Disney is zich zoals we inmiddels weten terug aan het trekken uit de overeenkomsten met andere streaming services als Netflix en bezig met een eigen dienst. We hebben ook wel al een idee wat we kunnen gaan zien op die dienst, althans dat dachten we. De verwachting was namelijk dat Marvel, Star Wars en de bekende Disney films naast elkaar te zien zouden zijn, maar het plan op dit moment is om de Marvel-series te laten waar ze zijn, dus Netflix raakt niet alles kwijt in tegenstelling tot eerdere berichten.
Dat is een goed begin, maar er zullen echter ook een hoop nieuwe shows te zien moeten zijn op de dienst, anders heeft het geen toekomst. Deadline heeft een kijkje achter de schermen gekregen en heeft een redelijk idee van wat we kunnen verwachten van Disney.
Disney wil in het eerste jaar ongeveer vijf films en evenveel series produceren voor de dienst. Qua films zeggen de geruchten nu dat er gepraat wordt over titels als Don Quixote, Lady and the Tramp, Paper Magician, Stargirl, 3 Men and a Baby, Sword and the Stone en Togo. Deze Togo misschien? Er zouden al twee films zo goed als klaar zijn, namelijk Magic Camp en Noelle, met Anna Kendrick als de dochter van de kerstman die plots het familiebedrijf moet overnemen.
De series die in ontwikkeling zijn klinken nog bekender: naast een High School Musical serie komt er schijnbaar ook een (geanimeerde) Monsters Inc. serie, een Star Wars-serie die volgens de bronnen “dicht bij de aankondiging zit” en een live-action Marvel titel.
Eén ding is zeker: het wordt allemaal kindvriendelijk. Dat is ook de reden dat de bestaande Marvel-series op Netflix blijven, want het nieuwe kanaal moet vooral als een veilige keuze voor de kids weggezet gaan worden. Het soort van kanaal dat iedereen met kinderen heeft en waar ze zonder bang te zijn kunnen zeggen “kijk maar wat”.
De kans dat we de dienst in Nederland ook meteen in 2019 gaan hebben is echter wel klein volgens de website. De uitrol van de dienst zou in eerste instantie alleen in de VS gaan gebeuren en de rest van de landen komen pas in het jaar daarna aan de beurt. Of dat ook echt zo gaat gebeuren zal afhangen van het succes van de dienst en met welke snelheid Disney de content kan lokaliseren voor de verschillende landen. Hoeveel de dienst zal gaan kosten is ook niet duidelijk, maar als Disney slim is (en dat zijn ze) zullen ze de eerste twee, drie jaar lekker verlies draaien om te zorgen dat klanten zich binden. Maar dat zien we hier in 2020 wel.
[Afbeeldingen © Disney]