Over een paar weken is Netflix alweer 7 jaar in Nederland te zien. Een jaar later werd Netflix ook in België gelanceerd. Vandaag is de video on demand-zender niet meer weg te denken. Harde cijfers zijn er niet maar gevoelsmatig kijkt het overgrote deel van Nederland en Vlaanderen (met hetzelfde aanbod) bijna dagelijks naar de betaalzender. We ‘Netflixen’ wat af. Netflix is ook de zender die ons heeft geleerd te bingen aka bingewatchen. Dat bingen betekent zoveel als een complete serie op Netflix in een ruk afkijken. Of dat dan echt altijd gebeurt weten we niet. Binnenkort verschijnt Undercover 2, de eerste nieuwe serie die je juist niet kunt bingen.
Dat bingewatchen is een zusje van bingedrinken aka comazuipen. Of het dus ook logisch is dat bingewatchen nu ook wel eens comakijken wordt genoemd is een ander verhaal. Hoeveel mensen bingen, welke series het meest op deze manier zijn bekeken, het zou boeiend zijn om te weten. Netflix weet veel, eigenlijk heel veel, of zullen we zeggen alles over ons kijkgedrag. Of dat onder de noemer privacy valt, nobody cares. Maar een ding is zeker, Netflix heeft een ongekende hoeveelheid data over de Nederlandse bevolking. Weet wanneer we kijken, hoelang we kijken, waar we naar kijken en meer.
Televisiemakers halen hun neus op voor Netflix. Kijkcijfers worden dan ook zonder gegevens over Netflix (en al die andere betaalzenders) gepubliceerd. Maar zou het niet boeiend zijn om weten bij welke programma’s we afhaken en afstemmen op de Flix? Het moet een droom zijn voor marketeers om hierin te duiken.
De zender heeft altijd krampachtig gedaan over zaken als best- en meest bekeken. Tegenwoordig krijgen we meer info en hebben we een top 10. Maar dat kan net zo goed een vehicle zijn om series te pushen. Als nieuwe serie op plek 3 staat zal deze sneller beter worden bekeken als dat de serie buiten dit lijstje valt.
En dan komen we bij de marketeers van Netflix. Zij die hun droom kunnen waarmaken. De beschikbare data moet geweldig zijn. En wat een uitdaging. Gaan we generiek mailen om de Netflixers blij te maken met nieuws en informatie, of gaan we ze 1:1 helpen om bij dat enorme aanbod op basis van hun kijkgedrag ze te voorzien van gouden tips. Zoals: als je The Killing hebt bekeken dan móet je ook The Bridge gaan zien. Je kunt hier als streamingdienst echt iets toevoegen.
Tot zover de slimme marketeers. Maar spijtig genoeg werken die niet bij Netflix. Nope, bij Netflix werken op dit moment waarschijnlijk alleen marketeers die het bij Booking het niet hebben gered. Als je daar een hotel hebt geboekt in Ameland, krijg je weken lang advertenties te zien over hotels in .. inderdaad Ameland. We gaan het niet uitleggen. Met die filosofie gaan deze marketeers vrolijk los op jouw persoonlijke data. En dat resulteert is een bonte verzameling van een aantal niets toevoegende en stupide emails die je oproepen te kijken naar wat je aan het kijken bent, of al bekeken series opnieuw te gaan kijken, naar series te gaan kijken die je juist niet meer wil zien en meer. Met stomme verbazing kijk je ernaar en schud je je hoofd.
Even een korte greep uit de dagelijkse mails die Netflix naar haar betalende abonnees stuurt:
– Beleef de beste momenten van titels die je hebt gekeken opnieuw (Speel je favoriete momenten opnieuw af of kijk weer vanaf het begin). Ze moeten hebben bedacht dat als je kijkfrequentie afneemt omdat je gewoon geen boeiende films, docu’s of series meer kunt vinden ze allicht je kunnen motiveren om opnieuw te gaan kijken. Dus krijg je overzicht van series die je net hebt afgekeken. Ook hier zitten series tussen die je niet hebt afgekeken.
– Wat kijken mensen in jouw regio. Dit suggereert een regionaal overzicht met populaire series. Niets is minder waar want deze keer krijg je gewoon de dagelijkse top 10 die juist een weerspiegeling is volgens de zender van wat populair is in Nederland. Het is een poging om de top-10 er nog eens bij je doorheen te drukken.
– Wat wil je kijken. Met onlangs toegevoegd krijg je weer dezelfde series te zien en ook nog maar eens de beste keuzes voor jou. Natuurlijk series waar je de trailer van hebt gezien maar toch bedacht hmmm, misschien toch maar niet. Maar goed Netflix denkt, we proberen het nog een keer.
– Vergeet niet om El robo del siglo af te kijken. Een nieuwe mail die oproept om vooral verder te kijken met het heldere advies: Blijf kijken en pak de draad weer op. Waarom denk je Netflix, dat ik ben afgehaakt na 15 minuten? Natuurlijk adviezen met beste keuzes voor jou en nog maar eens opnieuw kijken. Niet dat dat nut heeft, dat je graag die tips krijgt, nope maar vooral omdat je graag in herhaling wil vallen.
– Netflix vanavond. Nog maar even een reminder van wat er vanavond te zien is. De mail is een kopie van de mail: Wat wil je kijken. Natuurlijk met films en serie die je hebt aangeklikt of bekeken of afgehaakt bent.
– We hebben net een film toegevoegd die jij waarschijnlijk goed zult vinden. Ja hoor een ‘nieuwe’ oude geflopte film (imdb) die even wordt gepushed aangevuld met ‘onlangs’ toegevoegd.
Hoe kan het toch, vraag je je af, dat de marketeers zo’n slechte job doen? Het zal niet hun intentie zijn. Waar kan het dan aan liggen? De software is een ‘nightmare’ en past niet meer bij deze tijd waarin we zelf graag onze eigen keuzes willen maken. Netflix biedt je geen enkele kans om zelf je eigen kijkomgeving te creëren. Films en series die je al gezien hebt kun je niet in een tab met reeds bekeken zetten of duidelijk markeren dat je heel de film of serie al gezien hebt. Series of films die je niet meer wilt afkijken of sowieso niet boeiend zijn zou je moeten kunnen verwijderen. Het betekent tegelijkertijd dat je kijklijsten compacter worden. Er meer overzicht komt enz. Hoeveel moeite zou het werkelijk kosten om aan te kunnen geven dat je niet de films en series in je lijst wilt zien die je al bekeken hebt?
Hetzelfde geldt voor voorkeurlijstjes. Bij je fan van Lumière series, Scandinavische thrillers, docu’s over food, geef het maar aan. Hetzelfde geldt voor nieuwe afleveringen van series die je al gezien hebt en ga zo maar door. Je kunt je kijkers zo blij maken als je hier juist aandacht aan zou geven. Maar negen keer een serie adviseren die je juist niet meer wilt zien is echt het tegenovergestelde. Netflix zelf zal zeggen dat ze zoveel mogelijk films en series pushen die bij jouw kijkgedrag passen maar dat wordt nooit een succes als je daar zelf niet in kan sturen.
Verdergaan met deze manier van dagelijkse spam met adviezen en tips waar je helemaal niets aan hebt is volstrekt zinloos. Gelukkig heb je de optie om je uit te schrijven voor die nietszeggende mails. Eigenlijk is het ook waste want met een slimme interface en een eigen kijkomgeving zou alles online kunnen staan. Tips, updates en reminders, het kan zo makkelijk zijn want zotter dan dat het nu is kun je haast niet maken.