Meer mensen kijken YouTube op hun televisie dan op hun telefoon
Maak je video’s op YouTube of overweeg je er te adverteren? Het is bijzonder om te zien, maar waar YouTube ooit een computer-ding was, toen een smartphone-ding werd, daar is het nu juist typisch een app geworden die we gebruiken op de televisie. In Noord-Amerika kijken meer menen YouTube via hun televisietoestel dan via hun smartphone.
YouTube-ceo Neal Mohan laat weten dat YouTube de meest bekeken streamingdienst is in de Verenigde Staten. Wat daarbij waarschijnlijk enorm heeft geholpen is het aanpassen van de layout van YouTube op televisie. Je ziet nu rechts de comments en links de video, waardoor je beter op de hoogte bent dan wanneer de comments onder de video staan. Ook verbeterde het meer mogelijkheden die heel televisiespecifiek zijn.
Mensen kijken bovendien niet alleen lange video’s op YouTube. Ze kijken ook volop Shorts, zelfs op televisie. Het is ook wat normaler geworden om er een mix van te maken: je kijkt eerst je favo soap, en dan ga je door naar de nieuwe video van een YouTuber die je al een tijd volgt.
Daarnaast is YouTube ook makkelijk omdat je het kunt gebruiken zonder account, dus als je bijvoorbeeld in een vakantiehuis bent, dan kun je via YouTube alsnog vanalles kijken, zonder dat je die angst hoeft te hebben dat je vergeet uit te loggen, iets dat je met andere streamingdiensten wel hebt, naast dat het soms ook even duurt voordat je bent ingelogd. Zeker dat gepriegel met tikken op een afstandsbediening kan irritant zijn. Of je kunt met je mobiel een code scannen: dat gaat vaak een stuk beter.
In ieder geval lijkt het erop dat YouTube weer een nieuw kanaal volledig heeft overgenomen en dat is niet slecht voor een platform dat al zo lang bestaat. Het ging in 2005 online en werd opgericht door drie voormalig PayPal-medewerkers. Na Google is YouTube de best bezochte website in de wereld. Je kunt er ook een account aanmaken: daarvan zijn er inmiddels 2,7 miljard maandelijks actief (januari 2024). Dagelijks worden er meer dan 1 miljard uren aan video bekeken en er komt elke minuut 500 uur aan nieuwe content bij.
YouTube TV is increasing its price to $83/month, roughly double what it was in 2019 pic.twitter.com/9PmS4WDDDp
— Dexerto (@Dexerto) December 12, 2024
YouTube is sinds 13 november 2006 in handen van Google en heeft het net als zijn zoekmachine op verschillende manieren lucratiever wetten te maken. Al maakt het daarmee niet altijd vrienden. Tegenwoordig is het niet vreemd om twee minuten naar reclame te kijken voordat je video begint, of middenin een toffe speelvideo onderbroken te worden met allerlei reclameboodschappen. Dat doet het echter niet alleen om adverteerders tevreden te stellen: het hoopt ook dat je een Premium-abonnement neemt, waar je 13,99 euro per maand voor betaald.
Daar zitten wel wat voordelen bij, maar het grootste is verreweg dat je hiermee advertentieloos kunt kijken. Veel kijkers worden zo’n abonnement ingejaagd door de hevigheid van advertenties op het platform. Dat geldt overigens op alle kanalen: op smartphones, desktops en televisie zie je dezelfde stroom aan reclame. Maar gezien de cijfers is er geen enkele reden voor YouTube om ermee te stoppen: het videoplatform doet het uitermate goed. En dus blijkbaar helemaal supergoed op de beeldbuis.