NPO Start is de opvolger van Uitzending Gemist en is in die zin een belangrijke app voor veel mensen die interesse hebben in de programma’s van de NPO. Begin dit jaar was er ophef over de manier waarop de NPO via de app de kijkgegevens van gebruikers verzamelde. Gebruikers hadden geen keuze en moesten akkoord gaan met de mogelijkheid dat informatie over hun kijkgedrag zou worden gedeeld met adverteerders.
Dat viel niet zo goed, logischerwijs. Een aantal jaar geleden kwam de NPO ook al in de problemen omdat het bezoekers van hun sites dwong om adverteerders mee te laten kijken, waarna de Autoriteit Persoonsgegevens zich ermee moest bemoeien. Die oordeelden toen al dat dit niet rechtsgeldig was.
De NPO heeft maar één manier om hun programma’s te laten zien en dat is via de app, net zoals dat een aantal jaar geleden alleen maar via de website kon (de televisie telt voor dit argument niet mee) en dat maakt de NPO Start app feitelijk een monopolie. Dat maakt het laten meekijken van adverteerders geen echte keuze, want je moet wel, als je de content van de (publieke!) omroep wil kunnen zien online.
Het was allemaal moeilijk en lastig om er iets aan te veranderen, maar de NPO heeft woord gehouden en de gebruikersvoorwaarden van de app zijn inmiddels aangepast. Je kunt nu als gebruiker zelf bepalen of je kijkgegevens worden doorgespeeld aan adverteerders, “om persoonlijke advertenties aan te kunnen bieden”.
Doe je dat niet krijg je trouwens toch advertenties, daar ontkom je niet aan. Ze worden alleen niet gebaseerd op de informatie die de app kan achterhalen. Dat is op zich netjes van de NPO, want de voorwaarden van de app waren dan wel niet populair, tegen de wet was het niet. Het was wel onwenselijk en met deze keuze-optie kun je in elk geval als gebruiker kijken zonder dat je gegevens doorverkocht worden, als je de optie even uitvinkt in de app.
[Afbeeldingen © NPO]