Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Gisteren werd de eerste aflevering van de nieuwe thrillerserie Vlucht HS13 uitgezonden. Een nieuwe, super spannende serie met Katja Schuurman in de hoofdrol. Nog voordat de eerste aflevering werd uitgezonden was er al nieuws: de Facebook-pagina van de serie haalde 45 duizend likes. Niet helemaal toevallig want de makers van deze serie snappen wat Nederland tegenwoordig wil als het gaat om een televisieprogramma: het liefst interactief en graag ook cross-channel want tv kijken doen we tegenwoordig nu eenmaal met een smartphone in de hand. En daarom komt KRO-NCRV met een leuk experiment.
Vlucht HS13
Maar eerst even de serie zelf. Die draait om Simon (Daniël Boissevain) en zijn vrouw Liv (Katja Schuurman). Het vliegtuig van Simon stort neer op weg naar Barcelona en alle inzittenden komen om. Als blijkt dat Simon nooit aan boord van het vliegtuig heeft gezeten begint de zoektocht, want waar is Simon dan? Er is één iemand die meer weet en dat is Kevin, zijn neef. En Kevin is nogal actief met Facebook.
Als kijker kun je chatten met Kevin. Hij heeft van zijn neef Simon een missie gekregen en als kijker kun je hem helpen door met hem te chatten. Zo kom je meer te weten dan in de serie-afleveringen, en krijg je sneakpreviews te zien van scenes uit de komende aflevering. Je krijgt vragen en daar moet jij antwoord op geven. Op basis van jouw antwoorden handelt Kevin en gaat het verhaal verder.
Met ‘chatbot’ Kevin kun je dus een extra verhaallijn ontrafelen. Vanaf het moment dat Facebook de API van Messenger in april 2016 heeft vrijgegeven, heeft de KRO-NCRV gekeken naar de mogelijkheden om dit toe te passen in een verhaal en in Vlucht HS13 wordt dit voor de eerste keer toegepast.
Het is al vaker geprobeerd door programma’s om kijkers ook op een andere manier dan alleen de beeldbuis aan zich te binden. De meest logische stap was die in de richting van een app, maar een van de weinige programma’s die ik ken dat daar succes mee heeft is Wie is de Mol. Al werkte ook die app het afgelopen seizoen niet helemaal vlekkeloos. Ook The Voice heeft een app om mee te stemmen, in de Slimste Mens-app kun je een t-shirt winnen en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden van programma’s die een leuke app hebben. Maar wanneer je jongeren, die hun dagelijkse dosis bewegend beeld voornamelijk van YouTube halen, naar een nieuwe serie wilt laten kijken, dan moet je ze op een andere manier weten te bereiken en daarvoor is Facebook natuurlijk een perfect medium. Daar zijn waar je publiek is dus.
Het is natuurlijk een experiment van de KRO-NCRV en of het een succes is valt nu nog niet te zeggen, maar als je Twitterend Nederland moet geloven was het begin heel erg goed. De eerste twee afleveringen zijn gisteren achter elkaar uitgezonden en de fanpage op Facebook groeit. Ik ben inmiddels ook met Kevin aan het chatten maar ben vooral benieuwd hoe lang dat leuk blijft. To be continued dus…
Van een van onze lezers kreeg ik de tip dat Vlucht HS13 ook prima in het rijtje 5 spraakmakers van het nieuwe televisieseizoen had mogen staan en dat klopt. Bij deze.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024