Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Netflix heeft zich heel wat op de hals gehaald door advertenties te introduceren binnen het platform. Heel handig dat gebruikers hierdoor een goedkoper abonnement hebben, maar als Netflix dacht dat het de inkomsten van de advertenties geheel in eigen zak kon steken, dan heeft het het mis. Tenminste, dat is wat verschillende Hollywood-talentenbureaus menen. Zij willen geld zien van de streamingdienst.
United Talent Agency
Financial Times schrijft dat United Talent Agency (UTA) meent dat het creatieve talent achter de Netflix-series ook geld zou moeten vangen voor de advertenties op de streamingdienst. Tot op heden doet Netflix dat niet: het steekt de inkomsten van de advertenties geheel in eigen zak, mede omdat het er speciaal een goedkoper abonnement voor heeft geïntroduceerd en dat extra geld toch op de een of andere manier moet worden terugverdiend.
Netflix werkt normaliter als volgt: als het een serie of film wil kopen, dan schaft het dat van tevoren aan. Het creatieve talent wordt voordat de productie op Netflix komt te staan volledig betaald en daarmee is de kous af. Een zogeheten ‘back end’-betaling zit er dus niet bij, waarbij talent een beetje meedeelt in de winst die wordt behaald met de advertenties in en rond de content. Het gaat bij ‘creatief talent’ overigens om de breedste zin van het woord: acteurs en regisseurs, maar ook schrijvers en showrunners en soms zelfs meer, zoals creative directors.
Nieuwe contractbesprekingen
De United Talent Agency meent dat Netflix de regels heeft veranderd door met reclame te komen en dat dat betekent dat de contracten moeten worden herzien. De kans is klein dat Netflix dat ook uit zichzelf wil doen. Niet alleen omdat het haar geld kost, maar ook omdat het haar transparantie kost. Waarschijnlijk moet het dan veel transparanter worden over hoe vaak een bepaalde film of serie wordt bekeken. Iets waar Netflix altijd ontzettend vaag over is.
Tegelijkertijd gaat ook het gerucht dat die advertenties helemaal niet zo succesvol zijn. Netflix belooft een adverteerder natuurlijk bepaalde exposure: x aantal mensen zullen het zien. Maar als dat niet helemaal klopt omdat de advertentie in een minder populaire serie voorbij komt, dan zal Netflix de adverteerder moeten compenseren. Dat schijnt al diverse malen te zijn gebeurd.
Meer succes, meer geld?
Dat werkt echter ook andersom: doet een serie het heel goed, dan zien heel veel mensen de advertentie. En ja, als het gaat om een serie die het goed doet, dan zou het creatieve talent daar ook een graantje van mogen meepikken, meent het talentenbureau uit Hollywood. Die ‘back end’-betalingen zijn heel normaal in Hollywood, dus het idee komt niet helemaal uit de lucht vallen.
Toch komt het waarschijnlijk wel rauw op het dak van Netflix, dat sinds vorig jaar toch wel wat meer worstelt met het behouden van abonnees en met de streamingstrijd die nu gaande is. Er is nog geen reactie van Netflix gekomen.
Verder lezen over Netflix
Entertainment19.11.2024
Apple Cider Vinegar is een Netflix-docu a la Inventing Anna
Entertainment13.11.2024
Jake Paul vs. Mike Tyson: Wat we kunnen verwachten van dit explosieve gevecht
Gaming06.11.2024
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving
Entertainment06.11.2024
Stranger Things geeft teken van leven met teaser
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment04.11.2024
De ‘echte’ Ferry wil Netflix aanklagen om Undercover
Entertainment31.10.2024
Nieuwe Squid Game seizoen 2-teaser geeft glimp van spellen
Entertainment28.10.2024
Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Verder lezen over Streaming
Entertainment14.11.2024
Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime
Entertainment07.11.2024
Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken
Artificial Intelligence05.11.2024
Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment28.10.2024
Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten
Entertainment25.10.2024
Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix
Entertainment18.10.2024
Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix
Entertainment17.10.2024