Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
In 2021 is heel de Nederlandse bevolking abonnee geworden van Netflix. Uhm… pardon? Nou, zo zou je de groei van het aantal betalende Netflix klanten, wereldwijd, ook kunnen beschrijven. De streaming dienst kon namelijk 18 miljoen nieuwe abonnees verwelkomen. Toch is dat, vergeleken met de jaren daarvoor, een relatief bescheiden groei. 2020 was een topjaar met ruim 37 miljoen nieuwe abonnees, maar dat was vooral ook te danken aan de corona pandemie. Tussen maart en mei van dat jaar namen zo’n 20 miljoen mensen een Netflix abonnement.
Groei vlakt af
In 2018 en 2019 kende Netflix relatief stabiele groeicijfers. In beide jaren kwamen er rond de 28 miljoen nieuwe abonnees bij. In dat licht bezien is 2021 dus een beetje een tegenvaller voor de streaming dienst. De groei vlakt duidelijk af. Dat is overigens ook de verwachting voor dit jaar. In het eerste kwartaal van 2022 denkt Netflix zo’n 2,5 miljoen nieuwe abonnees te mogen verwelkomen. Een jaar geleden waren dat er nog 4 miljoen.
Eind 2021 telde de streaming diens 222 miljoen betaalde abonnees, goed voor een jaaromzet van ruim 29,7 miljard dollar en een stijging van 19 procent vergeleken met het jaar daarvoor.
UPDATE (16u15): Die omzetcijfers konden niet voorkomen dat het aandeel Netflix direct na de opening van Wall Street met bijna een kwart onderuit ging. De daling van het aantal nieuwe abonnees, en de verwachting dat die afvlakkende groei in 2022 door zal zetten, zorgde ervoor dat veel beleggers het vertrouwen in het aandeel Netflix, voor dit moment althans, kwijt raakten.
Miljarden kijkuren
Netflix is niet zo van de kijkcijfers. De streaming dienst publiceert liever het aantal uren dat een bepaalde serie of film gekeken (gestreamd) is. In het vierde kwartaal van 2021 keerde de serie The Witcher terug, die in de eerste vier weken al meer dan 484 miljoen ‘kijkuren’ had. Datzelfde kwartaal kwam de populaire serie La Casa de Papel aan zijn eind. Daar werd, gedurende de hele looptijd van de serie, meer dan 6,7 miljard uur naar gekeken.
Dat Netflix vooral een serie-zender is blijkt ook uit de Google statistieken over 2021. Van de tien tv-series waar online het meest op gezocht werd, waren er zes van Netflix.
Bron: Netflix Q4 results (pdf)
Verder lezen over Netflix
Gaming21.11.2024
De GTA-games verdwijnen binnenkort weer van Netflix
Entertainment19.11.2024
Apple Cider Vinegar is een Netflix-docu a la Inventing Anna
Entertainment13.11.2024
Jake Paul vs. Mike Tyson: Wat we kunnen verwachten van dit explosieve gevecht
Gaming06.11.2024
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving
Entertainment06.11.2024
Stranger Things geeft teken van leven met teaser
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment04.11.2024
De ‘echte’ Ferry wil Netflix aanklagen om Undercover
Entertainment31.10.2024