28.04.2017
Entertainment

Fyre Festival licht rijke kids op voor duizenden dollars…

By: Henk de Hooge

BlogEntertainment

Er worden elke dag mensen opgelicht, maar de schaal waarop het Fyre Festival duizenden mensen, voornamelijk rijke millennials, het geld afhandig heeft gemaakt is wel heel apart. Het festival, opgezet door rapper Ja Rule en partner Billy McFarland, beloofden een relaxte atmosfeer in de Bahama’s, of in hun eigen woorden “a cultural moment created from an alchemic blend of music, art, and food”.

Het festival werd hevig gepromoot door bekende influencers en modellen als Emily Ratajkowski en Bella Hadid, die al chillend op een strand werden gefotografeerd. Festivalgangers zouden met speciale Boeing 737-vliegtuigen ingevlogen worden vanuit Miami en als je het duurste ticket (ronde de 10.000 euro) kocht mocht je ook backstage met de artiesten, modellen en influencers rondhangen.

fyrefestival
fyrefestival

Te mooi om…

Klinkt allemaal prachtig, niet? Mag ook wel, voor dat geld: de gemiddelde weekendpas kostte 1000 euro (wel inclusief vlucht) maar het festival was toch razendsnel uitverkocht. Voor zo’n unieke ervaring is het dat wel waard, toch? Gisteren bleek de realiteit voor de mensen die aan zijn gekomen even een tikje anders. Wel uniek, dat wel.

Het festivalterrein is niet af en ligt vol rotzooi, de glamping-tenten lijken meer op onderdak voor vluchtelingen en het glamoureuze eten nog veel meer. Het schijnt dat er wilde honden over het terrein struinen, de ‘security’ schijnt mensen uit hun tent te trekken en inmiddels is er een soort Hunger Games/Lord of the Flies-achtige situatie ontstaan waarin mensen pakken wat ze nodig hebben omdat ze honger en/of dorst hebben.

De artiesten zijn nog nergens gespot, headliner Blink 182 heeft het optreden al gecanceld en de influencers die gratis drank en voedsel is beloofd moeten ook gewoon betalen voor hun snee brood met kaas. Het is, in een woord, chaos.

Update 22 januari 2019

Inmiddels is er op Netflix een documentaire verschenen over het mislukken van het FYRE festival.

Schadenfreude

Nu is Twitter in dit soort situaties natuurlijk niet te beroerd om grapjes te maken, want de mensen die nu in de benarde situatie terecht zijn gekomen zijn allemaal jonge mensen met bergen geld die achter de nieuwste hype aanrennen. Dit evenement beloofde iets speciaals, misschien wel het nieuwe Coachella, dus ze waren er als de kippen bij om hun geld over de balk te gooien.

Begrijpelijkerwijs krijgt dit segment van de bevolking weinig medelijden als ze genaaid worden. De grapjes zijn dus niet van de lucht, want schadenfreude blijft een populair tijdverdrijf op social media. Oh, trouwens drie keer raden wie ook een hoop promotie voor het Fyre Festival heeft gedaan voor een hoop geld…

[Afbeeldingen © Fyre Festival]

Share this post