Entertainment28.05.2015

‘Bigger’ is inderdaad ‘better’


Groot, groter, grootst. Op het gebied van monitoren is een duidelijke trend zichtbaar richting steeds groter wordende beeldschermen en hogere resoluties. Slechts 5 jaar geleden was een 17-inch scherm nog de standaard, terwijl er nu al monitoren worden geproduceerd van 32-, 34- of zelfs 40-inch. Onderzoeksbureau IDC voorspelde al dat het aantal verzendingen van 32-inch monitoren de komende jaren zal stijgen, daarnaast signaleerde het bureau een groei in de verkoopcijfers van grotere monitoren binnen de Europese Unie. In plaats van met twee (kleinere) monitoren naast elkaar aan te werken, is één grote monitor nu de norm. Maar wat is nu de toegevoegde waarde van zo´n groot scherm?

Stijging van de productiveit

In de eerste plaats zorgen grote monitoren voor een stijging van de productiviteit. Onderzoeksbureau Pfeiffer Consulting concludeerde in 2005 al dat een grotere monitor gunstig uitwerkt op de snelheid waarmee taken worden uitgevoerd. Uit hun resultaten kwam naar voren dat sommige kantoortaken 50 procent sneller konden worden afgehandeld. Veel professionals herkennen de volgende situatie: informatie moet van één document – bijvoorbeeld Excel – naar een ander document worden verplaatst, bijvoorbeeld in Word. Het continu heen en weer klikken tussen de programma´s wekt irritatie op, is slecht voor de spieren en lijkt een eeuwigheid te duren. Dankzij een grote monitor kunnen programma´s gemakkelijk naast elkaar geopend worden. Heen en weer klikken is verleden tijd.

Meer details op een hogere resolutie

Een tweede voordeel is dat er bij het werken met grote monitoren meer details op een hogere resolutie zichtbaar zijn. Het aantal inch zorgt voor minder zoomen en scrollen (of met je neus bovenop het scherm zitten). Zo kunnen alle bestanden levensgroot worden weergegeven zonder dat dit ten koste gaat van de resolutie. Bij de BDM3470UP, het Quad-HD scherm Philips, is bijvoorbeeld ieder detail zichtbaar. Op kantoor en thuis is HD ingeruild voor Ultra-HD en het aanbod in haarscherp beeld via televisiezenders en internettelevisie is enorm toegenomen. Het streamen van films en muziek via bijvoorbeeld Youtube, Vimeo, Netflix en Popcorn Time komt dankzij dit detailniveau veel meer tot hun recht.

Meer ruimte op de desktop

Als laatste heeft één groot scherm in vergelijking met twee losse schermen, het voordeel dat er geen ‘lege ruimte’ in het midden bestaat. Gebruikers blijken hun hoofdtaak graag in het midden van het scherm te zetten en alle overige programma´s hieromheen te verdelen. Dit kan bijvoorbeeld bij beeldbewerking veel voordelen hebben wanneer meerdere toepassingen tegelijkertijd geopend zijn. Maar niet alleen de desktop biedt meer ruimte, ook op het bureau en in de portemonnee ontstaat meer ruimte. Werken met één groot scherm zorgt bijvoorbeeld voor minder draden op het bureau en is energiebesparend.

Bigger-is-Better
Bigger-is-Better

Deze blogpost is geschreven door Albert Ulfman, Product Manager Philips Monitors EMEA.

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd