Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Center Parcs gaat haar vakantieparken vernieuwen. Nee, niet met een likje verf of nieuwe gordijnen. De investeringsmaatschappij die het vastgoed in handen heeft, trekt hier maar liefst een half miljard euro voor uit!
Center Parcs is al 50 jaar een begrip in Nederland. Je kunt wel stellen dat ze het begrip korte (familie) vakanties op de kaart hebben gezet. Ik denk dat iedereen wel eens met zijn (schoon) familie en of vriendengroep één van de negen parken in Nederland heeft bezocht. Gezellig gourmetten….
De wildwaterbaan en de knuffelmuur
Zeker in de jaren 80 en 90 was dit innovatief, luxe, toegankelijk en voor kinderen meer dan indrukwekkend. Een lang weekend of midweek Center Parcs was echt een luxe en een uitje voor het hele gezin. Het subtropisch zwemparadijs met de diverse wildwaterbanen, de knuffelmuur en de bubbelbaden maakte een bezoek aan het vakantiepark tot een onuitwisbare ervaring. Echter kunnen we wel stellen dat de welvaart is toegenomen en de eisen van de hedendaagse consument enigszins zijn veranderd.
Nieuwe standaard voor familievakanties
Natuurlijk hebben ze getracht in het afgelopen decennia te innoveren en staan er tegenwoordig smart televisies in de bungalows en is er WiFii aanwezig. Ook liggen de bedden en zitten de banken net wat beter dan je wellicht nog kunt herinneren uit je kinderjaren. Dit zijn allemaal componenten om aan de verwachtingen van de hedendaagse consument te voldoen.
Center Parcs zelf zegt echter de nieuwe standaard te willen zijn voor familievakanties. Om dit te realiseren zullen ze dus een flink aantal stappen moeten zetten om daadwerkelijk de verwachtingen van hun gasten te kunnen overtreffen. Het moet weer speciaal worden. Het basis uitgangspunt, om het samenzijn met je familie te stimuleren, is natuurlijk sterk. Het samen koken en slapen in een huisje midden in de natuur is iets speciaals.
Innovatieve experience huisjes
De concurrentie is groot. Voor een vergelijkbaar bedrag zit je namelijk ook met je gezin een kort weekje in een all-inclusive vakantieresort op een of andere zonnige bestemming. Center Parcs moet in mijn ogen dus vol inzetten op comfort, luxe maar vooral het samenzijn met je familie benadrukken.
Willen ze voorop lopen moeten ze de bungalows volledig smart, energie neutraal en vooral heel leuk en innovatief maken. Ook in en om het park kunnen ze nog op tal van plekken innoveren. Laat bijvoorbeeld een autonome bus rijden naar het zwemparadijs en ga volledig over op voice. Plaats in iedere bungalow een Google home waarmee je alles kunt bestellen, openen en aan en uit kunt zetten. Geen saaie en ouderwetse receptie maar alles digitaal! De bungalows worden min of meer kleine huisjes van de toekomst waar je als gezin ook bepaalde innovaties zelf kunt ervaren. Noem het ‘experience huisjes’.
Behalve de gourmet, die blijft uiteraard ongewijzigd!
Om dit te realiseren hebben ze dus maar liefst een half miljard euro uitgetrokken. Center Parcs heeft naast de negen vestigingen in Nederland ook vakantieparken in België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In totaal zijn er 15.592 bungalows. Als eerste zijn de vier grootste parken in Nederland aan de beurt. Hier worden alle bungalows vernieuwd. Later volgen ook de andere 5 kleinere parken in Nederland. Overigens willen ze ook flink uitbreiden en zijn er plannen om op korte termijn tien nieuwe vakantieparken te openen in Europa.