Entertainment09.01.2020

Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1


Hoeveel mensen zappen er tussen de twee talkshows

Inmiddels lijkt er een kijkcijferoorlog te zijn losgebarsten tussen de Publieke Omroep en RTL4. Letterlijk, naar wie kijken de meeste mensen? Is het Jinek of toch Op1? Heel even leek het erop dat Op1 kansloos was, maar dat was niet meer dan een aanname van een onvoorspelbaar fenomeen, waar kijken we naar. Koningin van de late avond Eva Jinek leek al op voorhand deze strijd te gaan winnen. De vraag was alleen nog maar, met welke cijfers.

Droomstart van Jinek

Haar eerste uitzending was een droomstart. Maar liefst 1.7 miljoen mensen stemden op Jinek af tijdens de eerste uitzending. Een soort knock-out slag in de eerste ronde. Maar er was niemand om tegen de grond te meppen, geen tegenstander. Die kwam er wel afgelopen maandag toen Op1 van start ging op de publieke omroep. De strijd barstte los, niet op inhoud, maar om één ding; wie scoort de meeste kijkers? De uitslag is bekend; 1-0 voor Op1. Na drie dagen is Jinek inmiddels 1 miljoen kijkers kwijt ten opzichte van de eerste aflevering en scoort Op1 al drie dagen op een rij net wat beter. Stand 3-0.

Stichting Kijkonderzoek

We weten niet hoe het met het bezoek zit van de Stichting Kijkonderzoek, maar het zou zomaar kunnen dat de website meer bezoekers heeft dan ooit te voren. Is er dus wel sprake van een kijkcijferoorlog tussen beide talkshows of gaat het over meer? Dat laatste zou eigenlijk zo moeten zijn. Het meten van twee vergelijkbaren is niet eenvoudig, want wie doet het werkelijk beter als de scheidsrechter alleen bestaat uit een getal?

Hoeveel mensen zouden zappen en wie blijft hangen

Ten tijde van kunstmatige intelligentie en machine learning leven we van data. Dat die data bestaat weten we eigenlijk wel zeker. Dit soort programma’s zijn afhankelijk van de tafel en in mindere mate van de host, ook al is die nog steeds wel bepalend. Met het nieuwe fenomeen van twee identieke programma’s op exact dezelfde tijd is het boeiend om te zien bij welke gast aan tafel, bij welke vraag, na hoeveel minuten we even wegzappen. En áls we wegzappen, gaan we dan naar die andere show? Hoe vaak doen we dat en waar blijven we uiteindelijk hangen? Kiezen we uiteindelijk voor Op1 of toch bij Jinek? Er is zoveel meer te zeggen over het succes van beide programma’s. Want naast bovenstaande data kunnen ze bij Op1 dit allemaal ook nog eens koppelen aan ieder presentatiekoppel en aan iedere individuele presentator.

Charles Groenhuijsen en Carrie ten Napel

Iedereen kan zelf wel uitmaken wie het de afgelopen dagen beter deed. En we hebben nog twee koppels te gaan. Op Twitter, het leukste kanaal om deze ‘battle’ sowieso te volgen, zijn de meningen verschillend. Kamp Jinek vindt Op1 maar niets en andersom is het hetzelfde. Het oordeel is duidelijk, de aftrap met Willemijn Veenhoven en Erik Dijkstra bij Op1 was volgens de meeste mensen verfrissend. Aflevering twee met het duo Tijs van den Brink en Giovanca Ostiana was beduidend minder en gisteren lieten Charles Groenhuijsen en Carrie ten Napel van omroep MAX even zien hoe het écht moet. Vanavond zijn Sander Schimmelpenninck en Welmoed Sijtsma voor omroep WNL het presentatieduo.

En daar tegenover zit Eva Jinek die ongetwijfeld tegen haar redactie heeft geroepen dat ze vandaag echt een goede tafel wil. Het zal moeten, want 4-0 na vier dagen is teveel van het goede. Morgen is het sowieso pay-day als het slachtveld na een week programmering wordt overzien. En dat alleen met kijkcijfers. Hopelijk wordt dat snel anders.

Update: De stand na 4 dagen

Wat al een beetje was voorspelt trekt ook na de vierde dag op rij Op1 meer kijkers dan Eva Jinek. Naar Op1 met het vierde presentatieduo Welmoed Sijtsma en Sander Schimmelpenninck keken donderdagavond 939.000 mensen. Jinek trok donderdagavond bij RTL 840.000 mensen. Bron: Stichting KijkOnderzoek.

Foto’s : © Wessel de Groot / MAX

Jinek vs Op1
Jinek vs Op1

Update: één week Jinek vs Op1

Na een volle week Jinek en Op1 kun je zeggen dat puur op basis van de kijkcijfers Op1 het iets beter heeft gedaan. Maar eigenlijk hebben beide het geweldig gedaan. Op1 met een heel nieuw format heeft in de eerste 5 dagen echt laten zien dat je wel degelijk een format kunt doorbreken met altijd dezelfde presentator. Of de duo’s zo blijven weten ze alleen bij de NPO, verschillen zijn er al hebben die ook te maken met persoonlijke voorkeur en smaak. Op inhoud zijn er wel degelijk verschillen tussen de 5 koppels. En wie weet hebben we zelfs al de nieuwe Eva Jinek al ontdekt op woensdagavond. Het is in ieder geval klasse als je in de eerste week de hoge kijkcijfers scoort.

Jinek heeft het gewoon geweldig gedaan

Eva Jinek moest goedmaken wat haar voorgangers allen niet is gelukt. Eva kwam, zag en overwon. Want hoewel ze het bij Op1 het net wat ‘beter’ deden, Jinek bewijst ook nu weer dat ze heel veel kijkers weet te trekken en het dus eigenlijk gewoon goed heeft gedaan. De druk op haar was wel zichtbaar maar over een paar weken is de druk van de kijkcijfers er wel vanaf en zal ook Jinek terugkeren in haar comfort zone tijdens het programma.

De statistieken: Op1 vs Jinek

Maandag: 1.092.000 / 999k
Dinsdag: 940k / 904k
Woensdag: 835k / 782k
Donderdag: 939k / 840k
Vrijdag: 1.010.000 / 1.032.000


Totaal aantal kijkers:
Op1: 963.000
Jinek: 911.000

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over RTL

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Het is goed dat volgende week het populaire The Masked Singer weer van start gaat, want RTL lijkt een beetje de weg kwijt. Spijtig genoeg heeft het na het tegenvallende Alles is Muziek nu weer een programma op de buis ge...

Coffee corner31.10.2023

​The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is

Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Zondagavond keken 1,3 miljoen mensen naar de eerste aflevering van het tiende seizoen van Zondag met Lubach. Het is de eerste keer dat zoveel mensen naar het satirische programma van de Groningse presentator keken. Met...

Nieuws14.10.2019

Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Konden we ons 10 jaar geleden bijna niet voorstellen dat iemand geen tv-abonnement had, vandaag de dag neemt de populariteit van traditionele televisie steeds verder af. We kijken on demand, wanneer het ons uitkomt. Soms...

Entertainment28.08.2019

Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?

Alleen nog 'on demand' kijken
Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

Slechts 665.000 kijkers keken gisteren naar het begin van het nieuwe seizoen van Goede Tijden, Slechte Tijden. Nog nooit eerder heeft GTST zo slecht gescoord bij de seizoensopener. Vorig jaar waren het nog ruim 1 miljoen...

Coffee corner27.08.2019

Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Gisterenavond werd op RTL het nieuwe programma van RTL’s nieuwe aanwinst Art Rooijakkers uitgezonden. In het programma ‘iedereen had het erover’ gaat de voormalig wie is de mol presentator in gesprek met bekende e...

Entertainment29.03.2019

JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien

Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden

Afgelopen winter zijn er talloze programma’s op de buis verschenen waardoor kijkcijfer records verbroken zijn. Momenteel genieten er miljoenen Nederlanders van de Luizenmoeder en Wie is de Mol. Maar binnenkort komen e...

Entertainment20.02.2019

Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden

Verder lezen over Televisie

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

Wie is de Mol? seizoen 25 gaat bijna van start en de kandidaten zijn vandaag bekend gemaakt. Wie doen er mee, en vooral: wie is de Mol?

Entertainment14.11.2024

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

Amazon wil nu een zelfde soort programma gaan maken als Shark Tank en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.

Startups30.09.2024

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Ziggo voegt zelf voorafgaand aan het programma een batterij aan reclames toe en je kunt er niets tegen doen.

Video29.08.2024

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude