Streamingdienst Netflix is nooit zo van de jaarlijstjes of de cijfers. Het was al een wonder dat het laatst over Lupin en Squid Game voorzichtig wat cijfers liet doorschemeren. Eigenlijk jammer, want als kijker wil je toch eigenlijk weten hoeveel tijd je hebt verslonden aan series als La Casa de Papel en Elite, of films als Red Notice en Lovehard. Waarom komt Netflix niet met een eigen Wrapped-lijst, zoals we die kennen van Spotify?
Het is toch tof om te weten te komen welke genres helemaal jouw ding zijn, welke series je het meeste tijd in hebt gestoken of hoeveel films en series je allemaal in je kijklijst hebt gegooid (en beter nog: hoeveel je daar uiteindelijk van hebt gekeken). Netflix is tot nu toe altijd enorm terughoudend geweest in dit soort dingen.
Zo erg, dat vorig jaar een Canadese Netflix-fan besloot om met een eigen Wrapped-lijst voor Netflix te komen. En omdat Canadezen altijd enorm vriendelijk zijn, deelt hij zijn tool ook nog eens met de rest van de wereld. In 2020 deelde hij zijn uitvinding, waarmee je meteen kon zien hoeveel uur je aan The Crown, Tiger Kind en The Queens Gambit had besteed. We hopen dat hij die dit jaar weer update. Het gaat trouwens om een Chrome-extensie genaamd Netflix Wrapped en hierin zie je wat je favo genre is, hoeveel uur je hebt gekeken en welke dagen je het vaakst kijkt.
Eigenlijk willen we geen gekke Chrome-extensies downloaden: we willen dat Netflix gewoon met een officiële versie komt. Het is namelijk helemaal niet alleen een dienst aan je kijkers. Kijk bijvoorbeeld wat het Spotify brengt. Juist omdat mensen massaal met elkaar delen wat de resultaten zijn, wordt dat een flinke social mediatrend. Eentje die er ook voor zorgt dat mensen weer even op de streamingdienst worden gewezen. Gratis reclame dus.
Inmiddels blijkt Netflix van plan te zijn om vaker cijfers te laten horen. Het komt zelfs met wekelijkse lijstjes met cijfers. Op de site top10.netflix.com, die officieel van de rode N komt, kun je al nieuwe lijstjes zien. Alleen spot je hier niet hoeveel kijkers een serie heeft: je ziet alleen hoeveel uur iets is gekeken.
Zo staat wereldwijd Red Notice met 148.720.000 uur op de eerste plek. In deze matige film met veel plotwists stelen Ryan Reynolds en Dwayne Johnson samen met Gal Gadot letterlijk en figuurlijk de show. Hoeveel kijkers de film heeft, dat weten we niet. Ook kun je niet uitrekenen hoeveel het er zijn, want niet iedereen kijkt de film af. Maar met zoveel uren op zijn naam, is er in ieder geval wereldwijd extreem veel naar de film gekeken.
Nu Netflix blijkbaar hierin zo langzamerhand meer open kaart begint te spelen, is het alleen maar te hopen dat het ook durft te zeggen hoeveel uur een particuliere kijker erop heeft zitten in het jaar 2021. Het heeft nog ongeveer een maandje om met zoiets op de proppen te komen.
Of misschien hebben ze die Canadese fan wel ingeschakeld om daarmee te helpen. Hoe dan ook hopen we dat Netflix het jaarlijstjeslicht heeft gezien en we binnenkort meer inzicht krijgen in de genres waar wij dol op zijn. En vooral: hoeveel uur wij dit jaar hebben zitten Netflixen. Maar of we dat nummer op social media moeten delen, dat valt dan wel weer te betwijfelen…