Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Ik hoor al jaren mensen roepen dat ze niet, of nauwelijks, nog naar lineaire tv kijken. Netflixen en kijken wanneer je dat zelf wilt, via een Video on Demand dienst, heeft de toekomst. ‘Ik zeg mijn tv-abonnement op’, is een ‘belofte’ die ik al honderden keren gehoord heb. Best vaak, als je bedenkt dat ik een relatief kleine vrienden- en kennissenkring heb. Toch blijkt uit marktcijfers dat nog niet iedereen, of beter gezegd bijna niemand, in Nederland zijn of haar tv-abonnement ook écht opzegt. Althans, als je kijkt naar de ‘televisie-cijfers’ in de Telecommonitor (pdf-link) van de ACM. In de praktijk wordt dus nog maar weinig aan, ‘cord-cutting’ – het opzeggen van je (kabel) tv-abonnement – gedaan.
Totaal aantal tv-aansluitingen daalt nauwelijks
Op dit moment (Q2 2021) telt Nederland ruim 7,35 miljoen tv-abonnementen. Anderhalf jaar geleden waren dat er nog 7,46 miljoen. Een daling van amper 110.000 abonnementen. Niet echt de mate van ‘cord-cutting’ die je op basis van de hype rondom alle streaming diensten, zou mogen verwachten, toch?
Dat is ook te zien als we kijken naar de verhouding tussen opzeggingen en nieuwe abonnementen. Tussen Q1 2020 en Q1 2021 lag het percentage opzeggingen maar net, enkele tienden procentpunten, boven dat van de nieuwe abonnementen. Sterker nog, in het tweede kwartaal van dit jaar waren er zelf meer nieuwe tv-abonnees dan opzeggingen.
Voor de duidelijkheid, de cijfers over tv-abonnementen die de ACM publiceert houden geen rekening met de sVOD diensten. Het is dus niet zo dat in die cijfers ook de abonnementen op Netflix, Amazon Prime, NLZiet etc meegeteld worden.
We houden (voorlopig) ook het tv-abonnement
Hoewel we dus nog steeds niet massaal onze tv-abonnementen opzeggen, groeien de klantenbestanden van streaming diensten ook als kool. Het kan dus bijna niet anders dan dat verreweg de meeste mensen een abonnement op een of meerdere streaming diensten, zoals Netflix, Disney+, Videoland, Amazon Prime en Apple TV, afsluiten naast hun standaard tv-abonnement, en niet als vervanging. Of ga ik nu te kort door de bocht? Ik denk het niet.
Bovendien zijn er nog genoeg redenen om het ‘ouderwetse’ tv-abonnement nog niet op te zeggen. Ten eerste springen providers als Ziggo, KPN en T-Mobile ook steeds meer in op de trend dat we films, series en docu’s willen kijken op de momenten dat het ons uit komt, en niet omdat het op een bepaalde dag en tijdstip uitgezonden wordt. Daarnaast worden sVOD-diensten steeds vaker in een package-deal verkocht, waardoor ze voordeliger zijn. Denk aan live sport bij Ziggo en ‘gratis’ Eredivisie Live bij tv-abonnementen van sommige andere aanbieders. Om nog maar te zwijgen over de kosten waar je tegenaan loopt als je straks 5, 10 of misschien wel 15 sVOD-abonnementen moet afsluiten om alles te kunnen kijken. Daar zijn wel weer oplossingen voor – regelmatig switchen tussen de aanbieders – maar toch.
Ik denk overigens wel dat de lineaire tv zoals we die nu nog kennen uiteindelijk zal verdwijnen, maar dat betekent nog lang niet dat we dan ook allemaal ons tv-abonnement opzeggen. De nieuwe manier van tv-kijken betekent eerder het einde van het traditionele omroepbestel, maar dat is een compleet andere discussie.
Verder lezen over Streaming
Entertainment14.11.2024
Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime
Entertainment07.11.2024
Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken
Artificial Intelligence05.11.2024
Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment28.10.2024
Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten
Entertainment25.10.2024
Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix
Entertainment18.10.2024
Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix
Entertainment17.10.2024
Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland
Verder lezen over TV
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Lifestyle31.05.2023
Dit mag niet ontbreken in een mancave
Gadgets16.05.2023
Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?
Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerkenEntertainment18.04.2023
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker
Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in SheffieldEntertainment22.03.2023
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein
Online11.01.2023
Glasvezel heeft koper ingehaald
Gadgets14.12.2022
Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?
Een kijkje in de toekomstEntertainment09.06.2022