HBO Max heeft een gek jaar achter de rug, met de naamsverandering in de Verenigde Staten naar Max, terwijl het hier -dank omroep Max- nog steeds HBO Max heet. Zo vlak voor het einde van het jaar pakte de streamingdienst nog een hit met The Penguin. Maar er zijn meer goede dingen op HBO Max verschenen de laatste tijd. Dit is het beste van 2024.
Dune gaan we twee keer zien in de lijst, maar niet in dezelfde vorm. Dune: Part Two is de tweede film van Denis Villeneuve die zich afspeelt in het Dune-universum. We zien hierin hoe de rijke jongen die het allemaal voor elkaar had leert omgaan met het volk dat zich vooral met spice, zandwormen en de woestijn bezighoudt. Er spelen echter allemaal machtsspelletjes in de achtergrond en het is maar afwachten waar de toch wat machtshongerige Paul voor kiest.
We weten inmiddels dankzij de nieuwe trailer van Superman pas echt goed wat voor vlees we in de kuip hebben in 2025 als de film verschijnt, maar voor veel mensen is er maar een echte Superman en dat is Christopher Reeve. In deze documentaire wordt er ingezoomd op het leven van de acteur en natuurlijk die heftige gebeurtenis die zijn leven voor altijd zou veranderen.
Wie ook zo gecharmeerd is van de wereld van Mad Max, die toch wel met zijn bijzonderheden gepaard gaat, kan extra genieten van Furiosa: A Mad Max Saga, omdat het precies diezelfde roadtrip-achtige alles-kan-gebeuren-sfeer heeft. Met een sterke rol voor Anya Taylor-Joy als Furiosa, maar ook Chris Hemsworth als een halve zool, we kunnen het niet anders omschrijven. Vooral een heel toffe film door de art direction.
Een aanzienlijk serieuzere film is Juror #2, gemaakt door Clint Eastwood. De film draait om een echte familyman die als jurylid in een moordzaak wordt gevraagd en die rol vervolgens heel serieus neemt. Dat het ook nog een heel geruchtmakende moordzaak betreft, maakt het alleen maar nog belangrijker wat de uitkomst is: Gaat deze man, die wordt gespeeld door Nicholas Hoult, het goede pad op, of toch het verkeerde pad.
Is het de beste film van het jaar? Zeker niet, maar Beetlejuice Beetlejuice is wel een leuke ode aan de oude film, met ook nog eens Michael Keaton wederom in de hoofdrol van de gekke griezel. Ook Winona Ryder en Catherine O’Hara zijn in de film te zien, die het verhaal vertelt van de familie Deetz die terugkeert naar die vreemde wereld van Beetlejuice.
The Penguin speelt zich af na de film The Batman. Oswald Cobb doet in deze serie een poging om Gotham voor zich te winnen, en dat doet hij door de onderwereld zoveel mogelijk te bespelen. Hij wordt neergezet door een hevig in de makiage zijnde Colin Farrell die dat gewoon steengoed doet. Dat er in deze serie ook nog heel veel fanservice zit voor DC-fans maakt deze reeks met zijn duistere toon nog sterker.
Deze serie is niet voor iedereen, maar wij vinden het een mooi in elkaar gezette vertelling over de Bene Gesserit, de dames die speciale krachten hebben en vooral een grote invloed op zowel de geestelijke wereld als de politieke wereld. Het biedt een inkijkje in een heel ander deel van het Dune-universum: een deel dat we niet heel vaak hebben gezien en waar nog veel mooie verhalen over te vertellen zijn. Dat weet ook HBO: de serie is al een nieuw seizoen beloofd.
Wij waren verder ook verrast over Fantasmas, een serie die komt van de man achter de serie Los Espookys. Het is eigenlijk moeilijk om uit te leggen wat Fantasmas precies is: je moet het gewoon gezien hebben, maar het gaat over een soort retrofuturistische wereld waarin iemand in een soort constante dagdroom lijkt te verkeren en er allerlei fantasierijke beesten voorbijkomen. Het voelt af en toe als een soort Studio Ghibli-film, waarbij je ook allerlei dingen voorbij ziet komen en pas aan het einde van de film chocolade kunt maken van wat je hebt gezien: en ook maar tot op zekere hoogte.
Hacks is een geweldige comedyserie die dit jaar een nieuw seizoen kreeg. Het gaat over een oude, soort vergane glorie-comedian die wordt geholpen door een jonge, opkomende comedian. Samen moeten ze altijd weer aan elkaar wennen, zo lijkt het, en proberen ze altijd anderen voor te blijven. Het is comedy, het is emotie en het is vooral heel erg vermakelijk, mede dankzij Jean Smart en Hannah Enbinder, die ook daadwerkelijk heel getalenteerde dames zijn in de wereld van lachen.