De kerstdagen waren dit jaar weliswaar niet zo gezellig, nu er alleen nog een oudjaarsavond over is voor een jaar waarop eigenlijk niemand wil terugkijken, raken steeds meer mensen terecht in een coronadepressie. Er staat inmiddels echter ook een groep mensen op die de lockdown met alle macht bestrijdt. Of eigenlijk: met alle blokjes, ze zijn namelijk flink aan het LEGO’en geslagen.
Sowieso lijkt LEGO het laatste jaar populairder dan ooit. Denk bijvoorbeeld aan het televisieprogramma LEGO Masters, dat zo goed werd bekeken dat het zelfs nog een kerstspecial kreeg. Het kinderspeelgoed is ook allang geen kinderspeelgoed meer of iets voor gekke verzamelaars: steeds meer mensen verzamelen LEGO als investering of vermaken zich met het in elkaar bouwen van complexe Technic-sets. Sommige mensen gaan in deze tijden helemaal los met het bouwen van railsen. Je kunt er talloze filmpjes van vinden op YouTube: de rails lijken oneindig door te gaan.
Je hoeft echter zeker niet een hele set in elkaar te bouwen. Misschien hebben je ouders nog oude dozen met LEGO staan en kun je met je kind -of gewoon lekker alleen- zelf bouwwerken maken met die oude blokjes. Het voordeel aan LEGO is dat het praktisch onverwoestbaar is, waardoor er in menig huis wel ergens op een zolder steentjes liggen.
Zeker nu je niet naar een pretpark of bioscoop kunt of uit eten, is het voor sommige koppels of datende singles best moeilijk om jezelf te vermaken. Je moet er wel voor bij elkaar over de vloer komen, maar het is wel een fijne tijdsbesteding. De één zoekt de steentjes bij elkaar, die de ander volgens voorbeeld in elkaar zet, en weer andersom. Vind je je date heel erg leuk en wil je graag dat hij of zij lekker lang blijft, overweeg dan eens het gigantische LEGO Colosseum.
LEGO zoekt zelf ook steeds meer uitbreiding op. Dat doet het bijvoorbeeld door sets te maken van de series Friends en Stranger Things, maar ook door samenwerkingsverbanden aan te gaan met Disney en Nintendo. Uit samenwerkingsverbanden komen niet alleen nieuwe LEGO-sets voort. Het is bijvoorbeeld bij IKEA mogelijk om een doos te kopen waar je een bouwwerk op kunt maken met de steentjes en bij Levi’s kun je een jasje kopen dat wat grappige details heeft van LEGO.
We weten dus niet alleen het speelgoed te vinden tijdens deze pandemie, het weet ons ook steeds makkelijker te bereiken. Bovendien wordt er ook nog eens volop van social media gebruikgemaakt om de mooiste bouwwerken te delen. De Japanse artiest Jumpei Mitsui maakte bijvoorbeeld de bekende golf van Kanagawa waarvoor hij maar liefst 50.000 steentjes gebruikte. Het kostte hem 400 uur om het 1,5 meter grote kunstwerk te bouwen. Nu is dat wel heel veel uur, maar elke dag één of twee uurtjes bouwen lijkt bij veel mensen wel te zorgen voor een iets minder grote coronadepressie. Misschien iets voor jou?