Entertainment03.01.2023

Makers willen geld zien door advertenties op Netflix


Netflix heeft zich heel wat op de hals gehaald door advertenties te introduceren binnen het platform. Heel handig dat gebruikers hierdoor een goedkoper abonnement hebben, maar als Netflix dacht dat het de inkomsten van de advertenties geheel in eigen zak kon steken, dan heeft het het mis. Tenminste, dat is wat verschillende Hollywood-talentenbureaus menen. Zij willen geld zien van de streamingdienst.

United Talent Agency

Financial Times schrijft dat United Talent Agency (UTA) meent dat het creatieve talent achter de Netflix-series ook geld zou moeten vangen voor de advertenties op de streamingdienst. Tot op heden doet Netflix dat niet: het steekt de inkomsten van de advertenties geheel in eigen zak, mede omdat het er speciaal een goedkoper abonnement voor heeft geïntroduceerd en dat extra geld toch op de een of andere manier moet worden terugverdiend.

Netflix werkt normaliter als volgt: als het een serie of film wil kopen, dan schaft het dat van tevoren aan. Het creatieve talent wordt voordat de productie op Netflix komt te staan volledig betaald en daarmee is de kous af. Een zogeheten ‘back end’-betaling zit er dus niet bij, waarbij talent een beetje meedeelt in de winst die wordt behaald met de advertenties in en rond de content. Het gaat bij ‘creatief talent’ overigens om de breedste zin van het woord: acteurs en regisseurs, maar ook schrijvers en showrunners en soms zelfs meer, zoals creative directors.

Nieuwe contractbesprekingen

De United Talent Agency meent dat Netflix de regels heeft veranderd door met reclame te komen en dat dat betekent dat de contracten moeten worden herzien. De kans is klein dat Netflix dat ook uit zichzelf wil doen. Niet alleen omdat het haar geld kost, maar ook omdat het haar transparantie kost. Waarschijnlijk moet het dan veel transparanter worden over hoe vaak een bepaalde film of serie wordt bekeken. Iets waar Netflix altijd ontzettend vaag over is.

Tegelijkertijd gaat ook het gerucht dat die advertenties helemaal niet zo succesvol zijn. Netflix belooft een adverteerder natuurlijk bepaalde exposure: x aantal mensen zullen het zien. Maar als dat niet helemaal klopt omdat de advertentie in een minder populaire serie voorbij komt, dan zal Netflix de adverteerder moeten compenseren. Dat schijnt al diverse malen te zijn gebeurd.

Meer succes, meer geld?

Dat werkt echter ook andersom: doet een serie het heel goed, dan zien heel veel mensen de advertentie. En ja, als het gaat om een serie die het goed doet, dan zou het creatieve talent daar ook een graantje van mogen meepikken, meent het talentenbureau uit Hollywood. Die ‘back end’-betalingen zijn heel normaal in Hollywood, dus het idee komt niet helemaal uit de lucht vallen.

Toch komt het waarschijnlijk wel rauw op het dak van Netflix, dat sinds vorig jaar toch wel wat meer worstelt met het behouden van abonnees en met de streamingstrijd die nu gaande is. Er is nog geen reactie van Netflix gekomen.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Netflix

Apple Cider Vinegar is een Netflix-docu a la Inventing Anna

In de nieuwe Netflix-documentaire Apple Cider Vinegar wordt een verhaal verteld over een vrouw die miljoenen mensen liet geloven dat haar kanker was genezen door gezond eten. Spoiler: ze had geen kanker.

Entertainment19.11.2024

Apple Cider Vinegar is een Netflix-docu a la Inventing Anna

Jake Paul vs. Mike Tyson: Wat we kunnen verwachten van dit explosieve gevecht

Jake Paul vs. Mike Tyson. De bokswereld staat weer op scherp, want binnenkort treffen YouTube-sensatie en bokser Jake Paul en legendarische zwaargewichtkampioen Mike Tyson elkaar in de ring. Dit onwaarschijnlijke, maar buitengewoon interessante gevecht belooft een unieke mix te zijn van nieuwe generatie boksen en old-school kracht. Fans wereldwijd kijken uit naar het moment waarop deze twee verschillende maar zo gedreven boksers het tegen elkaar opnemen.

Entertainment13.11.2024

Jake Paul vs. Mike Tyson: Wat we kunnen verwachten van dit explosieve gevecht

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Word Trails geeft je steeds een paar puzzelblokjes en een aantal letters, waarmee je dan door te slepen woorden moeten maken. Leuk? Ja, gek genoeg.

Gaming06.11.2024

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Stranger Things geeft teken van leven met teaser

The Crawl, the Vanishing of, the Turnbow Trap, Sorcerer, Shock Jock, Escape from Camazotz, the Bridge and The Rightside Up: wat betekent het voor Stranger Things?

Entertainment06.11.2024

Stranger Things geeft teken van leven met teaser

Netflix stopt met interactieve series

Het is inmiddels al een tijd wat stiller rondom dit type content en nu blijkt Netflix ook nog eens de meeste interactieve producties offline te gaan halen.

Gaming04.11.2024

Netflix stopt met interactieve series

De ‘echte’ Ferry wil Netflix aanklagen om Undercover

Janus van Wesenbeeck is de man waarop Ferry en Undercover gebaseerd zijn, aldus de drugsbaas zelf. 

Entertainment04.11.2024

De ‘echte’ Ferry wil Netflix aanklagen om Undercover

Nieuwe Squid Game seizoen 2-teaser geeft glimp van spellen

In het tweede seizoen gaat Gi-hun, beter bekend als Player 456, in het echt acteur Lee Jung-jae, wederom meedoen aan de spellen.

Entertainment31.10.2024

Nieuwe Squid Game seizoen 2-teaser geeft glimp van spellen

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Netflix laat je scènes die je heel erg leuk vindt of je om een andere reden raken opslaan. Het heet Momenten.

Entertainment28.10.2024

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Verder lezen over Streaming

Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime

De strijd om de Dutton-ranch zet zich voort! SkyShowtime heeft onlangs al officiële trailer onthuld voor de terugkeer van Yellowstone seizoen 5B. De nieuwe trailer geeft alvast een voorproefje van de langverwachte nieuwe afleveringen van deze wereldwijde hitserie. Yellowstone seizoen 5B is vanaf vandaag, 14 november, exclusief te zien op SkyShowtime.

Entertainment14.11.2024

Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime

Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken

HBO Max is geen Netflix met zijn 280 miljoen abonnees, maar 110,5 miljoen abonnees is alsnog een mooi aantal. Dat mag van HBO meer worden.

Entertainment07.11.2024

Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken

Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel

Amazon voegt nieuwe kunstmatige intelligentie toe aan zijn streamingdienst waarmee het samenvattingen kan geven over de serie die je kijkt.

Artificial Intelligence05.11.2024

Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel

Netflix stopt met interactieve series

Het is inmiddels al een tijd wat stiller rondom dit type content en nu blijkt Netflix ook nog eens de meeste interactieve producties offline te gaan halen.

Gaming04.11.2024

Netflix stopt met interactieve series

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Netflix laat je scènes die je heel erg leuk vindt of je om een andere reden raken opslaan. Het heet Momenten.

Entertainment28.10.2024

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Wil je iets positievers zien, dan kun je nu je hart ophalen met The Remarkable Life of Ibelin.

Entertainment25.10.2024

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel uur per dag je naar streamingdiensten kijkt? In Nederland schijnen we nog altijd 2 uur en 12 minuten televisie te kijken.

Entertainment18.10.2024

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland

Het is eindelijk zover: Disney+ biedt in Nederland nu ook een reclame-abonnement aan. Dat betekent dat je reclames krijgt en niet meer kunt downloaden, voor een lagere prijs.

Entertainment17.10.2024

Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland