementsprijzen. Alleen in Canada en de VS verdwenen het afgelopen kwartaal zo’n 600.000 abonnees. In de rest van de wereld was er dus nog altijd een lichte stijging van het aantal abonnees, maar niets vergeleken met de ruim 14 miljoen abonnees die Netflix er in 2021 bij kreeg. En niet voldoende om een netto daling van het aantal abonnees te voorkomen.

Wat volgens Netflix ook bijdraagt aan de dalende abonnee-aantallen, is het einde van de coronapandemie. Door de lockdowns en reisbeperkingen zag Netflix in 2020 en 2021 een onnatuurlijk hoge toename van het aantal klanten. Mensen zaten thuis, konden niet naar de bioscoop, op vakantie of op stap en gingen daarom maar voor de tv zitten. Bingen werd een nog populairder tijdverdrijf en daar plukte sVOD-aanbieders als Netflix de vruchten van. Nu de coronapandemie, en daarmee ook de lockdowns en reis- en contactbeperkingen, verleden tijd zijn, is het niet meer dan normaal dat veel mensen hun sVOD-abonnement(en) weer opzeggen.

Allebei plausibele verklaringen, maar feit is ook dat Netflix bij aanvang van dit jaar nog verwachtte dat de dienst in de eerste drie maanden netto 2,5 miljoen abonnees erbij zou krijgen. Nah ja, voortschrijdend inzicht zullen we het maar noemen. Don’t panic! Ow ja, en voor wie niet (meer) weet wie die Cpl Jones was, staat hieronder een geheugensteuntje. Ow ja, en voor wie niet (meer) weet wie die Cpl Jones was, staat hieronder een geheugensteuntje.

Omzet nog wel in de lift en winst op peil

Ondanks de dalende abonnementen aantallen ging het qua omzet nog Netflix nog wel voor de wind. Vergeleken met een jaar geleden boekte de sVOD-aanbieder bijna 10 procent meer omzet. Maar ook ten opzichte van het vorige kwartaal, steeg de omzet nog altijd met ruim 2 procent, naar 7,87 miljard dollar. Voor het lopende kwartaal verwacht Netflix dat de omzet, ondanks het verwachte verlies van 2 miljoen abonnees, verder stijgt, naar ruim 8 miljard dollar.

Ook de winst is nog steeds op peil. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de nettowinst bijna 1,6 miljard dollar. Dat was weliswaar ruim 100 miljoen minder dan een jaar geleden, maar bijna 2,5 keer zoveel als het kwartaal daarvoor. Volgens de verwachtingen van Netflix zal de winst in het lopende (tweede) kwartaal op ruim 1,3 miljard dollar uitkomen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Netflix

Netflix stopt met interactieve series

Het is inmiddels al een tijd wat stiller rondom dit type content en nu blijkt Netflix ook nog eens de meeste interactieve producties offline te gaan halen.

Gaming04.11.2024

Netflix stopt met interactieve series

De ‘echte’ Ferry wil Netflix aanklagen om Undercover

Janus van Wesenbeeck is de man waarop Ferry en Undercover gebaseerd zijn, aldus de drugsbaas zelf. 

Entertainment04.11.2024

De ‘echte’ Ferry wil Netflix aanklagen om Undercover

Nieuwe Squid Game seizoen 2-teaser geeft glimp van spellen

In het tweede seizoen gaat Gi-hun, beter bekend als Player 456, in het echt acteur Lee Jung-jae, wederom meedoen aan de spellen.

Entertainment31.10.2024

Nieuwe Squid Game seizoen 2-teaser geeft glimp van spellen

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Netflix laat je scènes die je heel erg leuk vindt of je om een andere reden raken opslaan. Het heet Momenten.

Entertainment28.10.2024

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Wil je iets positievers zien, dan kun je nu je hart ophalen met The Remarkable Life of Ibelin.

Entertainment25.10.2024

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed

Verder is het een point-and-click-game, of zoals het op de smartphone werkt: kijk en tik-game.

Gaming24.10.2024

Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed

Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag

In deze game ben je er lekker mee bezig terwijl je een-op-een scheepsstrijd voert. Zorgen dat je niet zinkt: het bootleven.

Gaming18.10.2024

Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel uur per dag je naar streamingdiensten kijkt? In Nederland schijnen we nog altijd 2 uur en 12 minuten televisie te kijken.

Entertainment18.10.2024

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix