In de entertainment business hebben we nog maar een deel gezien van wat er met de huidige technologie mogelijk is. Er wordt constant gewerkt aan manieren om het publiek meer te laten beleven en intenser te betrekken bij de producten. In het wereldje kunnen CEO’s het best kijken naar wat er gebeurt in de gamewereld: die lijken soms hun tijd ver vooruit.
Virtual Reality, augmented reality, 3D, Livestreaming: het zijn dingen die de entertainmentwereld de afgelopen maanden in toenemende mate probeert toe te passen om weggevallen shows alsnog doorgang te kunnen laten vinden. Toen door de pandemie talloze concerten, festivals, tentoonstellingen en andere evenementen afgelast moesten worden, ging men gelijk denken over alternatieven waardoor mensen alsnog, ditmaal op afstand, konden meegenieten van het entertainment. Uiteraard werd er een beroep gedaan op de technologie, en in veel sectoren ging men over op livestreamen. Als de entertainmentsector zich echter echt goed had willen omvormen en het publiek een compleet nieuwe en tegelijkertijd betoverende voorstelling op afstand voor had willen schotelen, hadden ze een kijkje moeten nemen bij de gamewereld.
De spelindustrie staat immers al jarenlang bol van innovatie op het gebied van software en engagement, oftewel het betrekken van publiek bij de spellen die ze spelen. Van de spellen op het internet tot consoles, van apps tot de wereld van het online casino, gamers plukken al jarenlang de vruchten van de nieuwste snufjes en technieken die hun ontwikkelaars bedacht hebben. Als de bovengenoemde entertainmentsector, zo hard geraakt tijdens de pandemie, goed opgelet had en misschien een aantal van deze spelontwikkelaars tijdelijk in dienst had genomen dan hadden hun inkomsten er nu wellicht heel anders uitgezien.
Een voorbeeld: online casino’s hebben al jarenlang het concept live casino’s waarbij een croupier in een studio plaatsneemt achter een camera en live voor die camera de blackjack kaarten schudt of de roulettetafel laat draaien. Het zorgt ervoor dat mensen vanachter hun computer in hun woonkamer betrokken worden in het spel en zo het gevoel krijgen in een echt casino te zitten, zonder daarvoor de deur uit te hoeven. Het kan zelfs in Nederland bij menig iDeal Casino, met croupiers die gewoon Nederlands spreken! Live concerten zijn altijd een makkelijk alternatief geweest voor de muziekwereld tijdens de pandemie, maar hoe veel meer publiek hadden ze kunnen trekken als ze hadden gewerkt aan die engagement.
Hetzelfde geldt voor de kunstwereld. Musea en tentoonstellingen werden gedwongen de deuren te sluiten en liepen daardoor inkomsten mis, iets wat de meeste musea zich niet kunnen veroorloven. Het einde van de wereld? Nee, waarom? We gaan wederom terug naar de spelindustrie en kijken naar hoe gameproviders, bijvoorbeeld weer die online casino’s, hele 3D-casino’s oprichtten en zelfs Virtual Reality-casino’s waar je als speler doorheen kan lopen voor extra beleving. Dit zouden musea ook kunnen doen: wij durven erop te wedden dat er veel mensen, die nu thuis zitten, graag digitaal langskomen.
Om nog een voorbeeld te noemen hoe de entertainmentsector meer kan doen met de technologie is Augmented reality. Hierbij wordt het digitale gecombineerd met de echte wereld om ons heen door audiovisuele aspecten te plaatsen in onze eigen omgeving. Een goed voorbeeld hiervan is hoe Pokémon Go enkele jaren terug de wereld veroverde door overal in onze eigen wereld Pokémons te plaatsen die de spelers moesten vinden en trainen. Al die themaparken, die nu gesloten zijn, zoals Disney World, zouden hun beroemde personages uit de parken kunnen halen en via AR naar de huiskamers van kinderen kunnen brengen. Dubbele winst: kinderen hoeven zo niet de deur uit en Disney houdt het publiek betrokken bij hun “wereld”!
[Fotocredits © Tomasz Zajda – Adobe Stock]