Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Betaal jij Netflix elke maand voor je abonnement, betaal je je beste vriend of betaal je helemaal niet en gebruik je een gebruikersnaam en wachtwoord dat je ergens op internet hebt zien zwerven? Netflix mag dan vrij coulant zijn in de mogelijkheden om meerdere profielen op één account te kunnen gebruiken, dat wil niet zeggen dat het oké is met het delen van wachtwoorden. Netflix gaat zelfs harder optreden tegen wachtwoorden delen.
Wist je dat Netflix 135 miljoen dollar per maand misloopt omdat mensen accounts van anderen gebruiken? Het streamingbedrijf wil daar nu iets aan gaan doen. Greg Peters, Chief Product Officer bij Netflix, heeft gezegd dat het delen van wachtwoorden moet worden teruggedrongen:
Op dit moment werkt Netflix met verschillende abonnementsvormen. Dat verschilt van het basis-abonnement van 7,99 euro waarbij je maar op één scherm tegelijkertijd kunt kijken (zonder HD of ultra HD) tot een premium-abonnement van 13,99 euro per maand waarin je vier mensen tegelijk kunnen kijken (in Ultra HD-kwaliteit). Daar tussenin zit nog het standaard-abonnement van 10,99 euro per maand waarmee je in HD content kunt kijken en op twee schermen tegelijk.
Netflix-abonnementen delen
Er zit dus nogal wat verschil in prijs tussen de abonnementen, vandaar dat deze vaak worden gedeeld door hele vriendengroepen en families die niet op hetzelfde adres wonen. Netflix heeft zijn abonnementen echter bedoeld voor mensen die wel allemaal hetzelfde woonadres hebben. Het delen van je wachtwoord met je moeder is dus tegen de regels van Netflix, zolang je niet bij haar onder één dak woont.
Tenminste, je kunt je afvragen in hoeverre de Nederlandse voorwaarden van Netflix een huishouden bedoelen. In de Amerikaanse voorwaarden wordt gesproken over een ‘huishouden’, in de Nederlandse is dit te lezen: “ De Netflix-dienst en de content die via de dienst beschikbaar is, zijn alleen bedoeld voor je persoonlijke, niet-commerciële gebruik en mogen niet worden gedeeld met personen buiten de huiselijke kring.” Een huiselijke kring kan ook een gezin zijn, dus je zou kunnen stellen dat het hier ook om mensen kan gaan die niet bij je in hetzelfde huis wonen.
Toch lijkt het wel mee te vallen met het aantal mensen dat niet betaalt voor zijn Netflix-gebruik. Onderzoeksbureau Magid heeft ontdekt dat dat in slechts 10 procent van de gevallen zo is. Dat is een redelijk klein percentage, maar van de 137 miljoen klanten zijn dat er 13,7 miljoen en dat is een aardig bedrag per maand: 135 miljoen dollar.
Millennials versus baby boomers
35 procent van de millennials deelt wachtwoorden voor streamingdiensten, terwijl dit slechts 13 procent is onder baby boomers. Waarschijnlijk omdat die baby boomers genieten van het feit dat millennials met hen vaak wachtwoorden delen. Daar komt echter verandering in als het aan Netflix ligt. Hoe weet het nog niet. Het erkent dat het in de gaten heeft dat het delen van wachtwoorden buiten het huishouden veelvuldig wordt gedaan en zoekt nog naar klantvriendelijke manieren om dat gedrag af te leren.
Spotify is ook al bezig om te controleren of mensen een familie-account wel echt binnen één huishouden gebruiken. Het wil dat nog beter gaan doorvoeren door mensen op willekeurige momenten te vragen hun locatie door te geven.
Verder lezen over Netflix
Entertainment31.10.2024
Nieuwe Squid Game seizoen 2-teaser geeft glimp van spellen
Entertainment28.10.2024
Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten
Entertainment25.10.2024
Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix
Gaming24.10.2024
Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed
Gaming18.10.2024
Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag
Entertainment18.10.2024
Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix
Entertainment17.10.2024
The Electric State is Netflix’ nieuwe gooi naar sci-fi-succes
Entertainment17.10.2024