12.04.2021
Entertainment

‘Ex On The Beach: Double Dutch’ is weer gestart. Wat maakt realityshows zo populair?

By: Irene Boskma

BlogEntertainment

Gisteren is ‘Ex on the Beach: Double Dutch’ weer van start gegaan. Het 7e seizoen wordt uitgezonden op MTV en is vanaf 13 april ook te zien op Videoland. Realityseries zijn nog steeds razend populair. Niet alleen EOTBDD – de afkorting van het programma – scoort goed, ook van bijvoorbeeld Temptation Island smullen we massaal. Ieder nieuw seizoen is meer van hetzelfde, maar toch is er iets wat ons steeds weer nieuwsgierig maakt. Wat maakt realityseries zo lekker om naar te kijken?

Waarom zijn realityseries zo populair?

We smullen massaal van realityseries en het lijkt wel of we dat alleen maar meer doen sinds de uitbraak van de pandemie. Toch bestaat het concept veel langer, al zijn de series tegenwoordig wel een stuk meer gescript. Hoewel het voor jou als kijker misschien niet zo lijkt, wordt er weinig aan het toeval overgelaten. Zonder actie is er natuurlijk niets aan. Een van de bekendste realitysoaps is Big Brother, het programma dat onlangs nog een niet zo succesvolle Nederlandse comeback beleefde.

Toch scoren andere programma’s, waaronder EOTBDD en Temptation Island, nog steeds hoge kijkcijfers. De makers weten goed wat het publiek wil zien. Dus zien we bizarre acties, gebeuren er onverwachte dingen en beleven de kandidaten allerlei heftige emoties. Van ruzies tot scheldpartijen en verdriet, het is een soort leedvermaak waar we graag naar kijken. Bovendien zien we alleen wat de productie wil dat we zien. Deelnemers worden neergezet met een bepaald imago, terwijl we hun andere kanten niet te zien krijgen.

Geen hersenloos vermaak

Vergeet niet dat in de meeste realityshows het randje wordt opgezocht. En juist dat maakt het voor jou als kijker intrigerend. Zou jij zelf zo ver gaan? Kun jij weken zonder eten en een bed? Hoe zou je het vinden als jouw partner verleid wordt door een ander? Zou je zelf in de verleiding komen? Hoewel realityshows vaak worden omschreven als een soort hersenloos vermaak, is het veel meer. We verbazen ons massaal over de normen en waarden van de deelnemers en het is fijn om daarover te praten met vrienden die ook naar het programma kijken. Het is een soort collectief roddelen over iemand die we helemaal niet kennen.

Gevolgen voor deelnemers

Deelnemers aan realityshows weten zelden goed waar ze aan beginnen. Dat is wel gebleken uit verklaringen van ex-deelnemers aan series als Oh, Oh Cherso, Temptation Island en het programma The Villa dat zelfs stop werd gezet na verklaringen van vrouwelijke deelnemers over misbruik. RTL ging diep door het stof, want achter de schermen zouden de makers vooral bezig zijn met het creëren van spektakel. Zonder daarbij rekening te houden met de gevolgen voor de mensen die aan het programma meedoen. Deelnemers zouden bovendien aangemoedigd worden om veel drank te drinken zodat ze zich extreem gingen gedragen. Goed voor de kijkcijfers. Gelukkig is er behoorlijk wat ophef over geweest, onder andere dankzij Tim Hofman, die op onderzoek ging voor zijn programma #BOOS.

Na het zien van deze uitzending en nu je een beter beeld hebt van hoe het er achter de schermen aan toe gaat, kijk je misschien anders naar de realityshows. We begrijpen heel goed dat de programma’s gedreven worden door kijkcijfers. Hopelijk zijn de makers zich daar nu meer van bewust. En worden deelnemers beter (tegen zichzelf) beschermd. Want kijken blijven we toch doen.

Share this post