Entertainment29.10.2021

Het wil nog niet zo vlotten met ‘cord-cutting’


Er worden, ondanks de groei van het aantal sVOD-abonnees, nauwelijks tv-abonnementen opgezegd.

Ik hoor al jaren mensen roepen dat ze niet, of nauwelijks, nog naar lineaire tv kijken. Netflixen en kijken wanneer je dat zelf wilt, via een Video on Demand dienst, heeft de toekomst. ‘Ik zeg mijn tv-abonnement op’, is een ‘belofte’ die ik al honderden keren gehoord heb. Best vaak, als je bedenkt dat ik een relatief kleine vrienden- en kennissenkring heb. Toch blijkt uit marktcijfers dat nog niet iedereen, of beter gezegd bijna niemand, in Nederland zijn of haar tv-abonnement ook écht opzegt. Althans, als je kijkt naar de ‘televisie-cijfers’ in de Telecommonitor (pdf-link) van de ACM. In de praktijk wordt dus nog maar weinig aan, ‘cord-cutting’ – het opzeggen van je (kabel) tv-abonnement – gedaan.

Totaal aantal tv-aansluitingen daalt nauwelijks

Op dit moment (Q2 2021) telt Nederland ruim 7,35 miljoen tv-abonnementen. Anderhalf jaar geleden waren dat er nog 7,46 miljoen. Een daling van amper 110.000 abonnementen. Niet echt de mate van ‘cord-cutting’ die je op basis van de hype rondom alle streaming diensten, zou mogen verwachten, toch?

Dat is ook te zien als we kijken naar de verhouding tussen opzeggingen en nieuwe abonnementen. Tussen Q1 2020 en Q1 2021 lag het percentage opzeggingen maar net, enkele tienden procentpunten, boven dat van de nieuwe abonnementen. Sterker nog, in het tweede kwartaal van dit jaar waren er zelf meer nieuwe tv-abonnees dan opzeggingen.

Voor de duidelijkheid, de cijfers over tv-abonnementen die de ACM publiceert houden geen rekening met de sVOD diensten. Het is dus niet zo dat in die cijfers ook de abonnementen op Netflix, Amazon Prime, NLZiet etc meegeteld worden.

Het aantal TV-abonnementen daalt nauwelijks (Bron: ACM Telecommonitor Q2 2020)
Het aantal TV-abonnementen daalt nauwelijks (Bron: ACM Telecommonitor Q2 2020)

We houden (voorlopig) ook het tv-abonnement

Hoewel we dus nog steeds niet massaal onze tv-abonnementen opzeggen, groeien de klantenbestanden van streaming diensten ook als kool. Het kan dus bijna niet anders dan dat verreweg de meeste mensen een abonnement op een of meerdere streaming diensten, zoals Netflix, Disney+, Videoland, Amazon Prime en Apple TV, afsluiten naast hun standaard tv-abonnement, en niet als vervanging. Of ga ik nu te kort door de bocht? Ik denk het niet.

Bovendien zijn er nog genoeg redenen om het ‘ouderwetse’ tv-abonnement nog niet op te zeggen. Ten eerste springen providers als Ziggo, KPN en T-Mobile ook steeds meer in op de trend dat we films, series en docu’s willen kijken op de momenten dat het ons uit komt, en niet omdat het op een bepaalde dag en tijdstip uitgezonden wordt. Daarnaast worden sVOD-diensten steeds vaker in een package-deal verkocht, waardoor ze voordeliger zijn. Denk aan live sport bij Ziggo en ‘gratis’ Eredivisie Live bij tv-abonnementen van sommige andere aanbieders. Om nog maar te zwijgen over de kosten waar je tegenaan loopt als je straks 5, 10 of misschien wel 15 sVOD-abonnementen moet afsluiten om alles te kunnen kijken. Daar zijn wel weer oplossingen voor – regelmatig switchen tussen de aanbieders – maar toch.

Ik denk overigens wel dat de lineaire tv zoals we die nu nog kennen uiteindelijk zal verdwijnen, maar dat betekent nog lang niet dat we dan ook allemaal ons tv-abonnement opzeggen. De nieuwe manier van tv-kijken betekent eerder het einde van het traditionele omroepbestel, maar dat is een compleet andere discussie.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Streaming

Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime

De strijd om de Dutton-ranch zet zich voort! SkyShowtime heeft onlangs al officiële trailer onthuld voor de terugkeer van Yellowstone seizoen 5B. De nieuwe trailer geeft alvast een voorproefje van de langverwachte nieuwe afleveringen van deze wereldwijde hitserie. Yellowstone seizoen 5B is vanaf vandaag, 14 november, exclusief te zien op SkyShowtime.

Entertainment14.11.2024

Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime

Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken

HBO Max is geen Netflix met zijn 280 miljoen abonnees, maar 110,5 miljoen abonnees is alsnog een mooi aantal. Dat mag van HBO meer worden.

Entertainment07.11.2024

Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken

Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel

Amazon voegt nieuwe kunstmatige intelligentie toe aan zijn streamingdienst waarmee het samenvattingen kan geven over de serie die je kijkt.

Artificial Intelligence05.11.2024

Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel

Netflix stopt met interactieve series

Het is inmiddels al een tijd wat stiller rondom dit type content en nu blijkt Netflix ook nog eens de meeste interactieve producties offline te gaan halen.

Gaming04.11.2024

Netflix stopt met interactieve series

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Netflix laat je scènes die je heel erg leuk vindt of je om een andere reden raken opslaan. Het heet Momenten.

Entertainment28.10.2024

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Wil je iets positievers zien, dan kun je nu je hart ophalen met The Remarkable Life of Ibelin.

Entertainment25.10.2024

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel uur per dag je naar streamingdiensten kijkt? In Nederland schijnen we nog altijd 2 uur en 12 minuten televisie te kijken.

Entertainment18.10.2024

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland

Het is eindelijk zover: Disney+ biedt in Nederland nu ook een reclame-abonnement aan. Dat betekent dat je reclames krijgt en niet meer kunt downloaden, voor een lagere prijs.

Entertainment17.10.2024

Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd