Vanaf maart, als het nieuwe Formule 1 seizoen van start gaat, heb je een Viaplay of FT TV Pro abonnement nodig als je alle Formule 1 races live wilt kunnen kijken. Dat is al lang geen nieuws meer. De verschillende TV-providers onderhandelen al een tijdje met Viaplay over de doorgifte van de nieuwe streaming dienst. Voor KPN klanten was er vandaag goed nieuws. Althans, met name voor toekomstige KPN klanten. Ziggo klanten zullen het moeten doen met een korting van vier maanden.
KPN maakte vanochtend bekend dat de provider een deal gesloten heeft met Viaplay. Onderdeel daarvan is dat nieuwe klanten het hele Formule 1 seizoen gratis kunnen kijken. Zij krijgen, als ze klant worden van KPN, negen maanden gratis Viaplay erbij. Voor bestaande klanten is er ook wel voordeel, maar gratis is voor hen geen optie. Zo gaat het overigens meestal met dergelijke aanbiedingen. Ze zijn met name bedoeld om nieuwe klanten te werven, want bestaande klanten? Die zijn immers al klant, maar dit terzijde.
KPN-klanten kunnen vanaf maart het Viaplay zenderpakket bestellen voor de introductieprijs van 10 euro (9,99) per maand. Een korting van 4 euro op het standaard tarief (13,99). Bestaande klanten die meerdere diensten van KPN afnemen (Mobiel, Internet Thuis) krijgen nog eens 5 euro extra voordeel. Zij betalen dan dus 4,99 voor het Viaplay pakket.
Ook klanten van Ziggo kunnen vanaf 1 maart het Viaplay zenderpakket bestellen, voor 13,99 per maand. De vraag is echter of Ziggo nog met een speciale aanbieding, anders dan de stapelkorting die ook bij deze provider geldt wanneer je meer dan één dienst afneemt, op de proppen komt. Ziggo Sport heeft zelf nog de rechten voor het live uitzenden van zes Grands Prix, en alle samenvattingen. Dat zal natuurlijk ook meespelen bij het al dan niet voordelig(er) aanbieden van de Viaplay abonnementen.
UPDATE (09u40): Tsja, en letterlijk drie minuten nadat ik dit schreef verscheen het bericht van Ziggo waarin de provider een Viaplay welkomstaanbieding van 20 euro voor de eerste vier maanden onthuld. Zul je altijd zien. Dat gezegd hebbende, die aanbieding is natuurlijk een stuk minder interessant dan die van KPN, waarbij wel aangetekend moet worden dat Ziggo vooralsnog geen speciale ‘Viaplay welkomstaanbieding’ heeft voor nieuwe klanten.
Hoe dan ook, KPN heeft vandaag wel heel duidelijk gemaakt dat het op jacht is naar de Formule 1 fans die de afgelopen jaren speciaal daarvoor klant van Ziggo geworden zijn. Wetende dat de laatste race van het afgelopen seizoen, de epische eindstrijd tussen Verstappen en Hamilton, door meer dan 3,5 miljoen fans bekeken werd, valt er voor concurrenten van Ziggo wel degelijk iets te winnen.