Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Gastartikel door Renske van den Bogaard
Enkele van de grootste TV-persoonlijkheden van Nederland zaten aan tafel in de talkshow RTL Late Night. Hier discussieerden zij over de toekomst van lineair televisiekijken. Een deel van het gesprek is onderaan dit artikel te vinden. Eerlijk is eerlijk, de mediawereld is aan het veranderen. Services zoals Netflix, HBO en YouTube zijn populairder dan ooit, en het lijkt erop dat TV zoals wij het kennen langzaam maar zeker vervangen gaat worden door online kanalen.
Persoonlijk ben ik een van de weinigen van mijn generatie die niet zonder lineaire TV zou kunnen. (Deels uit zelfbescherming, als ik aan Netflix zou beginnen slaap ik waarschijnlijk niet meer). Mijn angst voor het verdwijnen van lineaire televisie heeft er ook mee te maken dat ik het wereldje van dichtbij heb mogen bekijken tijdens mijn stage bij Talpa, het productiehuis van John de Mol. De Nederlandse mediamagnaat staat erom bekend altijd in de nieuwste technieken te investeren en hiermee de meest innovatieve formats te creëren. Vanzelfsprekend wordt hij in de Nederlandse mediawereld beschouwd als ‘de ziener’ en krijgt hij tijdens de talkshow voor de zoveelste keer de vraag hoe hij de toekomst voor zich ziet.
Volgens John wordt het moeilijker voor om succesvol te blijven, maar zal dit zeker niet het einde betekenen voor free to air TV. Een van de redenen die hij noemt is de economisch sterke basis, aangezien het nog steeds de goedkoopste massacommunicatievorm is voor adverteerders. Daarnaast willen mensen op kantoor en op zaterdagmiddag langs de lijn praten over wat ze de avond ervoor gezien hebben. Echter wordt wel de druk groter om amusementformats te bedenken die opvallen en gezien willen worden. Dit blijkt dit voor actualiteitenprogramma’s een stuk makkelijker te zijn. Toch blijft het lastig om de toekomst te voorspellen. “Je weet het niet, het is geen wetenschap”, aldus de Mol.
Zijn zus Linda, TV-persoonlijkheid en succesvol presentatrice, is van mening dat ‘event’ het toverwoord is om stand te houden. Mensen moeten het gevoel krijgen ergens bij te willen zijn, zoals de finale van The Voice of een belangrijke voetbalwedstrijd. Hoewel ze moet wennen aan het idee van korte online formats, kan Linda zich wel voorstellen dat ze over een aantal jaar alleen nog op internet te zien zal zijn, gezien de pijlsnelle ontwikkelingen. John geeft toe dat het sneller gaat dan we allemaal denken, maar blijft ervan overtuigd dat de jonge mensen van nu ook ooit een baan en gezin zullen hebben, en daarbij de behoefte om af en toe rustig een uurtje televisie te kijken. Wanneer presentator Humberto Tan aangeeft dat Kodak ook verwacht had in deze tijd nog fotorolletjes te gebruiken, weerlegt John de Mol dat met het argument dat het bij televisie maken niet om techniek, maar om content draait.
John geeft aan zeker te weten dat TV blijft, zolang de industrie in staat is om te vernieuwen. En laat dat nou precies zijn wat Talpa zo goed doet. Er zijn nog maar weinig programma’s zonder apps, waarmee tijdens sommige shows zelfs via meerdere schermen gelijktijdig verschillende beelden te bekijken zijn. Ook augmented reality heeft zijn intrede gemaakt op de Nederlandse televisie. Tijdens de liveshows van The Voice of Holland werd er volop gebruik gemaakt van de nieuwste technieken. Aan het begin van het optreden van David Dam spatte een dansende Michael Jackson uiteen op het podium, en Emmaly Brown stond opeens in een prachtige kathedraal te zingen.
Ook de optredens in dansshow ‘Dance Dance Dance’ worden behoorlijk upgespiced. Bekende Nederlanders krijgen de opdracht om een videoclip zo goed mogelijk te imiteren, wat spectaculaire gelijkenissen oplevert door middel van prachtige effecten op de achtergrond.
Wat mijn eigen verwachtingen zijn? Net als meneer de Mol geloof ik niet dat televisie ooit echt zal verdwijnen. Natuurlijk zal het moeilijk worden om te blijven innoveren, maar door aantrekkelijke content en de nieuwste technieken te combineren zal een unieke ervaring gecreëerd worden die niet behaald kan worden met het kijken van een webserie. En geef toe… Samen op de bank televisie kijken (en af en toe samen deelnemers uitlachen) is toch veel gezelliger dan allemaal naast elkaar op een eigen device een andere serie kijken?
Verder lezen over Technology
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024