Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Inmiddels lijkt er een kijkcijferoorlog te zijn losgebarsten tussen de Publieke Omroep en RTL4. Letterlijk, naar wie kijken de meeste mensen? Is het Jinek of toch Op1? Heel even leek het erop dat Op1 kansloos was, maar dat was niet meer dan een aanname van een onvoorspelbaar fenomeen, waar kijken we naar. Koningin van de late avond Eva Jinek leek al op voorhand deze strijd te gaan winnen. De vraag was alleen nog maar, met welke cijfers.
Droomstart van Jinek
Haar eerste uitzending was een droomstart. Maar liefst 1.7 miljoen mensen stemden op Jinek af tijdens de eerste uitzending. Een soort knock-out slag in de eerste ronde. Maar er was niemand om tegen de grond te meppen, geen tegenstander. Die kwam er wel afgelopen maandag toen Op1 van start ging op de publieke omroep. De strijd barstte los, niet op inhoud, maar om één ding; wie scoort de meeste kijkers? De uitslag is bekend; 1-0 voor Op1. Na drie dagen is Jinek inmiddels 1 miljoen kijkers kwijt ten opzichte van de eerste aflevering en scoort Op1 al drie dagen op een rij net wat beter. Stand 3-0.
Stichting Kijkonderzoek
We weten niet hoe het met het bezoek zit van de Stichting Kijkonderzoek, maar het zou zomaar kunnen dat de website meer bezoekers heeft dan ooit te voren. Is er dus wel sprake van een kijkcijferoorlog tussen beide talkshows of gaat het over meer? Dat laatste zou eigenlijk zo moeten zijn. Het meten van twee vergelijkbaren is niet eenvoudig, want wie doet het werkelijk beter als de scheidsrechter alleen bestaat uit een getal?
Hoeveel mensen zouden zappen en wie blijft hangen
Ten tijde van kunstmatige intelligentie en machine learning leven we van data. Dat die data bestaat weten we eigenlijk wel zeker. Dit soort programma’s zijn afhankelijk van de tafel en in mindere mate van de host, ook al is die nog steeds wel bepalend. Met het nieuwe fenomeen van twee identieke programma’s op exact dezelfde tijd is het boeiend om te zien bij welke gast aan tafel, bij welke vraag, na hoeveel minuten we even wegzappen. En áls we wegzappen, gaan we dan naar die andere show? Hoe vaak doen we dat en waar blijven we uiteindelijk hangen? Kiezen we uiteindelijk voor Op1 of toch bij Jinek? Er is zoveel meer te zeggen over het succes van beide programma’s. Want naast bovenstaande data kunnen ze bij Op1 dit allemaal ook nog eens koppelen aan ieder presentatiekoppel en aan iedere individuele presentator.
Charles Groenhuijsen en Carrie ten Napel
Iedereen kan zelf wel uitmaken wie het de afgelopen dagen beter deed. En we hebben nog twee koppels te gaan. Op Twitter, het leukste kanaal om deze ‘battle’ sowieso te volgen, zijn de meningen verschillend. Kamp Jinek vindt Op1 maar niets en andersom is het hetzelfde. Het oordeel is duidelijk, de aftrap met Willemijn Veenhoven en Erik Dijkstra bij Op1 was volgens de meeste mensen verfrissend. Aflevering twee met het duo Tijs van den Brink en Giovanca Ostiana was beduidend minder en gisteren lieten Charles Groenhuijsen en Carrie ten Napel van omroep MAX even zien hoe het écht moet. Vanavond zijn Sander Schimmelpenninck en Welmoed Sijtsma voor omroep WNL het presentatieduo.
En daar tegenover zit Eva Jinek die ongetwijfeld tegen haar redactie heeft geroepen dat ze vandaag echt een goede tafel wil. Het zal moeten, want 4-0 na vier dagen is teveel van het goede. Morgen is het sowieso pay-day als het slachtveld na een week programmering wordt overzien. En dat alleen met kijkcijfers. Hopelijk wordt dat snel anders.
Update: De stand na 4 dagen
Wat al een beetje was voorspelt trekt ook na de vierde dag op rij Op1 meer kijkers dan Eva Jinek. Naar Op1 met het vierde presentatieduo Welmoed Sijtsma en Sander Schimmelpenninck keken donderdagavond 939.000 mensen. Jinek trok donderdagavond bij RTL 840.000 mensen. Bron: Stichting KijkOnderzoek.
Foto’s : © Wessel de Groot / MAX
Update: één week Jinek vs Op1
Na een volle week Jinek en Op1 kun je zeggen dat puur op basis van de kijkcijfers Op1 het iets beter heeft gedaan. Maar eigenlijk hebben beide het geweldig gedaan. Op1 met een heel nieuw format heeft in de eerste 5 dagen echt laten zien dat je wel degelijk een format kunt doorbreken met altijd dezelfde presentator. Of de duo’s zo blijven weten ze alleen bij de NPO, verschillen zijn er al hebben die ook te maken met persoonlijke voorkeur en smaak. Op inhoud zijn er wel degelijk verschillen tussen de 5 koppels. En wie weet hebben we zelfs al de nieuwe Eva Jinek al ontdekt op woensdagavond. Het is in ieder geval klasse als je in de eerste week de hoge kijkcijfers scoort.
Jinek heeft het gewoon geweldig gedaan
Eva Jinek moest goedmaken wat haar voorgangers allen niet is gelukt. Eva kwam, zag en overwon. Want hoewel ze het bij Op1 het net wat ‘beter’ deden, Jinek bewijst ook nu weer dat ze heel veel kijkers weet te trekken en het dus eigenlijk gewoon goed heeft gedaan. De druk op haar was wel zichtbaar maar over een paar weken is de druk van de kijkcijfers er wel vanaf en zal ook Jinek terugkeren in haar comfort zone tijdens het programma.
De statistieken: Op1 vs Jinek
Maandag: 1.092.000 / 999k
Dinsdag: 940k / 904k
Woensdag: 835k / 782k
Donderdag: 939k / 840k
Vrijdag: 1.010.000 / 1.032.000
Totaal aantal kijkers:
Op1: 963.000
Jinek: 911.000
Verder lezen over RTL
Entertainment11.11.2024
ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?
Binnenkort op VideolandMedia06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Coffee corner31.10.2023
The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is
Nieuws14.10.2019
Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach
Entertainment28.08.2019
Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?
Alleen nog 'on demand' kijkenCoffee corner27.08.2019
Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit
Entertainment29.03.2019
JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien
Entertainment20.02.2019
Van deze tv programma’s kan binnenkort (weer) genoten worden
Verder lezen over Televisie
Entertainment14.11.2024
Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25
Entertainment11.11.2024
ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?
Binnenkort op VideolandStartups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Video29.08.2024
Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Gadgets23.07.2024