Apple heeft een budget van 1 miljard dollar gereserveerd voor de ontwikkeling van eigen videocontent. Zo weet de WSJ te melden.
Door het gaan creëren van eigen televisieseries wil Apple onder meer de concurrentie aangaan met bedrijven als Netflix, HBO en natuurlijk ook Amazon.
In combinatie met de marketing-kracht en het wereldwijde bereik, wordt Apple met deze investering wel gezien als een geduchte concurrent op de streamingmarkt, waar vele nieuwe partijen en traditionele mediagroepen (o.a. Disney) een positie proberen te veroveren.
De schatting die men maakt is dat Apple met een budget van 1 miljard dollar ongeveer tien televisieshows kan maken. HBO had vorig jaar een budget van 2 miljard dollar, Netflix ruim 7 miljard dollar, maar daar vallen ook uitgaven onder voor al bestaande programma’s.
Met dit initiatief wil Apple volgens de krant een alternatief vinden voor het bestaande videoplatform op iTunes. Door de opkomst van Netflix en andere streamingdiensten is dat een beetje onder gesneeuwd. Het aandeel van iTunes in de verhuur en verkoop van films is in 5 jaar tijd van 50% naar minder dan 35% teruggevallen.
Maar het is wel een flinke uitdaging voor Apple, dat goed moet letten op een aantal belangrijke punten. “Concurrenten als Amazon en Netflix kunnen terugvallen op een aanzienlijke voorsprong, het zal niet eenvoudig zijn die weg te werken,” aldus de Amerikaanse zakenkrant.
En tevens moet Apple zien te vermijden dat de inkomsten vanuit de App Store, voor diensten van partijen als Netflix of HBO, in gevaar worden gebracht.
En ook andere grote spelers, zoals Facebook en Google, kijken met veel interesse naar de streamingmarkt.
[Afbeelding ©
Jag_cz
– Adobe Stock]