Het was al bekend dat Spotify in onderhandeling was met muzieklabels over een verschillende behandeling van betalende abonnees versus gratis gebruikers en vandaag heeft het bedrijf in een persbericht bekend gemaakt wat daar de eerste stap in gaat zijn.
Het nieuwe contract met Universal Music is namelijk getekend en dat betekent dat er vanaf nu een kans bestaat dat artiesten op dat label de eerste twee weken na een release hun volledige albums alleen beschikbaar maken voor betalende klanten. Ze noemen dat zelf een flexible release policy en benadrukken dat het iedere artiest vrij staat om te bepalen hoe ze het willen doen.
Tja, twee weken is prima te doen, behalve als je natuurlijk staat te springen om een heel nieuw album van een artiest van Universal is dat toch opeens heel lang. Vergeet niet: daar zitten artiesten als Taylor Swift en Adele (ok, geen probleem daar, die verreken het toch om iets te streamen op Spotify), Katy Perry, Lady GaGa, Justin Bieber, Drake, Rihanna en Kanye West, dus het zijn allemaal niet de minsten.
Zal het genoeg zijn om mensen om te krijgen naar een betaald abonnement? Misschien op zichzelf niet, maar als deze eerste overeenkomst navolging krijgt bij de andere labels als SOny en Warner is het voor muziekliefhebbers misschien toch de moeite om er nog een maandelijkse kost tegenaan te gooien. Het zou kunnen betekenen dat meer artiesten hun catalogus op Spotify zouden aanbieden, in elk geval voor de 50 miljoen betalende abonnees.
[Afbeelding © Eugenio Marongiu – Fotolia]