Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein


Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van content. Hiervoor zijn in totaal meer dan 13.000 respondenten van 13 jaar of ouder bevraagd.

Het rapport laat zien dat de consumptie van lineaire content gestaag terrein blijft verliezen ten opzichte van non-lineaire media consumptie, ofwel de zogenoemde streamingdiensten. Inmiddels heeft bijna een op de tien (9,2%) van de Nederlandse huishoudens geen tv-abonnement meer. Dat zijn de zogenoemde cord-cutters. In 2021 waren dat er nog 7,5 procent. Opvallend is dat de meeste cord-cutters volgens het onderzoek te vinden zijn onder de eenpersoonshuishoudens en in grote steden (beiden 14%).

Bezit tv’s en smartphones ongewijzigd, tablets en radio’s dalen

In 2022 stond in 95,9 procent van alle Nederlandse huishoudens minimaal één televisie. Dat is nagenoeg ongewijzigd (+ 0,1%) vergeleken met een jaar eerder. Ook het bezit van smartphones (94,4%) verschilde in 2022 nauwelijks (+0,1%) met het jaar daarvoor. Het aantal huishoudens dat beschikt over een laptop, tablet, radiotoestel (of tuner) en desktop pc daalde licht. Dat bezit kwam respectievelijk uit op 80,5 procent (-1,3%), 64,0 procent (-1,8%), 43,7 procent (-4,1%) en 41,5 procent (-1,2%).

Inmiddels heeft ruim een derde van alle huishoudens (36,6%) een mediaspeler of streaming device (zoals AppleTV of Chromecast). Een jaar eerder was dat nog 35,8 procent. Het bezit van smartwatch en slimme speakers (zoals Google Home of Sonos One) steeg met respectievelijk 3,8 procent en 2,9 procent naar 25,9 en 24,7 procent. Gemiddeld heeft elk Nederlands huishouden iets meer dan zes devices in huis.

Streamingdiensten blijven populair, ook in 2022.
Streamingdiensten blijven populair, ook in 2022.

Ziggo verliest klanten

Kijkend naar tv-abonnementen, dan is VodafoneZiggo nog steeds de marktleider, maar die provider ziet haar klantenbestand wel steeds kleiner worden. In 2022 was nog 41,4 procent van alle tv-abonnementen van VodafoneZiggo, een daling van 3 procent ten opzichte van 2021. KPN zag haar aandeel in die markt met 0,9 procent stijgen, naar 30,7 procent. Ook T-Mobile mocht nieuwe tv-klanten verwelkomen. Het aandeel van die provider steeg naar 4,8 procent (+0,6%).

Alle andere providers, met uitzondering van Caiway die gelijk bleef op 2,9 procent, leverden marktaandeel in. Gemiddeld tussen 0,1 en 0,5 procent. Die aanbieders – zoals XS4All, Tele2, Delta en CanalDigitaal, zijn echter nog altijd marginale spelers met marktaandelen tussen de 1,1 en 1,6 procent.

Tv kijken via de kabel was ook in 2022 nog altijd het meest populair (44%), gevolgd door glasvezel (25%) en Internet (13%). Een procent kijkt tv via digitenne en eenzelfde deel heeft een schotel (satellietontvanger).

Netflix en Videoland populairste streamingdiensten

Bij de streamingdiensten zijn Netflix en Videoland nog steeds het meest populair, waarbij Netflix met 64,5 procent (+1,3%) verreweg de meeste gebruikte streamer is. Videoland kwam uit op 26 procent (+2,5%). Deze percentages hebben betrekking op personen die aangeven dat ze deze streamingdiensten wel eens gebruiken.

Van de andere streamers komt Disney+ het dichtst bij de top twee (20,9%, +2,8%). Amazon Prime wordt door 14,5 procent van de Nederlanders wel eens gebruikt (+1,8%), gevolgd door NPO Plus (10,8%, +1,4%). ESPN Watch (4,6%, -0,4%), YouTube Premium (4,1% , +0,7%) en Apple TV+ (3,5%, -0,9%) blijven ver achter bij de concurrentie.

Interessanter is natuurlijk om te zien hoe vaak mensen streamingdiensten gebruiken. Ruim een derde (33,9%) van de Nederlanders zegt dagelijks of vrijwel dagelijks een streamingsdienst te gebruiken. Een lichte daling (-0,2%) ten opzichte van 2021. Ruim een kwart (26,6%) streamt een of enkele keren per week (+1,3%) en bijna een op de tien (9,3%) zegt een of enkele keren per maand een streamingdienst te gebruiken (+1,2%).

Online video en audio consumptie groeit gestaag

Dat we met z’n allen veel en vaak online zijn, is geen nieuws. Het internet is al lang niet meer weg te denken in onze maatschappij. Dat geldt ook voor mediaconsumptie via het internet. Veertig procent van de Nederlanders geeft aan dagelijks video te kijken op het internet (+2%).

Bijna evenveel mensen (38%, +2%) luistert dagelijks audio content via het internet. Lezen is nog steeds de meest gebruikte vorm van media consumptie via het internet, 50 procent, maar daar is wel een lichte daling (-3%) te zien ten opzichte van 2022.

Het volledige Mediatrends rapport kun je hier downloaden (pdf)

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Internet

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

nog een winkel noemen, of is het stiekem meer een servicepunt? KPN opent in Den Helder een winkel waar geen fysiek personeel aanwezig is

Mobile18.11.2024

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers

Het online forum-achtige platform heeft bijna 100 miljoen gebruikers: 97,2 miljoen om precies te zijn. Niet per maand: dagelijks.

Online30.10.2024

Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

Reddit wordt binnenkort waarschijnlijk nog interessanter: het wil betaalde subreddits beschikbaar maken.

Online08.08.2024

Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Vandaag is het World Wide Web Day en is het 33 jaar geleden dat de Engelse computerwetenschapper Tim Berners-Lee het internet introduceerde in 1991. Een tijd die wordt gekenmerkt door zowel hype en opwinding als het uiteenspatten van de internetzeepbel eind jaren 90.

Online01.08.2024

World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

Het is een verschrikkelijke timing, of juist een heel slimme: door een zwakte in Windows kunnen hackers je computer in via een open wifi.

Cybercrime21.06.2024

Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

We hebben 10 grappige gadgets voor je verzameld om helemaal te bewijzen dat jij het internet hebt begrepen.

Gadgets21.06.2024

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Lekker thuis internetten wordt weer een stukje duurder in 2024. De drie grote providers maken allen hun prijzen hoger.

Online18.06.2024

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Verder lezen over Streaming

Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime

De strijd om de Dutton-ranch zet zich voort! SkyShowtime heeft onlangs al officiële trailer onthuld voor de terugkeer van Yellowstone seizoen 5B. De nieuwe trailer geeft alvast een voorproefje van de langverwachte nieuwe afleveringen van deze wereldwijde hitserie. Yellowstone seizoen 5B is vanaf vandaag, 14 november, exclusief te zien op SkyShowtime.

Entertainment14.11.2024

Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime

Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken

HBO Max is geen Netflix met zijn 280 miljoen abonnees, maar 110,5 miljoen abonnees is alsnog een mooi aantal. Dat mag van HBO meer worden.

Entertainment07.11.2024

Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken

Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel

Amazon voegt nieuwe kunstmatige intelligentie toe aan zijn streamingdienst waarmee het samenvattingen kan geven over de serie die je kijkt.

Artificial Intelligence05.11.2024

Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel

Netflix stopt met interactieve series

Het is inmiddels al een tijd wat stiller rondom dit type content en nu blijkt Netflix ook nog eens de meeste interactieve producties offline te gaan halen.

Gaming04.11.2024

Netflix stopt met interactieve series

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Netflix laat je scènes die je heel erg leuk vindt of je om een andere reden raken opslaan. Het heet Momenten.

Entertainment28.10.2024

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Wil je iets positievers zien, dan kun je nu je hart ophalen met The Remarkable Life of Ibelin.

Entertainment25.10.2024

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel uur per dag je naar streamingdiensten kijkt? In Nederland schijnen we nog altijd 2 uur en 12 minuten televisie te kijken.

Entertainment18.10.2024

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland

Het is eindelijk zover: Disney+ biedt in Nederland nu ook een reclame-abonnement aan. Dat betekent dat je reclames krijgt en niet meer kunt downloaden, voor een lagere prijs.

Entertainment17.10.2024

Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd
Nog geen PiP voor iOS YouTube app gebruikers

Tot eind vorige week konden Premium gebruikers van de YouTube app met een iOS toestel nog gebruikmaken van een zogenoemde picture-in-picture functie. Dat betrof een test in aanloop naar de definitieve uitrol van de PiP f...

Entertainment12.04.2022

Nog geen PiP voor iOS YouTube app gebruikers

Functie is na de testfase voorlopig niet meer beschikbaar