Disney+ gooit weer de prijzen omhoog. De streamingdienst is de afgelopen jaren al twee keer omhoog gegaan in prijs. Het is gelukkig niet zo’n groot bedrag als bijvoorbeeld ViaPlay vraagt, maar de prijs van het abonnement van de streamingdienst gaat wel met 1 euro per maand omhoog. Of, als je een jaarabonnement hebt, met tien euro per jaar.
Hoewel dat geen gigantische stijging is, is het juist in een tijd waarin alles duurder wordt geen enorm leuk bericht. Plus: er is een flinke oorlog gaande in de wereld van streamingdiensten en het is misschien geen goed idee om dan juist die 10 euro aan te tikken. Dat is niet alleen veel meer dan de 6,99 euro die Disney+ bij introductie kostte: je ervaart het psychisch ook als aanzienlijk duurder.
6,99 euro voelt voor veel mensen meer als 5 euro dan als 10 euro. Maar als de prijs 9,99 is, dan voelt dat natuurlijk wel als 10 euro: dat is het praktisch ook. En dat is toch weer een nulletje erbij. Dat geboel kan net dat verschil maken om een streamingdienst wel aan te houden, of toch maar op te zeggen tot er weer een interessante serie is. En dat is spannend in een tijd waarin streamingdiensten over elkaar heen buitelen om maar met mogelijkheden te komen om abonnees te houden.
Tenminste, is dat wel zo? Hoewel er zeker sprake is van een streamingdienstoorlog, is het niet per se gezegd dat streamingdiensten zich ook aan onze voeten gooien. Netflix komt bijvoorbeeld met de nieuwe regel dat je extra moet betalen als je je account deelt buiten je huishouden. HBO Max heeft vorig jaar besloten om allerlei lokaal gemaakte programmering te schrappen (al heeft dat ook met de samenvoeging met Discovery+ te maken). Het wordt er dus zeker niet op alle gebieden aantrekkelijker op gemaakt voor consumenten om streamingdiensten te gebruiken.
Tegelijkertijd weten die streamingdiensten ook dat ze erg duur worden, en daarom introduceren ze ook goedkopere abonnementen. Het geld dat de streamingdienst ‘misloopt’ wordt dan gehaald uit advertenties, reclames die de klanten met zo’n goedkoper abonnementen moeten bekijken. Het is ook een manier, eentje die ook wel wordt gewaardeerd door klanten. Zo kun je bijvoorbeeld van meerdere streamingdiensten lid zijn, zonder dat je er elke maand heel veel geld aan kwijt bent. Zeker voor kabeldoorknippers is dat interessant, tenzij je vooral bent gestopt met lineaire televisie omdat je de reclames niet trok.
Terug naar Disney+, want er is ook goed nieuws. Heb je al een abonnement, dan is de prijsstijging niet op jou van toepassing. Nog een slimme manier om mensen dus bij Disney+ te houden. Zeker die streamingdienst is er typisch een die mensen af en aan nemen. Is er een nieuw seizoen Mandalorian op de dienst, dan nemen ze het weer, maar zijn er wat rustigere maanden, dan zeggen ze weer op. Dat gedrag wordt nu een klein beetje bestraft met de nieuwe prijzen van 9,99 euro per maand (of 99,90 euro per jaar).
Mocht Disney toch wel met prijsverhogingen komen voor huidige abonnementhouders, dan moet het dat tenminste een maand van tevoren laten weten. Vooralsnog is onze mailbox wat Disney-berichtgeving leeg, dus huidige abonnees zitten nog wel even goed. Het belooft een leuk jaar te worden op de streamingdienst, met onder andere Peter Pan & Wendy, Iwaju, The Muppets Mayhem, The Mandalorian S3, Star Wars: Ahsoka, Star Wars: Skeleton Crew, Star Wars: Visions S2, Marvel What If S2, Secret Invasion, Echo, Loki S2, X-Men 97, Iron Heart, Agatha en nog meer. Hopelijk zijn ze die euro extra per maand waard voor mensen met een knipperlichtrelatie met Disney+.