Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
In het kantoor van de marketeers van Google staat natuurlijk een enorme glazen bol om te zien wat er in de toekomst gaat gebeuren en waar het bedrijf naartoe moet. Aisling Finch, head of marketing bij Google Australië en Nieuw-Zeeland, keek ook in haar glazen bol om te zien waar het met de wereld van entertainment naartoe gaat. Video is daarin essentieel want uit onderzoek blijkt dat er maar twee dingen zijn die we gemiddeld meer doen dan video’s kijken en dat is slapen en werken. Niet alleen video’s op YouTube, maar bewegende beelden in het algemeen. En dan doen we vooral op mobiel. De verwachting is dat dat alleen maar meer en meer gaat worden. Dus waar gaat de toekomst van entertainment naartoe? Volgens Finch in de richting van virtual reality en augmented reality. Dit zijn haar drie voorspellingen.
1. Entertainment wordt persoonlijker
Entertainment van de toekomst gaat op je beste vriend lijken. Eentje die precies weet van welke muziek jij houdt en welk boek je het liefste leest. En dat begint op je smartphone. Het is vooral 360-graden video en VR die het verschil gaan maken, want daarmee heb je een veel betere kijkervaring dan je op je laptop of tv hebt.
Stel je dit eens voor: wanneer je de sportschool binnenloopt, dan weet je telefoon waar je bent, hoe laat het is en dus welke muziek jij op dat moment wilt horen. Je telefoon – of je wearable – signaleert de hartslag waarmee je sport en komt met het perfecte liedje dat past bij jouw workout.
Google investeert daarom in machine learning om te fungeren als een soort persoonlijke assistent waar je tegen kunt praten en die als geen ander de context van je vraag kan inschatten. Bijvoorbeeld op basis van waar je bent of het tijdstip (zie ook de video hieronder). En op basis van deze ontwikkeling schat Finch in dat ook entertainment die kant op gaat: entertainment op maat. Machine learning gaat slimmere aanbevelingen doen, anticiperen op je gemoedstoestand. Het gaat je helpen om in de toekomst dingen voor elkaar te krijgen.
2. De lijn tussen entertainment en realiteit gaat vervagen
Wat gaat veranderen is de scheidslijn tussen de echte wereld en die waar we op schermen naar kijken. Met een VR-bril op je neus wandel je letterlijk door de actie heen, ben je onderdeel van het schouwspel waar je ooit van een afstandje naar zat te kijken. Thuis op de bank ben je live bij een concert van je favoriete artiest.
Om VR beschikbaar te maken voor het grote publiek, kwam Google twee jaar geleden met Cardboard. Een simpele, goedkope manier waarop iedereen met een smartphone VR kan ervaren. Cardboard fungeerde als kickstarter voor een nieuw ecosysteem. In de herfst zal Google Daydream lanceren, een platform voor hoge kwaliteit mobile virtual reality.
360-graden video en VR zijn de toekomst. Het zijn de eerste vormen van video die je de ultieme kijkervaring bieden. Mobile video is booming en iedereen die in staat is via mobile video aan storytelling te doen, lift mee op dat succes. Daar liggen dus de groeikansen. Het is overigens niet iets voor alleen de mensen met dure telefoons en VR-brillen, want op YouTube kan iedereen 360-graden video’s kijken en een Googel Cardboard is goedkoop. VR is betaalbaar en daarom wordt het zo’n groot succes.
En dan is er ook nog augmented reality. Daar wordt de lijn tussen entertainment en realiteit nog vager. Pokémon Go liet de massa kennismaken met augmented reality en de mogelijkheden daarvan zijn natuurlijk ongekend. Daar heeft Google natuurlijk ook weer een tool voor: maak kennis met Tango.
3. Entertainment én educatie in het klaslokaal
Onze geschiedenislessen waren saai. We hadden een boek met té weinig plaatjes en een leraar die slaapverwekkend vertelde. Maar de kids van nu – en die van de toekomst – kunnen zich opmaken voor geweldige lessen over de geschiedenis van Rome. Samen met hun leraar wandelen ze letterlijk over oude marktpleinen en langs historische gebouwen. Ze kunnen niet weglopen of hun aandacht laten afglijden, want de zitten er letterlijk middenin. VR in het klaslokaal, een vorm van entertainment die tegelijkertijd educatief is. Met onder andere Google Street View kan iedereen (bijna) alles zien. En kan dus iedereen ook alles leren. Ook de schoolklas van de toekomst wordt dus mobiel, interactief en persoonlijk, net als de rest van de wereld om ons heen.
Het enthousiasme van Finch is te lezen in haar woorden en nu ik dit zo schijf heb ik dat ook. Dus nu de eer aan de creatieven onder ons om deze toekomstbeelden werkelijkheid te laten worden!
Verder lezen over Google
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Search26.11.2024
Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem
Online25.11.2024
Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome
Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijdEntertainment22.11.2024
Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024