Voor Ziggo is de Formule 1 na dit jaar een gepasseerd station. De uitzendrechten werden enkele maanden geleden al gekocht door het Zweedse Viaplay, onderdeel van NENT. Zij boden naar verluidt met 35 miljoen voor drie jaar uiteindelijk vier miljoen euro meer dan Ziggo. Dit betekent dus dat je vanaf komende Formule 1 seizoen, op een zestal races na die via het ‘open net van Ziggo Sport uitgezonden worden, een abonnement moet afsluiten als je alle optredens van Max Verstappen live wilt zien. Wat een abonnement op Viaplay gaat kosten, is nog niet bekend, maar moederbedrijf NENT heeft al wel de belofte gedaan dat ze de Formule 1 voor een ‘aantrekkelijke prijs’ zullen aanbieden.
Onderzoeksbureau Telecompaper heeft onder 1000 Nederlanders gepeild of ze van plan zijn een abonnement op Viaplay te nemen. Daaruit blijkt dat op dit moment ‘slechts’ een op de twintig (5%) aangeeft dat ze hoe dan ook een abonnement op de streamingdienst zullen nemen om de Formule 1 te kunnen kijken. Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat ze nog niet zeker weten of ze een abonnement gaan nemen, maar dat wel overwegen. De reden voor de twijfel zal zeker ook te maken hebben met het feit dat nog steeds niet bekend is hoeveel het abonnement gaat kosten.
Met die wetenschap gaat de vergelijking van Telecompaper met andere streamingdiensten een beetje mank, als je het mij vraagt. Wanneer inderdaad 5 procent van de Nederlanders een abonnement op Viaplay neemt, dan zou de streamingdienst de op vijf na grootste sVOD-aanbieder van Nederland worden, na Netflix, Videoland, Disney+, Amazon Prime en NPO Plus. Ziggo Sport Totaal heeft momenteel een marktaandeel van 12 procent en de recente F1-wedstrijden van dit spannende seizoen trokken gemiddeld meer dan 3 miljoen kijkers.
Overigens zijn er ook andere alternatieven. En daarmee doel ik niet op de ‘semi-legale’ streams die online vaak aangeboden worden. Zelf heb ik al een paar jaar, naast Ziggo Sport, een abonnement op de F1 TV Pro app. Kost 65 euro per maand, maar die kun je, net als Netflix, met twee andere gebruikers delen.
Volgens de voorwaarden van de app mag dat niet, maar vooralsnog werkt het al twee jaar prima. Bovendien krijg je met die app ook toegang tot alle on-board camera’s en sector tijden tijdens trainingen, kwalificatie en races. Kortom, veel extra content voor, omgerekend, een paar euro per maand. Daar moet Viaplay eerst nog maar eens bij in de buurt komen, toch?
Een voordeel hebben ze wel al wat mij betreft. Rob Kamphues gaat niet mee over. Viaplay heeft gekozen voor Amber Brantsen als presentator. Nu nog hopen dat de zich 380 keer per race versprekende Olav Mol ook ’thuis mag blijven’. Ok, dat is misschien een persoonlijke ergernis en niet heel erg aardig naar de meest ervaren racepresentator die Nederland rijk is. Hij gaat dan ook al meer dan drie decennia mee. Het zal mij hoe dan ook benieuwen welke poppetjes Viaplay uiteindelijk in de commentaarbox en op de grid gaat zetten.