13.11.2019
Entertainment

​Disney+ maakt zwakke start door connectieproblemen

By: Laura Jenny

BlogEntertainment

Disney+ is gisteren na lang wachten eindelijk live gegaan in landen als Amerika en Canada. In Nederland konden we de streamingdienst twee maanden gratis uitproberen, maar inmiddels is bij alle klanten die niet op tijd hebben opgezegd het abonnementsgeld van 6,99 euro per maand afgeschreven. Allemaal koek en ei, tot je gisteren ook daadwerkelijk de eerste aflevering van de Star Wars-serie The Mandalorian wilde gaan kijken. Disney+ blijkt enorm te kampen met connectieproblemen.

Disney+ live

Het is volgens Disney geen technisch probleem, dat je soms middenin een film of serie ineens minutenlang zit te kijken naar een stilstaand beeld met daarin een laadcirkeltje. Disney meent dat dit ‘slechts’ is door het enorme volume aan klanten dat allemaal tegelijkertijd op de servers van Disney+ inlogden en streamden. Nu was het inderdaad enorm druk, nu Amerika en Canada voor het eerst konden zien wat Disney+ is.

In Nederland hadden we twee maanden lang de ‘basis’ van Disney+, maar werd gisteren allerlei Original-content geupload. Zo was eindelijk die langverwachte eerste aflevering van The Mandalorian te zien, maar ook de eerste aflevering van The World according to Jeff Goldblum, Encore! en Marvel’s Hero Project. Ook was de live action-verfilming van Lady and the Tramp (in Nederland bekend als Lady en de Vagebond) eindelijk aan de streamingdienst toegevoegd.

Connectieproblemen

Kortom, ook wij in Nederland hadden veel te kijken en dat ging moeizaam. Sommige mensen kregen een foutmelding, anderen konden een film of serie niet aanzetten en weer anderen zaten al een half uur in een serie voordat deze kuren kreeg. Sommige problemen waren op te lossen door de app opnieuw te starten, maar vooral mensen die de onderstaande melding te zien kregen, waren minder snel van de problemen af.

Disney+ connectieprobleem
Disney+ connectieprobleem

Een flinke domper, want er waren zelfs veel Disney+-kijkavonden georganiseerd onder Star Wars-fans. Juist omdat we er nu voor moeten betalen, is dat natuurlijk een erg ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Aan de andere kant is het voor te stellen dat juist op die eerste dag iedereen wil kijken wat de nieuwe streamingdienst te bieden heeft. Zeker als Disney inderdaad voornemens is om in 2024 een bestand van 40 tot 90 miljoen abonnees te hebben, dan moet het wel zorgen dat het voldoende capaciteit biedt om ook daadwerkelijk deze grote aantallen van dienst te zijn. Inmiddels heeft Disney laten weten dat de vraag de hoge verwachtingen heeft overschreden en dat er aan een oplossing wordt gewerkt. Vanavond opnieuw proberen dus.

Share this post