Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Vandaag is het op de kop af vijf jaar dat Netflix werd geïntroduceerd in Nederland. Het is 11 september 2013 als we voor het eerst kennis kunnen maken de streamingsdienst met video on demand, die al in 1997 werd opgericht in Amerika. Ze begonnen met de verhuur van dvd’s en een online videotheek waarbij je een film kon bestellen zonder een harde leentermijn. Je mocht zo lang en zo vaak lenen als je zelf wilde. Dit was in Amerika nieuw en een doorslaand succes.
Netflix ging 5 jaar later (2002) naar de beurs. Netflix in Nederland was even wennen maar – oh wat heerlijk: films, tv-series en documentaires kijken zonder reclameblokken. Ongemoeide tv die je kunt stoppen als jij dat wil, net als verder kijken.
Nog mooier is dat dankzij het internet je inmiddels alles kunt bekijken op je PC, Tablet en Smartphone, anyplace – anytime – anywhere, wat wil je nog meer? Het heeft wel even geduurd voordat de betaalde ‘video on demand dienst’ breed was geaccepteerd. Het past bij Nederlanders, eerst de kat uit de boom kijken maar als de buren het ook hebben volgt iedereen vanzelf.
Actuele cijfers hebben we niet. Netflix heeft beloofd deze week ons blij te maken met statistieken en meer. Medio 2017 waren er in ieder geval al meer dan 2,5 miljoen abonnees in ons land. Dat abonnee zijn is overigens de magie want Netflix staat toe dat je naast je eigen account ook anderen gebruiksrechten kunt geven. Dat kunnen je kinderen zijn maar ook vrienden en familie kunnen gebruik maken van jouw abonnement, terwijl er dus maar één iemand hoeft te betalen. Volgens niet-officiële cijfers zou dit zo’n 40 procent nieuwe kijkers opleveren. Vermenigvuldig je dit met 1,5 kijkers per huishouden, dan leer je al snel dat een derde van de bevolking lijdt aan potentiële Netflix-verslaving. Wereldwijd zou Netflix inmiddels 104 miljoen abonnees hebben. Hoe goed het verder gaat in Nederland, hoeveel mensen er echt kijken, wat de best bekeken series zijn, we zouden het graag weten.
Bingewatch
Dat Netflix verslavend is kent geen twijfel. Ergens in de afgelopen vijf jaar is het bingewatchen geboren. Letterlijk in één ruk een hele serie afkijken. Het levert films op die rustig tussen 12 en 16 uur kunnen duren. De slim geproduceerde cliffhangers zorgen dat je tv niet meer uit gaat voor de aftiteling van de laatste aflevering.
Netflix originals
Een groot aandeel in het succes van Netflix zijn ongetwijfeld de Netflix originals, series die door Netflix zijn geproduceerd en worden uitgegeven. ‘Orange is the new Black’, het omstreden en spraakmakende ‘13 reasons why’ en de megahit ‘Narcos’ zijn slechts voorbeelden en zorgden voor een toenemende populariteit van de streamingdienst. Series die je gezien moet hebben. Zo kregen ook Scandinavische thrillers extra aandacht met als uitschieters ‘the Killing‘ en ‘the Bridge’. Het is het uitstapje wat Netflix steeds vaker maakt door de aankoop van series die in niet per definitie Engelstalige landen zijn geproduceerd. La Casa de Papel is in Spanje geproduceerd en is daar een goed voorbeeld van. Ook deze serie werd een megahit en gaat zeker een vervolg krijgen.
Kijk- en luisteronderzoek
In Nederland kennen we de Stichting Kijkonderzoek (SKO) welke verantwoordelijk is voor alle bereikmetingen via een panel van 1.250 huishoudens (2.750 mensen) die zijn voorzien van apparatuur waarmee wordt geregistreerd naar welke zender gekeken wordt. Of dat onderzoek nog steeds representatief is, is zeer de vraag. Volgens het SKO kijken wij gemiddeld 11 minuten per dag naar Netflix en andere aanzienlijk kleinere aanbieders. Aannemelijk is dat dit een onzuivere meting is omdat we ook op een tablet, laptop of smartphone kijken. Zo ook de aanname dat Netflix-kijkers dezelfde groep mensen betreft die volgens de Media standaard Survey van het CBS is bepaald.
Duidelijk is dat Netflix mateloos populair is en dat het gebruik groeit. Een samenwerking met bijvoorbeeld het SKO zou meer inzicht geven en kan ook bijdragen aan betere informatie. Naast betaaltelevisie is er ook nog YouTube wat zich tegenwoordig ook steeds meer ontpopt als tv-zender.
Netflix in 2019
Naast alle Netflix originals wil het Amerikaanse bedrijf in de toekomst steeds meer lokale producties aankopen. Hiervoor steekt Netflix maar liefst 1,75 miljard dollar in meer dan 90 Europese producties. Dit zou mede komen door het megasucces van de serie Narcos. Daarnaast wil Netflix tevens talkshows en realityshows gaan streamen. Linksom of rechtsom, Netflix zal zich in de toekomst steeds meer ontpoppen als een echte tv-zender en zal het dak omlaag komen als ze ook achter de rechten aangaan van F1 en wie weet voetbal. Zeg vooral nooit nooit.
Verder lezen over Netflix
Entertainment19.11.2024
Apple Cider Vinegar is een Netflix-docu a la Inventing Anna
Entertainment13.11.2024
Jake Paul vs. Mike Tyson: Wat we kunnen verwachten van dit explosieve gevecht
Gaming06.11.2024
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving
Entertainment06.11.2024
Stranger Things geeft teken van leven met teaser
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment04.11.2024
De ‘echte’ Ferry wil Netflix aanklagen om Undercover
Entertainment31.10.2024
Nieuwe Squid Game seizoen 2-teaser geeft glimp van spellen
Entertainment28.10.2024