Entertainment13.05.2017

Kijktrends op YouTube


TV nog niet verleden tijd

Afgelopen week organiseerde YouTube in New York Brandcast, een evenement waarbij trends, maar ook plannen bespreekt en waarvoor de grootste YouTubers ter wereld worden ingevlogen. Casey Neistat gaf bijvoorbeeld dit inspirerende praatje van vijf minuten.

YouTube en Google zetten drie trends op een rijtje die te maken hebben met de vervaging tussen TV en YouTube. Op een rijtje; drie keer de positieve beïnvloeding van YouTube op TV en visa versa.

youtubebrandcast01
youtubebrandcast01

TV-zenders zagen hun bereik op YouTube afgelopen jaar met 50% toenemen. Het aantal YouTube video’s dat op een TV werd afgespeeld verdubbelde in het afgelopen jaar.

youtubebrandcast02
youtubebrandcast02

In de afgelopen vier jaar is de kijktijd die de twintig populairste celebrities in de VS kregen op YouTube, drie keer verdubbeld. Maar ook YouTube ‘celebrities’ groeien snel. Sinds vorig jaar zijn er 75% meer kanalen met meer dan een miljoen abonnees. Nederland kent ‘slechts’ zeven kanalen met meer dan een miljoen abonnees, daarvan zijn er vier Engelstalig en zijn er twee van dezelfde persoon (Kwebbelkop / Jordi). Niet heel vreemd dat de Engelstalige kanalen het populairst zijn natuurlijk, met slechts 23 miljoen mensen die de Nederlandse taal spreken.

youtubebrandcast03
youtubebrandcast03

Tijdens prime-time wordt er door mensen tussen de 18-49 meer gekeken naar YouTube gekeken dan naar welke TV-zender dan ook. Dit betekent dus niet dat er meer YouTube gekeken wordt dan TV in het algemeen. Ik denk wel dat het slechts een kwestie van tijd is tot daar verandering in komt.

Het advies dat Google heeft voor merken? Combineer TV met online advertising. Dat is de gouden combinatie.

youtubebrandcast04
youtubebrandcast04
Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

...

Verder lezen over YouTube

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie