De Consumentenbond wilde er een stokje voor steken, maar dat kwam door een miscommunicatie. Netflix mag toch geld gaan vragen voor het gebruik van Netflix buiten het huishouden. Er wordt dus geen toeslag gevraagd voor het gebruik van de streamingdienst wanneer je in het buitenland bent. Dat was ook waar de Consumentenbond bezorgd om was: wat Netflix wil met je account als je in het buitenland bent, niet zozeer het betalen voor het gebruik van één account met meerdere huishoudens.
Je krijgt geen extra kosten als je naar het buitenland gaat of als je voor langere tijd op een ander adres bent. Deel je je account echter met een ander huishouden, dan wil Netflix door middel van verificatiecodes controleren of het gaat om een toestel van de hoofdeigenaar of van extra huishoudens. Voor extra huishoudens wordt een extra toeslag gevraagd. Maandelijks zou dat rond de 2 tot 5 euro zijn, het is nog onbekend hoeveel precies: Netflix wil dit doen vanaf 2023, al is het onbekend of het daarmee bedoelt: 1 januari 2023.
Die verificatiecode is belangrijk, want je moet als hoofdeigenaar dan binnen een kwartier op een mailtje of sms reageren. Op die manier weet Netflix dat jij het bent en heeft Netflix meer controle over de accounts. Helaas dus voor ons als consumenten, want wij zullen straks toch meer moeten gaan betalen voor het delen van het account.
Dit is echter minder dan het hebben van een eigen account, waardoor hier waarschijnlijk toch wel veel voor zal worden gekozen. Zo niet, dan heeft Netflix een accountoverdrachtsmogelijkheid geïntroduceerd, waardoor je een account van een ex, een voormalige vriend of een vroegere huisgenoot kunt overhevelen naar een nieuw account zonder dat daarbij aanbevelingen, opgeslagen films en series en de kijkhistorie verloren gaan.
Netflix geeft aan: “Abonnees zullen bij gebruik van hun eigen account in het buitenland namelijk géén extra kosten krijgen. We willen dat leden overal en altijd van Netflix kunnen genieten. Het gaat om het blijvend delen van accounts tussen huishoudens. Als een apparaat buiten het huishouden inlogt op een account of als een account wordt geopend vanaf een locatie buiten het huishouden, kunnen we vragen om dat apparaat te verifiëren door een verificatiecode te sturen. Als je de hoofdeigenaar van het account bent (of er mee samenwoont) en onderweg bent of in verschillende huizen woont, hoef je je apparaat niet te verifiëren om Netflix te kijken.”
We zijn benieuwd wanneer we de extra moeten gaan betalen op Netflix, maar daarover zwijgt de streamingdienst nog in alle talen.