Er wordt via bronnen steeds meer bekend over het goedkopere abonnement waarmee Netflix op de proppen komt. We weten inmiddels ongeveer wat het inhoudt, wat het kost en wat overblijft is dan: wanneer kunnen we het verwachten? Dat dachten we al te weten, namelijk ergens in 2023, maar inmiddels lijkt het erop dat dat eerder wordt: november 2022.
Mogelijk ‘geïnspireerd’ door Disney+ en zijn goedkopere abonnement heeft Netflix waarschijnlijk wat meer gas op zijn goedkopere abonnement gezet. Het zou volgens bronnen al in november met het abonnement met advertenties komen om te zorgen dat het Disney+ net een stapje voor is. Erg slim, want waar het abonnement van Netflix ook daadwerkelijk goedkoper is, is dat van Disney+ in eerste instantie helemaal niet goedkoper. Beiden vragen rond de 8 euro voor het abonnement met advertenties, met als grote verschil dat Netflix over het algemeen qua abonnementen duurder is dan dat bedrag. Disney+ daarentegen gaat de standaardprijzen juist na een paar maanden opvoeren.
2022 was met de komst van HBO Max, ViaPlay en straks ook nog SkyShowtime al een ware oorlog onder streamingdiensten, maar die lijkt nu tot een climax te gaan komen met de introductie van reclame-abonnementen. Hierbij wordt er ongeveer 4 minuten per uur reclame tussen de films en series door afgespeeld, maar er is meer. Bij Netflix betekent het bijvoorbeeld dat je geen toegang krijgt tot alle films en series, naast dat je ook geen films en series kunt downloaden voor offline gebruik. Bij kinderprogramma’s geldt de reclame trouwens niet, dus kleintjes kunnen gewoon doorkijken zonder verstoringen (behalve uiteraard van hun eigen aandachtsspanne).
Disney+ zou in december zijn ‘goedkopere’ abonnement online zetten en Netflix komt daar volgens Variety nu dus een maandje eerder mee. Sowieso in de Verenigde Staten, maar waarschijnlijk ook in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Nog niet in Nederland dus. Waar we eerder vaak een testland waren voor streamingdiensten (bijvoorbeeld Disney+), lijken we nu steeds vaker te moeten wachten op innovaties. Maar, we zijn tegelijkertijd maar een klein land en het spant er nu om bij streamingdiensten.
Netflix heeft een succes nu echt nodig: het heeft al een paar kwartalen afscheid moeten nemen van veel klanten en dat is voor het eerst in de vele jaren dat Netflix bestaat. Hierdoor zijn er al ontslagen gevallen, komt het met dit abonnement en legt het binnenkort waarschijnlijk ook het delen van accounts aan banden. Het gaat je dan meer geld per maand kosten om een abonnement met iemand buiten je huishouden te delen. Netflix moet echt wat veranderen en dat blijkt: het was namelijk altijd tegen zo’n abonnement met reclames en het heeft ook nooit onder stoelen of banken gestoken dat abonnementen veelvuldig werden gedeeld.
Eén ding is zeker, 2023 gaat er in qua streamingdienstlandschap heel anders uitzien. We moeten nog maar zien wie daar de vruchten van plukt. Zijn dat de abonnees nu alles steeds duurder wordt, of gaan de voordelen van de veranderingen toch vooral naar de streamingdiensten zelf?