Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Er worden elke dag mensen opgelicht, maar de schaal waarop het Fyre Festival duizenden mensen, voornamelijk rijke millennials, het geld afhandig heeft gemaakt is wel heel apart. Het festival, opgezet door rapper Ja Rule en partner Billy McFarland, beloofden een relaxte atmosfeer in de Bahama’s, of in hun eigen woorden “a cultural moment created from an alchemic blend of music, art, and food”.
Het festival werd hevig gepromoot door bekende influencers en modellen als Emily Ratajkowski en Bella Hadid, die al chillend op een strand werden gefotografeerd. Festivalgangers zouden met speciale Boeing 737-vliegtuigen ingevlogen worden vanuit Miami en als je het duurste ticket (ronde de 10.000 euro) kocht mocht je ook backstage met de artiesten, modellen en influencers rondhangen.
Te mooi om…
Klinkt allemaal prachtig, niet? Mag ook wel, voor dat geld: de gemiddelde weekendpas kostte 1000 euro (wel inclusief vlucht) maar het festival was toch razendsnel uitverkocht. Voor zo’n unieke ervaring is het dat wel waard, toch? Gisteren bleek de realiteit voor de mensen die aan zijn gekomen even een tikje anders. Wel uniek, dat wel.
Het festivalterrein is niet af en ligt vol rotzooi, de glamping-tenten lijken meer op onderdak voor vluchtelingen en het glamoureuze eten nog veel meer. Het schijnt dat er wilde honden over het terrein struinen, de ‘security’ schijnt mensen uit hun tent te trekken en inmiddels is er een soort Hunger Games/Lord of the Flies-achtige situatie ontstaan waarin mensen pakken wat ze nodig hebben omdat ze honger en/of dorst hebben.
De artiesten zijn nog nergens gespot, headliner Blink 182 heeft het optreden al gecanceld en de influencers die gratis drank en voedsel is beloofd moeten ook gewoon betalen voor hun snee brood met kaas. Het is, in een woord, chaos.
Update 22 januari 2019
Inmiddels is er op Netflix een documentaire verschenen over het mislukken van het FYRE festival.
Schadenfreude
Nu is Twitter in dit soort situaties natuurlijk niet te beroerd om grapjes te maken, want de mensen die nu in de benarde situatie terecht zijn gekomen zijn allemaal jonge mensen met bergen geld die achter de nieuwste hype aanrennen. Dit evenement beloofde iets speciaals, misschien wel het nieuwe Coachella, dus ze waren er als de kippen bij om hun geld over de balk te gooien.
Begrijpelijkerwijs krijgt dit segment van de bevolking weinig medelijden als ze genaaid worden. De grapjes zijn dus niet van de lucht, want schadenfreude blijft een populair tijdverdrijf op social media. Oh, trouwens drie keer raden wie ook een hoop promotie voor het Fyre Festival heeft gedaan voor een hoop geld…
[Afbeeldingen © Fyre Festival]
Verder lezen over Internet
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Online30.10.2024
Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers
Online08.08.2024
Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Online01.08.2024
World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble
Cybercrime21.06.2024
Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Online18.06.2024
Internet thuis wordt dit jaar weer duurder
Verder lezen over Social Network
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024