Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Disney heeft vandaag haar meest recente kwartaalcijfers gepubliceerd (pdf). Het meest opvallende resultaat is de verdubbeling van het aantal consumenten dat een abonnement heeft op de streamingdienst Disney+. In juli van dit jaar stond de teller op 116 miljoen. Een jaar eerder waren dat er nog 57,5 miljoen.
De andere streaming video en tv-abonnementen van Disney, ESPN+ en Hulu zagen hun abonneebestand ook stijgen. Die tellen nu respectievelijk 14,9 en 42,8 miljoen abonnees, een stijging van 75 procent voor ESPN+ en 21 procent voor Hulu.
Dubbele aantal abonnees leidt nog niet tot winst
Die forse groei betekent overigens nog niet dat Disney ook al winst maakt met haar streaming video diensten. Naast Disney+ heeft het bedrijf ook de streamingdiensten ESPN+ en Hulu in haar portfolio. Het verlies daalt wel, maar er wordt dus nog steeds geld op toegelegd. Alleen al in het afgelopen kwartaal bedroeg het verlies een kleine 300 miljoen dollar.
Vergeleken met een jaar geleden viel het verlies wel ruim de helft lager uit. Kijkend naar de afgelopen drie kwartalen bedroeg het verlies op de streaming video diensten nog altijd iets meer dan 1 miljard dollar. Een jaar geleden was dat over dezelfde periode ruim 2,5 miljard dollar.
Disney+ omzet per klant blijft laag
In Nederland kost een abonnement op Disney+ € 6,99 per maand of, als je per jaar betaalt, € 69,99 per 12 maanden. Wereldwijd gerekend betalen klanten gemiddeld $ 4,17 per maand voor een abonnement op Disney+.
Qua omzet is Hulu overduidelijk de dienst met de meeste potentie. Die klanten betalen voor een SVOD-only Hulu abonnement gemiddeld $ 13,15. Voor Live TV + SVOD ligt de gemiddelde abonnementsprijs op $ 84,09 per maand. Helaas voor Disney verkoop het bedrijf simpelweg te weinig Hulu abonnementen, respectievelijk 39,1 (SVOD) en 3,7 miljoen (Live TV + SVOD), om het verlies op Disney+ helemaal weg te poetsen.
Verder lezen over Video on Demand
Entertainment19.10.2023
Netflix’ aanpak van wachtwoorddelen werpt vruchten af
Grootste stijging van het aantal abonnees in meer dan drie jaarEntertainment14.03.2023
NLZiet duurder, tenzij je een jaarabonnement neemt
Entertainment10.03.2022
HBO gaat films en series niet meer versneld afspelen
Video05.01.2022
CES 2022 Samsung introduceert The Freestyle portable projector
Projector, sfeerverlichting en luidspreker in éénNieuws08.12.2021
Dit zijn de Formule 1 plannen en abonnementen van Viaplay
Grand Prix van Zandvoort komende drie jaar op open net bij de NOSVideo12.10.2021
Lineaire tv is eindig, maar streaming is uiteindelijk duurder
Amerikaans model, met Amerikaanse prijzen, is alleen in Amerika voordeligerVideo23.04.2021
Sony start trial met PlayStation Plus Video Pass in Polen
Wordt dit de vervanger voor de verdwijnende video content in de PlayStation Store?Entertainment06.11.2020