Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Drie maanden geleden moest Netflix voor het eerst in tien jaar een daling van het aantal abonnees rapporteren. Dat was effe wennen, en slikken, voor ’s werelds meest succesvolle streaming videodienst. Het verlies kwam deels echter niet helemaal als een verrassing. Tijdens de ‘coronajaren’, met lockdowns en veel mensen die gedwongen thuis zaten, wist Netflix haar abonnee-aantallen aardig op te vijzelen. Een ‘post-corona’ correctie lag dus wel in de lijn der verwachting.
1 miljoen abonnees zeggen Netflix vaarwel
Voor het tweede kwartaal, dat inmiddels ook ten einde is, verwachtte de streamingdienst nog eens twee miljoen abonnees te moeten inleveren. Dat, zo blijkt uit de nieuwe kwartaalcijfers, viel echter mee. Netflix verloor in de maanden april, mei en juni ‘slechts’ 1 miljoen klanten. De helft van waar men rekening mee gehouden had.
Die daling had ook geen grote gevolgen voor de omzet van het bedrijf. Die groeide, vergeleken met een jaar eerder, met 9 procent. Dat was te danken aan de hogere tarieven. Ofwel, gemiddeld gaven de 220 miljoen abonnees die Netflix nu nog telt per maand meer uit aan de dienst dan een jaar geleden.
Het is echter nog even afwachten welk effect de acties tegen het delen van abonnementen op het aantal betalende klanten zal hebben. Zoals bekend heeft Netflix zich tot doel gesteld om voor het eind van dit jaar het gratis delen van abonnementen, buiten het eigen huishouden, nog moeilijker of onmogelijk te maken. Daarvoor wordt onder andere een betaaloptie getest waarmee klanten ‘extra huizen’ kunnen aansluiten op hun Netflix abonnement.
Abonneeverlies in Q3 wegpoetsen
Voor het lopende kwartaal (Q3) verwacht Netflix dat het aantal abonnees weer zal stijgen. Niet zo hard als in het derde kwartaal van 2021 toen er 4,4 miljoen nieuwe klanten bij kwamen, maar als de verwachtingen uitkomen, dan wordt het verlies van het tweede kwartaal (1 miljoen abonnees) in Q3 weer helemaal weggepoetst.
De omzet kwam in het tweede kwartaal van dit jaar uiteindelijk uit op 7,97 miljard dollar, ruim 660 miljoen meer dan een jaar geleden. De nettowinst steeg van 1,35 naar 1,44 miljard dollar.
Verder lezen over Netflix
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment04.11.2024
De ‘echte’ Ferry wil Netflix aanklagen om Undercover
Entertainment31.10.2024
Nieuwe Squid Game seizoen 2-teaser geeft glimp van spellen
Entertainment28.10.2024
Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten
Entertainment25.10.2024
Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix
Gaming24.10.2024
Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed
Gaming18.10.2024
Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag
Entertainment18.10.2024